Motorstyr i samband med motorbyte. 1,6->1,8

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
User avatar
norlin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 264
Joined: Sun 27 Feb 2011, 22:59
Location: Frändefors
Contact:

Motorstyr i samband med motorbyte. 1,6->1,8

Post by norlin »

Planerar ett byte till en MY-99 1,8 motor i Önos vars 1,6 gillar olja, och frånsett allt mekaniskt pyssel ska motorstyr fungera åxå så jag har forskat en del i djungeln av eftermarknadssprut
Image

Funderar lite i min biltråd och tänkte hitta en större kunskapsbank i detta delforumet.

Frågeställningen är vilken väg att gå, hur mycket nybygge & hur mycket återanvända.
P'n'P i orginalhärvan eller nybyggd?
Så vilka vägar har andra gått?


Tanken är att hitta en mappare med bänk i närområdet och välja ett sprut som mapparen kan göra ett bra jobb med.
Första kollen hamnade på ca 15-17kkr för prylar & ca 9kkr för mappning. Ett AEM sprut med massa funktioner, mer än vad jag behöver.
Här får man bygga ny härva & nya givare.

Andra kollen blev på 11kkr för prylar 4kkr för mappning (½ dag) och 2kkr om jag ville ha en installation. eller max 17kkr för nyckelfärdig bil. Ett VEMS byggt för bilen.
Återanvända givare och fritt val på ny härva eller återanvända.

Alltså ett high end & ett budget, kan man komma billigare undan?

Jag har mejlat MSLabs (Dimitris) så vi får se vad det priset blir för ett anpassat Megasquirt.
VEMS eller MS är valet just nu, får se hur mycket billigare MS blir.

Vad är då skilnaden mellan VEMS & MS?
VEMS är fabriks byggt och vad jag förstått så löder MSLabs (Dimitris) manuellt.
Bredbandslambda klarar VEMS utan extra drivare. Behöver man det?
Garantier? MSLabs (Dimitris) privatperson(?) VEMS har återförsäljare.
i övrigt verkar de lika kompetenta.
Vad har jag missat?

still confused but on a higher level... :think2:
Martin W. Norlin
Önos MkII
"For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen."
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: Motorstyr i samband med motorbyte. 1,6->1,8

Post by chriss »

Jag har kört med en megasquirt pnp i min. Och det va på riktigt pnp. :up:
Sen gjorde jag som du funderar på och monterade en 1,8 från en NB men då stämmer inte kabelhärvan längre.
Det jag valde att göra va att flytta över elektroniken från min 1,8NA till 1,8NB motorn. Bla spjäll för tps (tomgångsmotorn hoppade jag) och coilpacks för tändningen m.m. Detta fungerade mycket bra för mig. (Tanken va att jag kunde byta fram och tillbaka hejvilt mellan motorerna utan att behöva koppla om massa el hela tiden :)

Du som har en 1,6 och kommer montera en 1,8 kommer inga kontakter/härvan att stämma någonstans.
Då hade jag gjort en egen härva och skilt den från original härvan i bilen. Det är lättare än man tror om man är noga, hittar original kontakter för att skarva in i och har ett sprut som passar.
Om Dimitris har kunskap och kan göra en anpassad sprut för dig hade jag valt detta dock skall den vara så fabrikslödd som möjligt. För det är bättre än handlött men misstänker att Dimitris håller hög kvalite.
Sen håll det enkelt och till original grejer så blir det lätt använt/felsökt/hitta delar.

Jag mappade min på gatan för 500kr och det funkade alldelles utmärkt men vill man plocka ut de sista 5-10% så är det bänk som gäller.
Chriss Rice
Göteborg
User avatar
Mblixt
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 108
Joined: Mon 19 Mar 2012, 22:59
Location: Kumla

Re: Motorstyr i samband med motorbyte. 1,6->1,8

Post by Mblixt »

Vi kör gatmappad Megasquirt från Dimitris.
Jag har haft svårt att hitta bänkar som dels vill mappa Megasquirt och dessutom har kunskap och erfarenhet att mappa annat än turbobilar.
Michael Blixt
User avatar
norlin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 264
Joined: Sun 27 Feb 2011, 22:59
Location: Frändefors
Contact:

Re: Motorstyr i samband med motorbyte. 1,6->1,8

Post by norlin »

Hur snabb brukar Dimitris vara på att svara?
Jag e-postade info@mslabs.gr 12 dagar sedan utan svar.
(eller har jag blandat person & e-postadress?)
Martin W. Norlin
Önos MkII
"For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen."
User avatar
Mblixt
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 108
Joined: Mon 19 Mar 2012, 22:59
Location: Kumla

Re: Motorstyr i samband med motorbyte. 1,6->1,8

Post by Mblixt »

Han brukar svara på momangen. Gör han inte det har han missat mailet helt och hållet. Det händer emellanåt. Skriv igen.
Michael Blixt
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: Motorstyr i samband med motorbyte. 1,6->1,8

Post by chriss »

Mblixt wrote:Vi kör gatmappad Megasquirt från Dimitris.
Jag har haft svårt att hitta bänkar som dels vill mappa Megasquirt och dessutom har kunskap och erfarenhet att mappa annat än turbobilar.
Hört detta från flera håll, inte bara megasquirt. Kan förstår att mappare inte kan ge support till alla olika standalone system men är allt fungerande skall de väl utan problem trimma in en tändning och soppa. Eller är det för många oseriösa mappare som börjar dyka upp nu?
Chriss Rice
Göteborg
User avatar
norlin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 264
Joined: Sun 27 Feb 2011, 22:59
Location: Frändefors
Contact:

Re: Motorstyr i samband med motorbyte. 1,6->1,8

Post by norlin »

Då fick jag svar från Dimitris.
Nu behöver jag hjälp att tolka svaret & att se vilken variant jag behöver.

- Basic MS2
- Enhanced MS2
- Basic MS3

Tanken är att köra utan LMM och med 1,8 MY-99 sensorer, bygga eget kabelnät eller modifiera existerande.
Men vilken variant av MS?
https://www.mslabs.gr/mslc.html
Basic MS2 is 560€, the Enhanced MS2 is 760€ and the Basic MS3 is 910€.
The prices above include the plug and play ECU, IAT sensor, USB cable, and tracked shipping with UPS.
förvirrad som tusan & inser att ett nyckelfärdigt alternativ blir dyrare, men enklare...
Martin W. Norlin
Önos MkII
"For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen."
Torbjorn968
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 223
Joined: Thu 21 Jun 2012, 09:42
Location: Solna

Re: Motorstyr i samband med motorbyte. 1,6->1,8

Post by Torbjorn968 »

En annan förvirrad: skall byta från NA till NB motor med huvudalternativet en mappad orginalbox från Turbocenter. Hur mycket bättre blir det med en Megasquirt?

Torbjörn
Torbjörn Linderson
User avatar
norlin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 264
Joined: Sun 27 Feb 2011, 22:59
Location: Frändefors
Contact:

Re: Motorstyr i samband med motorbyte. 1,6->1,8

Post by norlin »

Klarar orginalboxen att köra utan LMM?
Om inte byt.
Jag har fått för mig att man får ut mer av allt utn LMM.
Kan ha fel. Någon här som har den erfarenheten?
Martin W. Norlin
Önos MkII
"For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen."
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: Motorstyr i samband med motorbyte. 1,6->1,8

Post by chriss »

Att slippa lmm skall hjälpa flödet lite och installationen mycket då man inte behöver ta hänsyn till lmm utan att det räcker med att sätta luftfilter rakt på spjället med en iat sensor (intake air temperature) ;)

Prisskillnaden mellan ms2, ms2 enhanced och ms3...
Här är det alltid svårt för ms3 är framtidssäkert och har alla funktioner och några till. Detta får man dock också betala för. Det som är riktigt bra med ms3 är att man kan logga till sd kort i boxen som är riktigt smidigt.
Ms2 måste du ha en lapptop kopplad till boxen som inte är helt smidigt :D Ett plus av dimitri att du får den skräddasydd så att man kan använda alla original triggers och vvt styrning med en grundmap som passar er motor.

Ni kanske kan testa att få ner priset lite grann om ni köper två?

Tittar jag på din länk Norlin så har ms3 lite bättre upplösning på tabellerna tändning, soppa och afr om man nu märker detta på en racecar som går max jämt kan jag inte svara på men kan vara lite trevligare till glasskiosken.

basic ms2 behöver en NA generator. De andra kan använda nbs orignal generator.
basic klarar inte heller vvt, vics och inte tomgångsmotor.

Är ac aktuellt? ;)

Får man använda launch control i roadsport?
Chriss Rice
Göteborg
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: Motorstyr i samband med motorbyte. 1,6->1,8

Post by chriss »

Ibland betalar man för kunskap och beprövade grejer.
Följer med med en ritningsschema m.m?
Chriss Rice
Göteborg
User avatar
norlin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 264
Joined: Sun 27 Feb 2011, 22:59
Location: Frändefors
Contact:

Re: Motorstyr i samband med motorbyte. 1,6->1,8

Post by norlin »

Snabbt svar av Dimitris på några följdfrågor.
Hi Martin,

1) The ECU has a builtin MAP sensor so you can remove the MAF sensor.
2) The ECU fully supports all known wideband sensors
3) For an oil temp/pressure sensor you need either the Enhanced MS2 or the Basic MS3. All ECUs support the stock water temp sensor.
4) Bluetooth can be added by an external module, available from several sources.
5) You can use either the MY-92 harness and simply replace a few connectors (ie TPS, IAC) or replace the 92 harness with the 99 harness, which is not recommended as it is not that simpl
Nu ska jag bara välja....
:think2:

Bra tankar där Chriss.
Ingen A/C för mig, och jag har tillgång till båda typer av generator.

Tror jag ska fokusera på semestern nån vecka, kanske byta lite bromsar mm så bilen kommer ut överhuvud taget i år... :oops:
Martin W. Norlin
Önos MkII
"For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen."
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Motorstyr i samband med motorbyte. 1,6->1,8

Post by Niklas Falk »

chriss wrote:basic ms2 behöver en NA generator. De andra kan använda nbs orignal generator.
basic klarar inte heller vvt, vics och inte tomgångsmotor.
Tomgångsmotorn har hanterats sen MS1, så det är inga problem.
En generator från en 323a (1995-1998) kan alltid vara bra att ha i reserv, min fick vara med om tre rejs i söndags, i två olika bilar.
Att förlita sig på eftermarknadsstyrning av en PDgenerator har kostat mig lite elektronik, 21V var inte så bra för ABSdatorn tex. Men en 50kr panelvoltmeter har ökat kontrollen över det problemet.
Dimitris kontrollogik tyckte inte om min eftermarknadsgenerator iaf, alla PD är inte lika, men han hade lite tips om byte av några motstånd, men jag bytte generator istället.

Just nu kan det nog vara lite petigt att handla med Grekland, om inte Dimitris bunkrar pengarna hos Paypal eller liknande.
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: Motorstyr i samband med motorbyte. 1,6->1,8

Post by chriss »

Niklas Falk wrote:
chriss wrote:basic ms2 behöver en NA generator. De andra kan använda nbs orignal generator.
basic klarar inte heller vvt, vics och inte tomgångsmotor.
Tomgångsmotorn har hanterats sen MS1, så det är inga problem.
En generator från en 323a (1995-1998) kan alltid vara bra att ha i reserv, min fick vara med om tre rejs i söndags, i två olika bilar.
Att förlita sig på eftermarknadsstyrning av en PDgenerator har kostat mig lite elektronik, 21V var inte så bra för ABSdatorn tex. Men en 50kr panelvoltmeter har ökat kontrollen över det problemet.
Dimitris kontrollogik tyckte inte om min eftermarknadsgenerator iaf, alla PD är inte lika, men han hade lite tips om byte av några motstånd, men jag bytte generator istället.

Just nu kan det nog vara lite petigt att handla med Grekland, om inte Dimitris bunkrar pengarna hos Paypal eller liknande.
Jag som läst fel kanske Idle output (Hardware frequency) står inte Y i basic ms2 enligt denna https://www.mslabs.gr/mslc.html
Tyckte de va lite udda :think2:
Chriss Rice
Göteborg
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Motorstyr i samband med motorbyte. 1,6->1,8

Post by Niklas Falk »

Dimitris har ju varit och förbättrat en massa saker så det kan mycket väl vara ökad frekvens på PWM till tomgångsmotorn, jämfört med vanlig MS2.
Jag hade själv ett litet frekvensdubbleringskort i min DIYPNP, utan det så brummade tomgångsmotorn ganska högt.
User avatar
norlin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 264
Joined: Sun 27 Feb 2011, 22:59
Location: Frändefors
Contact:

Re: Motorstyr i samband med motorbyte. 1,6->1,8

Post by norlin »

Inte har det hänt något, ja inte mer än i tanken då... :think2:

Så några frågor har poppat upp, som sekventiellt bränsle & tändning. Som jag har förstått (med hjälp av internet..) så har 1,6 från 1992 inte sekventiellt bränsle och ingen miata har sekventiell tändning? (osäker på det sista)
Hur önskvärt är det att ha sekventiellt bränsle & tändning?
Fördelar/nackdelar?

Sedan är det detta med P'n'P Vs. stand alone.
Min fundering är hur svårt det kan vara att få bil & motor att prata med varandra med ett stand alone motorstyr, tänker mest på instrument, varvtal, varningslampor mm.
Med ett P'n'P få är det meningen att man bara pluggar in det nya motorstyr och alla givare återanvänds, så instrument mm fungerar som vanligt?
Vilka problem kan man få med ett stand alone?

Flyin' Miata har ett ombyggnadskit där man utgår ifrån att man flyttar alla givare från 1,6:an till 1,8:an, inklusive spjäll & TPS.
Då det utgår ifrån att man återanvänder original 1,6 ECU så borde det vara en genväg till ett P'n'P?

Och för att kunna använda ett P'n'P och återanvända givare så blir blir det till en 1992 Miata, utan sekventiellt bränsle eller tändning, och med fel TPS.
Det borde iof Dimitris kunna fixa om jag vill ha ett MS.
Samma med sekventiellt bränsle & tändning, ja i kombination med några nya kablar till spridare & nya tändspolar.

Fast man kan kanske klara sig utan sekventiellt bränsle & tändning?

Någon där ute som gjord det byta jag önskar göra? 1,8 från 1999 i en kaross från 1992.
Martin W. Norlin
Önos MkII
"For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen."
LasseJKP
Posts: 9
Joined: Sat 23 Aug 2014, 13:17
Location: Jönköping

Re: Motorstyr i samband med motorbyte. 1,6->1,8

Post by LasseJKP »

Jag har kört med mitt hemmabyggda MS2 i fyra år nu på min turbo 1.6:a (stand alone). Jag byggde om till sekventiell bränslestyrning efter första säsongen och upplevde framför allt att tomgången blev mycket enklare att få till, speciellt att ligga på besiktningsvänliga avgasvärden vid tomgång. Nu har jag besiktigat med bra avgasvärden tre år i rad. Miator sålda i kalifornien är sekventiella på bränsle sidan, misstänker att det har med avgaserna att göra...
Stand-alone ger mer frihet att addera finesser medan plug and play säkert har ett bättre andrahandsvärde. Själva installationen av stand-alone är inte överdrivet besvärligt på en 1.6:a i alla fall.
Mjukvaran (firmware) i MS3 utvecklas fortfarande med nya finesser medan MS2 i princip enbart underhålls.

Inget lätt val att välja motorstyr men att betala lite mer i början brukar ju betala sig i slutändan... (säger han som valde billigaste lösningen!)
/Lars
Lars Carlgren, Jönköping
Miata 90:a 1.6 turbo, Megasquirt II
User avatar
norlin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 264
Joined: Sun 27 Feb 2011, 22:59
Location: Frändefors
Contact:

Re: Motorstyr i samband med motorbyte. 1,6->1,8

Post by norlin »

Låter ju som det är görbart med stand alone sprut.
Några problem att få varvräknare & varningslampor att fungera?
Martin W. Norlin
Önos MkII
"For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen."
User avatar
robertkb89
Posts: 85
Joined: Thu 08 Jan 2015, 23:40
Location: Rimbo

Re: Motorstyr i samband med motorbyte. 1,6->1,8

Post by robertkb89 »

Jag har ett MS2 PnP byggt av Reverant hemma.
Nytt i förpackning. Den ska vara till en NB innan facelift.

Kan det vara intressant så kikar jag lite noggrannare imorgon =)

Mvh
Mvh Robert Kloiber Bedö
Miata -94
User avatar
norlin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 264
Joined: Sun 27 Feb 2011, 22:59
Location: Frändefors
Contact:

Re: Motorstyr i samband med motorbyte. 1,6->1,8

Post by norlin »

Plz do.
Så ska jag kolla på vad som behövs moddas i kablaget.
Martin W. Norlin
Önos MkII
"For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen."
User avatar
robertkb89
Posts: 85
Joined: Thu 08 Jan 2015, 23:40
Location: Rimbo

Re: Motorstyr i samband med motorbyte. 1,6->1,8

Post by robertkb89 »

Har varit fullt upp idag, men nu har jag undersökt styrenheten.

Det är ett basic MS2 99-00 kit från MS Labs. nytt i förpackning.

Mvh
Mvh Robert Kloiber Bedö
Miata -94
User avatar
norlin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 264
Joined: Sun 27 Feb 2011, 22:59
Location: Frändefors
Contact:

Re: Motorstyr i samband med motorbyte. 1,6->1,8

Post by norlin »

Tja det verkar vara samma kontakthus. Om manska tro diyautotune
Image
Då gäller att ta reda på vad som skiljer åt i kablar, vilken & vart & såntdär.
Känns inte helt enkelt..
Martin W. Norlin
Önos MkII
"For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen."
User avatar
norlin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 264
Joined: Sun 27 Feb 2011, 22:59
Location: Frändefors
Contact:

Re: Motorstyr i samband med motorbyte. 1,6->1,8

Post by norlin »

Jo tjena, av 66 pinnar är 6 lika och 57 olika. :shock:
Fast de e klart, med en bit kabel från en -99 som passar in i boxen & ett antal nya kablar blir det som att montera ett stand alone.
"How hard can it be?"

Någon med erfarenheter av Link eller ECUMaster EMU?
Martin W. Norlin
Önos MkII
"For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen."
Post Reply