Vad för insug passar på en -99 1,8?

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
User avatar
norlin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 264
Joined: Sun 27 Feb 2011, 22:59
Location: Frändefors
Contact:

Vad för insug passar på en -99 1,8?

Post by norlin »

Har blivit med en 1,8 från -99, troligen en 140hk, där jag saknar insug. (ev. andra delar åxå, har inte packat upp än)
Så nu när jag ska leta insug undrar jag om jag är begränsad till MY-99 eller kan jag bredda sökningen?
Har fått för mig att 1,8 från -99 har ett insug med nån mekanism som ändrar "längd" eller nått, och grundtanken var att köra med 1,6 ECU till att börja med, är det bättre/lättare/smartare att använda ett insug från en tidigare 1,8? Om det passar.
Har t.o.m funderat på att bredda sökningen så att separata spjäll från en hoj, eller liknande, med eftermarknads styrsystem kommer med. Tips på det mottages tacksamt.

Några grundförutsättningar:
1,8l miata motor från 1999 ska i in en NA med 1,6l
OM bilen och jag kommer ut på en riktig tävling är jag intresserad av Roadsport i första hand & MX-kuppen i andra hand.
Besiktning utan ombyggnad är att föredra, Bilen är intagen från England med följande info hos transportstyrelsen

Code: Select all

T13K DATUM DÅ FORDONET HAR TAGITS I BRUK ÄR UPPSKATTAT
T31F FORDONET OMFATTAS INTE AV TILLVERKARENS AVGASRELATERADE
SÄRSKILDA ÅTAGANDEN OCH INTE AV TILLVERKARENS ANSVAR FÖR
AVGASRENINGENS HÅLLBARHET ENLIGT A60-REGULATION.
T31SE ANGES FÖR BENSINMOTORDRIVNA BILAR AV ÅRSMODELL 1989 OCH SENARE SOM
TIDIGARE REGISTRERATS OCH TAGITS I BRUK I ANNAT LAND INOM EES FÖRE
1993-01-01 OCH SOM INTE HAR REGLERAT TREVÄGSKATALYSATORSYSTEM.
Budgeten är begränsad, har sett färdiga paket för separata spjäll, lååång utanför min budget.
Martin W. Norlin
Önos MkII
"For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen."
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Vad för insug passar på en -99 1,8?

Post by Niklas Falk »

Ska du köra Roadsport C så blir det insug+trottelhus från 98-00, mao endast ett att välja på. Allt annat går inte in som Mazda BP4W enligt 140hk spec.
User avatar
norlin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 264
Joined: Sun 27 Feb 2011, 22:59
Location: Frändefors
Contact:

Re: Vad för insug passar på en -99 1,8?

Post by norlin »

Niklas Falk wrote:Ska du köra Roadsport C så blir det insug+trottelhus från 98-00, mao endast ett att välja på. Allt annat går inte in som Mazda BP4W enligt 140hk spec.
Nu bliv jag förvirrad, kan man inte köra med modifierad motor i C?
Vid mina försök att läsa reglerna hamnar jag visserligen på en orealistisk vikt på 1330kg
Roadsport B blir mera realistiska 988kg
Ser inte att separata spjäll särskiljs från "vanlig" insprutning.

Vad har jag missat?
Martin W. Norlin
Önos MkII
"For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen."
User avatar
norlin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 264
Joined: Sun 27 Feb 2011, 22:59
Location: Frändefors
Contact:

Re: Vad för insug passar på en -99 1,8?

Post by norlin »

Hittade en bild som visar en MY-99 topp med packning från en MY-90-97 packning;
99intakeportmismatch.jpg
Så det verkar som MY-98 till MY-05 är det enda som passar.
MX5Parts bekräftar det åxå.
Och att använda passande trottelhus räknas motorn inte som modifierad även med eftermarknads sprut?
Martin W. Norlin
Önos MkII
"For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen."
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Vad för insug passar på en -99 1,8?

Post by Niklas Falk »

norlin wrote:Nu bliv jag förvirrad, kan man inte köra med modifierad motor i C?
Vid mina försök att läsa reglerna hamnar jag visserligen på en orealistisk vikt på 1330kg
Roadsport B blir mera realistiska 988kg
Ser inte att separata spjäll särskiljs från "vanlig" insprutning.

Vad har jag missat?
Just vikterna. Det är ingen som vill vikta en trimmad insprutning 1,8 för C (1,6a med förgasare kanske).
I B är det inga problem, det är ju så jag kör själv.

Men du vill ha rimlig vikt i C så skall motorn från gasspjäll till avgasrening vara enligt verkstadshandbok för motorspecifikationen.
User avatar
norlin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 264
Joined: Sun 27 Feb 2011, 22:59
Location: Frändefors
Contact:

Re: Vad för insug passar på en -99 1,8?

Post by norlin »

Då är jag inte längre förvirrad. :up:

Då är mina alternativ:
1) Original insug/trottel & ett eftermarknads sprut, sikta på omodifierad motor & Roadsport C
2) Orginal insug & 1,6 trottel/ECU, sikta på modifierad motor & Roadsport B
3) separata spjäll & ett eftermarknads sprut, sikta på modifierad motor & Roadsport B

Något jag missat?

Hur mycket dyrare kan ett DIY för separata spjäll bli?

Tips på lösningar, länkar mm mottages tacksamt.
Martin W. Norlin
Önos MkII
"For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen."
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Vad för insug passar på en -99 1,8?

Post by Niklas Falk »

Original ECU till 1,6 lär inte hänga med för fem öre med det förbättrade flödet i toppen. Bränsle/Tändingstabellerna blir rejält fel. Det går att få motorn att gå, säkert fett och fint så den överlever, men avgasvärden och samtidigt rimlig effekt kan bli svårt (samtidigt som du saknar loggningmöjlighet för att kolla av hur du ligger till).
Du är MCförgasare en lämpligare lösning (och klura på besiktning på nåt annat vis).
Att köra B med under 200hk i en Miata känns lite meningslöst, tro mig, jag vet.

Fullständig BP4W med eftermarknadssprut är den rimligaste vägen, även om det krävs en ganska stor näve med resurser (tid och kunskap, din egen eller andras) innan det lirar som en självklarhet.
User avatar
norlin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 264
Joined: Sun 27 Feb 2011, 22:59
Location: Frändefors
Contact:

Re: Vad för insug passar på en -99 1,8?

Post by norlin »

Eftermarknadssprut, vad ska man satsa på?
Megasquirt
MAXXECU
NIRA
MoTeC
VEMS
???

Peka mig i en riktning,
Martin W. Norlin
Önos MkII
"For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen."
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Vad för insug passar på en -99 1,8?

Post by Niklas Falk »

norlin wrote:Peka mig i en riktning,
Det du kan få ihop mest erfarenhet/hjälp med. Priset på lådan är fet lilla.

Dimitris på MSLabs är väldigt hjälpsam och kan nog svinga ihop nåt som passar så mycket originalhärva som möjligt.
User avatar
norlin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 264
Joined: Sun 27 Feb 2011, 22:59
Location: Frändefors
Contact:

Re: Vad för insug passar på en -99 1,8?

Post by norlin »

OK, hitta någon som kan mappa i närheten, kolla vilka system dom är bekanta med, välj ett system som rekommenderas av den som ska hjälpa till med mappningen.
Något åt det hållet?

Då gäller det att hitta någon duktig på att mappa i närheten.
(Trollhättan med ca 15 mil omgivning)
Martin W. Norlin
Önos MkII
"For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen."
User avatar
norlin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 264
Joined: Sun 27 Feb 2011, 22:59
Location: Frändefors
Contact:

Re: Vad för insug passar på en -99 1,8?

Post by norlin »

Är det OK att skippa luftmassemätaren, LMM?
Tänkte på om det då räknas som modifierad motor eller inte.
Martin W. Norlin
Önos MkII
"For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen."
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Vad för insug passar på en -99 1,8?

Post by Niklas Falk »

norlin wrote:Är det OK att skippa luftmassemätaren, LMM?
Tänkte på om det då räknas som modifierad motor eller inte.
Den sitter innan trottelhuset i kedjan så där får du modifiera.
User avatar
Matte P
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 235
Joined: Mon 07 Oct 2013, 08:36
Location: Falkenberg

Re: Vad för insug passar på en -99 1,8?

Post by Matte P »

Hur beter sig bilen om man tar bort luftmassemätarn?
Mattias Pålsson Kinnekulle 1:06.174 Falkenberg 0:55.433
NA 1.6 standard #79
Falkenberg
User avatar
norlin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 264
Joined: Sun 27 Feb 2011, 22:59
Location: Frändefors
Contact:

Re: Vad för insug passar på en -99 1,8?

Post by norlin »

Utan LMM går det inte alls, utan tanken var att använda MAP-Sensor som ett eftermarknadssprut klarar av.
Fördelarna sägs vara rappare gassvar & mer effekt (i samband med mappning)
Martin W. Norlin
Önos MkII
"For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen."
User avatar
Conny Lundell
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 378
Joined: Fri 08 Oct 2010, 08:24
Location: Falkenberg

Re: Vad för insug passar på en -99 1,8?

Post by Conny Lundell »

norlin wrote:Eftermarknadssprut, vad ska man satsa på?
Megasquirt
MAXXECU
NIRA
MoTeC
VEMS
???

Peka mig i en riktning,
Jag köpte ett MS2 av MSLabs (Dimitris) till min NA 1,8 och jag är väldigt nöjd.
Jag sa att den skulle vara till en otrimmad motor som ska köras race med.
Fick en basemap som var nästan helt hundra från början. Kör också med bredbandslambda styrning, en innovate MTX-L.
Nu har jag ju inte bytat till en annan motor än vad som ska vara i bilen så det blir nog något mer komplicerat för dig.
Ska bli kul att följa din tråd och se hur du löser det. Har lite planer på att stoppa i en 140 hk miata motor i min bil också i framtiden.
https://www.mslabs.gr/
Conny Lundell
Eunos Roadster 1994
User avatar
norlin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 264
Joined: Sun 27 Feb 2011, 22:59
Location: Frändefors
Contact:

Re: Vad för insug passar på en -99 1,8?

Post by norlin »

Då var insugsfrågan löst.
Dags att vandra vidare till andra frågeställningar, ska försöka ha min biltråd uppdaterad.

Insug, klart.
Sprut, :think2:
Avgas, kommer
Martin W. Norlin
Önos MkII
"For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen."
SimonJ
Posts: 102
Joined: Fri 06 Jul 2012, 23:19

Re: Vad för insug passar på en -99 1,8?

Post by SimonJ »

Annars ska väl rx7:ans LMM fungera ganska bra? Håller också på att byta till 1.8an och tänkte köra LMM från en rx7a och 1.6ans ECU tills jag har råd och ork att börja med megasquirt.
Simon Jonson
Göteborg
User avatar
norlin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 264
Joined: Sun 27 Feb 2011, 22:59
Location: Frändefors
Contact:

Re: Vad för insug passar på en -99 1,8?

Post by norlin »

Conny Lundell wrote: Jag köpte ett MS2 av MSLabs (Dimitris) till min NA 1,8 och jag är väldigt nöjd.
Jag sa att den skulle vara till en otrimmad motor som ska köras race med.
Fick en basemap som var nästan helt hundra från början. Kör också med bredbandslambda styrning, en innovate MTX-L.
Nu har jag ju inte bytat till en annan motor än vad som ska vara i bilen så det blir nog något mer komplicerat för dig.
Ska bli kul att följa din tråd och se hur du löser det. Har lite planer på att stoppa i en 140 hk miata motor i min bil också i framtiden.
https://www.mslabs.gr/
Och jag är nyfiken på hur du löste bredbandslambda & MS.
just nu lutar jag åt att lösa problemet genom att kasta en näve pengar på det. (köpa tid) :oops:
Vi får se...
Martin W. Norlin
Önos MkII
"For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen."
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Vad för insug passar på en -99 1,8?

Post by Niklas Falk »

norlin wrote:Och jag är nyfiken på hur du löste bredbandslambda & MS.
Antingen på gammalt vanligt vis med 0-5V analog signal eller köpa Dimitris modul för att konvertera seriell data till CAN-bussen på MS3 läser (digitalt hela vägen från MTX-L till MS3).
Analogt får man alltid kämpa mot jordnivåer (det är alltid några tiondels volt skillnad, men det fungerar.
User avatar
Conny Lundell
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 378
Joined: Fri 08 Oct 2010, 08:24
Location: Falkenberg

Re: Vad för insug passar på en -99 1,8?

Post by Conny Lundell »

Finns mycket info om MS2 o MS3 på YouTube.
Här är grundliga tutorials om man vill veta mer om det. http://youtu.be/BZIfhKq6Stc
MS3 är mer avancerat än MS2 men med MSLabs basemaps behöver man inte göra så mycket inställningar.
Han skickar med instruktioner hur du ska installera och konfigurera enheten i Tuner studio.
Min enhet var PnP så gott som. Bara grundinställning av tändning och inkoppling av den analoga 0-5 volt signal kabeln från Innovate i stort sett.
Sen har jag kört och loggat och gjort dom ändringar som behövdes i VE tabellen och låter bredbandslambdan sköta resten. :burnout: Min advance sparktable har jag inte rört alls. Det får jag lämna bort till en som kan. Finns säkert mer effekt att hämta.
Conny Lundell
Eunos Roadster 1994
Post Reply