Hur lätt går att att få en na 1.8

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
Torbjorn968
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 223
Joined: Thu 21 Jun 2012, 09:42
Location: Solna

Hur lätt går att att få en na 1.8

Post by Torbjorn968 »

Hej!

Hur lätt går det med rimliga medel få en NA 1.8? Med NA motor skall jag väga 1011 kg vilket med 100 kg förare verkar svårt? NB motor 1080 kg.

Bilen är nu strippad på all inredning och bör väga ca 1000 kg tom med elfönsterhissar men lättade "door cars" (? Svenskan tar slut för 51 åringar i bland också).
Torbjörn Linderson
User avatar
Matte P
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 235
Joined: Mon 07 Oct 2013, 08:36
Location: Falkenberg

Re: Hur lätt går att att få en na 1.8

Post by Matte P »

Min NA 1,6:a ska väga 1010kg i standard och jag tycker det är svårt att komma upp till det!
Mattias Pålsson Kinnekulle 1:06.174 Falkenberg 0:55.433
NA 1.6 standard #79
Falkenberg
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Hur lätt går att att få en na 1.8

Post by Niklas Falk »

Jag minns att Osbeck fick karva en del för att få ner vikten på en 133hk-version utan ABS för att komma ner till 977. Detta med 100kg förare.
140hk motor gör det enklare att nå vikterna (och svarar bättre på optimering).
Torbjorn968
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 223
Joined: Thu 21 Jun 2012, 09:42
Location: Solna

Re: Hur lätt går att att få en na 1.8

Post by Torbjorn968 »

Tack niklas! I mina skor uppfattar jag det som att du rekommenderar 140 hk framför hårdbantning?
Torbjörn Linderson
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Hur lätt går att att få en na 1.8

Post by Niklas Falk »

Torbjorn968 wrote:Tack niklas! I mina skor uppfattar jag det som att du rekommenderar 140 hk framför hårdbantning?
Men kom igåg, jag är tom så lat att jag började med en NB från början (dvs inget joxande med kabelhärvor mm).

En 140hk BP4W med motorhärvan och sen klipp och klistra (eller adapeterhärva) för att få till eftermarknadssprutet skulle vara den plan jag hade jobbat efter om jag tvingats sno ihop NA med NB-motor.
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Hur lätt går att att få en na 1.8

Post by TPR »

Brorsans fick ner sin NA -92 med 1.8 till 854 kg när det var båge i.
Blev tyngre med helbur...
#86 i MX5 Cup.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Torbjorn968
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 223
Joined: Thu 21 Jun 2012, 09:42
Location: Solna

Re: Hur lätt går att att få en na 1.8

Post by Torbjorn968 »

Det var en 1.6a? Lite lättare ?

//T
Torbjörn Linderson
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Hur lätt går att att få en na 1.8

Post by Josen »

Att ta ner en 1.8 NA kräver lite

- Dörrar i plast
- Lättvikts lyktor
- Baklucka/rutor i plast
- HT lätt ( plast )
- Byt brädan till 1.6 bräda och ta bort material
- Lätt stol
- Lätt ratt
- Lätt batteri
- Lätta fälgar
- Endast båge...
- ut med värme
- rensa kablar

Sen kan man göra som #86 (-30 kg)
- 1.6 chassi
- 1.6 bromsar
- 1.6 drivaxlar
- 1.6 diff

Gör det och 140 hk motor :)
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Hur lätt går att att få en na 1.8

Post by TPR »

Det var från början en 1.6 som han monterade 1.8 i.
De förstärkningsstag som kom på 1.8 -94 var monterade.
Även de större bromsarna.
Sedan skiljer ju diffen, vet ej om den är lättare.
Men 30 kg lättare lär den ju inte vara...

Edit: Plåtdörrar hade den också.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Hur lätt går att att få en na 1.8

Post by Josen »

Undra vad han fuskade med då för att få ner den på 854 kg :mrgreen:
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
Post Reply