Torsen - utväxlingar

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
User avatar
Jari Olavison
Posts: 137
Joined: Sun 02 Mar 2008, 22:12
Location: Skövde

Torsen - utväxlingar

Post by Jari Olavison »

Suget efter bromsad diff växer, då jag kör med öppen. Som jag förstår det är en swap till en Torsen smidigast och att man då även behöver drivaxlar och kardan, men vilka olika utväxlingar finns det på torsen?

Till en 1,6 tänker jag att man vill ha så hög utväxlings som möjligt...
Röd -93, öppet filter, luftintag, 4-2-1 Header, 2 1/4" Cat back, GAZ Pro, Hard dog Hard Core Ht, Mockaratt, OZ Super Tourismo 16 med Conti sport contact (Kosei Penta RT + Toyo 888 15")
Gelleråsen 2010: 1:23.85 Kinnekulle 2012: 1:06.38
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Torsen - utväxlingar

Post by Niklas Falk »

Kronhjulet är bultat till diffen så det finns en hel drös med olika (3,63 till 5,38).

Men om du inte vill jaga och skruva så mycket så blir det en 4,1 från en 5växlad EUmodell.
User avatar
Jari Olavison
Posts: 137
Joined: Sun 02 Mar 2008, 22:12
Location: Skövde

Re: Torsen - utväxlingar

Post by Jari Olavison »

Kanske är mer rätt att säga "låg" utväxling som jag menar, dvs så att motorn får högre varv, men numeriskt högre värde... :think2:
Röd -93, öppet filter, luftintag, 4-2-1 Header, 2 1/4" Cat back, GAZ Pro, Hard dog Hard Core Ht, Mockaratt, OZ Super Tourismo 16 med Conti sport contact (Kosei Penta RT + Toyo 888 15")
Gelleråsen 2010: 1:23.85 Kinnekulle 2012: 1:06.38
Post Reply