tvärstopp i besiktningen !!

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
User avatar
tstevg
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 142
Joined: Thu 05 Jun 2014, 08:16
Location: Göteborg

tvärstopp i besiktningen !!

Post by tstevg »

Hej på er !!

Önskar lite felsöknings hjälp från forumet.
Var i morse och gjorde ett försök att besikta bilen, tyvärr så var avgas värdena på tok för höga på tomgång för att dom skulle släppa igenom den.

Är dålig på att tyda dessa värden men jag tog en bild så ni kan se.

Motorn går kanon bra i övrigt men på tomgång så är den ganska ostabil, den vill vandra 3-400 varv runt 1.000 varvs strecket.Provade att skruva upp tomgången något och fick den att gå lite stabilare.
Det som är gjort med motorn är att jag dragit ett nytt insug och monterat ett nytt grenrör samt ett nytt sväng hjul, i övrigt så är det original ECU, kamrem, stift och kablar är nytt.

När Jag i höstas regbesiktigade bilen efter att jag köpt den i Tyskland så var avgasvärderna också för höga men då trodde besiktnings mannen att det hela skulle lösas genom en vanlig service, och service kan man ju lugnt påstå att jag gjort.

Jag är inte super bra på motorer heller :lol: men skulle vara tacksam för några bra tips för felsökningen :bang2: :bang2: :bow:
Attachments
IMG_0992.JPG
Thomas Sörquist
Göteborg
User avatar
seved
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 167
Joined: Sun 28 Aug 2011, 10:46
Location: Linköping

Re: tvärstopp i besiktningen !!

Post by seved »

Visst är det tråkigt :( Kommer inte ihåg vilka värden jag hade problem med, men K-sprit, original ECU och tätning av avgassystemet hjälpte mig att med nöd och näppe komma igenom.

Kanke det här kan hjälpa: http://sunmaskin.se/utbildningar/sun-avgasskola
Johan Hedström, inte ägare till någon MX-5 (just nu iallafall)
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: tvärstopp i besiktningen !!

Post by Niklas Falk »

Lambda 0.78 är ju tokfett, så nån sensor gör att den fetar på nåt enormt.
Vattentemperatur eller insugsluftstemp.

Möjligen lambdasonden. Får du några felkoder (om du har kvar OBD-kontakten)?

Med tanke på att den fungerar vid körning (för möjligen testat open loop) så funkar ju luftmätningen iaf.
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: tvärstopp i besiktningen !!

Post by TPR »

Niklas Falk wrote:(om du har kvar OBD-kontakten)?
:mrgreen: :bananabehind: :beat: :-D
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
tstevg
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 142
Joined: Thu 05 Jun 2014, 08:16
Location: Göteborg

Re: tvärstopp i besiktningen !!

Post by tstevg »

så nu börjar det bli krångligt på riktigt,
Lämnade in bilen på Mazda Ringön och dom har lagt halva dan på min bil, jäkla bra engagemang, men tyvärr så ringde dom nu och dom kunde konstatera att dom lite fixar det, bilen är för gammal, inga felkoder i ODB uttaget.
Känns inte så inspirerande nu att ge sig på en fortsatt felsökning nu när Mazda har gått bet.

Så nu står hoppet till Fredrik Gross, bokat med honom den 23,e
Thomas Sörquist
Göteborg
User avatar
tstevg
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 142
Joined: Thu 05 Jun 2014, 08:16
Location: Göteborg

Re: tvärstopp i besiktningen !!

Post by tstevg »

Är tillbaka i garaget igen.
Testade att koppla isär kontakten till lambdasonden, ingen skillnad på tomgången och motorgången, och ingen motorlampa.
Det borde väl märkas eller???
Thomas Sörquist
Göteborg
jafo
Posts: 173
Joined: Fri 14 Aug 2009, 23:01
Location: Kungsbacka

Re: tvärstopp i besiktningen !!

Post by jafo »

Om jag minns rätt Thomas så hade du plockat bort EGR-röret, eftersom jag också vill ta bort denna tingest så sökte jag info om det var några "issues with Egr removal" och fann då detta angående vandrande tomgång:

http://www.mx5nutz.com/forum/index.php?showtopic=160858
Jarmo Forselius

Årsmodell 2004 med tyngre styrning...
jafo
Posts: 173
Joined: Fri 14 Aug 2009, 23:01
Location: Kungsbacka

Re: tvärstopp i besiktningen !!

Post by jafo »

Hittade även detta om fix för ICV (Idel Control Valve) som reglerar tomgången

http://www.miataforumz.com/how-40/how-e ... ifold-246/
Jarmo Forselius

Årsmodell 2004 med tyngre styrning...
User avatar
tstevg
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 142
Joined: Thu 05 Jun 2014, 08:16
Location: Göteborg

Re: tvärstopp i besiktningen !!

Post by tstevg »

Bra Jarmo, fan det röret tog jag ju bort, skall börja med att kolla så att det är tätt, annars så har jag ett problem här och det består i att egr anslutningen på grenröret är en hane på mitt och en hona på orginal, flyin Miata skickade fel grenrör till mig, USA modellen, kom ihåg att jag bollade den frågan med dom men jag beslöt att behålla grenröret pga att jag ändå skulle plugga det.
Bra tips Jarmo
Thomas Sörquist
Göteborg
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: tvärstopp i besiktningen !!

Post by Niklas Falk »

Återigen, den går asfett (8,5 CO är nära dubbelt mot godkänt för en 70talare), så det är inga marginella fel.
Det bör lukta as om den på tomgång.

Det är dubbla sensorer för vattentempen, en till mätaren och en till ECUn.
Jag har inte tvärtom på hur en fungerande bil beter sig om man kopplar ur tempsensorn, men om det inte blir nån skillnad så kan det vara läge att fundera på sensor eller kabelhärva.

Låna lambdasond kan ju också vara ett test.
User avatar
tstevg
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 142
Joined: Thu 05 Jun 2014, 08:16
Location: Göteborg

Re: tvärstopp i besiktningen !!

Post by tstevg »

Sådå var det nog fixat, hade monterat en täckbricka från flyinmiata som inte slöt tätt vid anslutningen för egr på insuget, nu är den inpassad och återmonterad, bilen spinner som en katt på tomgång.
Tack alla dör ert engagemang!!
Thomas Sörquist
Göteborg
Post Reply