Vikt 6 växlad låda mot 5 växlad

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
Torbjorn968
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 223
Joined: Thu 21 Jun 2012, 09:42
Location: Solna

Vikt 6 växlad låda mot 5 växlad

Post by Torbjorn968 »

Tittar lite på utväxlingar med 4.1 diff och 5 växlad eller 6 växlad låda. Ser ut som att en 4.77 diff ger samma resultat i stegning i kombination med den 5 växlade lådan. Hur mycket skiljer det i vikt? En Porsche 968 6 växlad är 35 kg tyngre än 944 S2 5 växlad.

//TL
Torbjörn Linderson
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Vikt 6 växlad låda mot 5 växlad

Post by Niklas Falk »

4-5 kg tyngre, mest pga mer drev. Bytte låda i söndags och muskelminnet säger att det stämmer.

Med den 6växlade så droppar varvtalet lite mindre vid växlingar (tätare), så det är vinsten.
Men med 6växlad och 4.875 så blir ettan lite väl låg :D
Torbjorn968
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 223
Joined: Thu 21 Jun 2012, 09:42
Location: Solna

Re: Vikt 6 växlad låda mot 5 växlad

Post by Torbjorn968 »

Så här såg det ut för mig med 6 vxl o 4.1:1 i jfr med 5 vxl o 4.77:1 (om det nu var rätt med den däringa Kia slutväxeln):

6 vx av fg vxl 5 vx 4.77:1 fg vxl
1 15,416 14,959
2 9,303 9,006
3 6,749 0,602 6,344 0,704
4 5,154 0,704 4,770 0,752
5 4,100 0,752 3,883 0,814
6 3,456 0,814

Så tätare. Men man kanske skall ha både och.... ser ut som jag skall ner till 1011 kg för målvikt med NA motorn och då med 100 kg förare....
Post Reply