ABS blinkar och bilen rycker?

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
User avatar
mickeh
Posts: 90
Joined: Thu 05 Jun 2008, 09:02

ABS blinkar och bilen rycker?

Post by mickeh »

Hej!
När jag var ut på en inspirerad vända idag så började ABS-lampan att lysa efter en hård inbromsning. Strax efter började motorn gå ojämt och gjorde stora hopp i motorvarv.

Men sen gick den bra om jag körde lugnt ett tag. Om jag sen körde lite inspirerat igen med höga varv och hårda inbromsningar som kom felet igen... Känns som om det är något som rör sig vid hård inbromsning som ger någon typ av elfel?

Jag funderade tillbaka vad som gjorts sen sist jag var ute och körde. Det som är gjort är bara att jag monterat T-handtag och huvudbrytare, dock så har jag inte kopplat in det. Men jag har tagit bort mittkonsoll, kåpor kring tändningslås för att kika runt i elektroniken. Men som sagt, inget är rört...

Har även gjort jag en motortvätt, men det är nästan två veckor sedan.

Någon som vet vad som kan ha hänt?
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Jordfel är mitt tips - gå igenom kablar du dragit för brytaren och se till att ingen + når jord. Har sett ett klantigt försök till att dra kablar i en svart bil ;) som gav detta.
User avatar
mickeh
Posts: 90
Joined: Thu 05 Jun 2008, 09:02

Post by mickeh »

OK, ska kolla om nån tåt har slitit sig. Men som jag skrev så har jag inte börjat koppla ännu, har bara kikat runt och kollat hur jag ska göra eftersom jag inte fått ordning på hur det ska gå till väga...
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Har även gjort jag en motortvätt, men det är nästan två veckor sedan
.

Överambitösa motortvättar är inte bra :( brukar kunna strula till det....
User avatar
mickeh
Posts: 90
Joined: Thu 05 Jun 2008, 09:02

Post by mickeh »

Hittade felet!
Det var ett relä som glappade som sitter under tändningslåset. Har ingen aning om vad det är för relä, men om det inte är draget så har man ingen strömming till bilen.

Tack ändå för hjälpen!
Post Reply