Dunkande, knäppande bakvagn

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
User avatar
Conny Lundell
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 378
Joined: Fri 08 Oct 2010, 08:24
Location: Falkenberg

Dunkande, knäppande bakvagn

Post by Conny Lundell »

Hej!

Jag skulle vilja höra med den samlade Miata expertisen vad detta dunkande knäppande kan vara som man kan höra när jag svänger höger och verkar komma från höger bakhjul. (Kolla filmklippet)
Trodde först det var diffen som lät, men har kollat den och den verkar helt ok. Sen ska väl Differantialen vara skottsäker med en relativt original bil.
Mitt nästa steg är att byta hjullager på bägge bakhjulnen.
Bifogar en film där man kan höra ljudet tydligt när jag svänger höger bla i chikanen och i nyhemskurvan kurvan. Någon kanske känner igen missljudet och kan ge goda råd. :think2:
http://youtu.be/alJiZ6-mBkM
Conny Lundell
Eunos Roadster 1994
User avatar
Matte P
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 235
Joined: Mon 07 Oct 2013, 08:36
Location: Falkenberg

Re: Dunkande, knäppande bakvagn

Post by Matte P »

Kolla bussningarna på krängaren bak!
Mattias Pålsson Kinnekulle 1:06.174 Falkenberg 0:55.433
NA 1.6 standard #79
Falkenberg
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Dunkande, knäppande bakvagn

Post by TPR »

Kolla så att de justerbara bussningarna i bakvagnen sitter ordentligt fast.
Ett annat tips är att kolla så inte avgassystemet kan ligga emot tex subframe bak pga rörelse vid kurvtagning och gaspådrag.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Matte P
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 235
Joined: Mon 07 Oct 2013, 08:36
Location: Falkenberg

Re: Dunkande, knäppande bakvagn

Post by Matte P »

Fast om man inte hittat vad ljudet kommer ifrån så är det bara att köra tills det brakar ihop, då brukar man ganska klart se vad som är fel!
På så sätt spar man massor av tid!
Mattias Pålsson Kinnekulle 1:06.174 Falkenberg 0:55.433
NA 1.6 standard #79
Falkenberg
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Dunkande, knäppande bakvagn

Post by TPR »

Intressant taktik.
Men om det tex är justerskruvarna till bussningarna som flyttar sig kommer de aldrig gå sönder men däremot ändras hjulinställningen varje varv...
Jag hade lösa sådana men fram och det hördes mest vid hård broms, så det är nog inte det men kan vara värt att kolla.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Conny Lundell
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 378
Joined: Fri 08 Oct 2010, 08:24
Location: Falkenberg

Re: Dunkande, knäppande bakvagn

Post by Conny Lundell »

Matte P wrote:Fast om man inte hittat vad ljudet kommer ifrån så är det bara att köra tills det brakar ihop, då brukar man ganska klart se vad som är fel!
På så sätt spar man massor av tid!
Den taktiken tilltalar inte mig direkt, kan bli dyrt om man kör av pga något ryker sönder.
Jag börjar med att byta hjullager och känner om alla justerbultarna är fastdragna ordentligt.
Kan vara bra med nya lager oavsett. Behövs lite special verktyg till detta :think2:. Gjorde ett verktyg för att låsa hjulet och kunna lossa centrum muttern. Fick förlänga mitt ledskaft med 1,5 meters rör för att lossa muttern. En glidhammare får inhandlas. Ja det är lite jobb med detta. :mrgreen: . Men det ska nog gå.
Conny Lundell
Eunos Roadster 1994
User avatar
Anders S
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 184
Joined: Sun 05 Jun 2011, 00:01
Location: Täby

Re: Dunkande, knäppande bakvagn

Post by Anders S »

Ska bli intressant att se om du löser problemet Conny, jag har nämligen ungefär samma ljud i min bil. Bara vid högersvängar, och bara i regn! På torr bana hör man ingenting, eller också kör jag inte tillräckligt fort då (antar att man ligger mer på gränsen vid blöt bana, men å andra sidan borde påfrestningarna på hjulupphängningen inte vara så stor då eftersom det inte går lika fort). Har funderat mycket på vad det kan vara men inte kommit på något bra svar. Kanske däcken när de börjar släppa hamnar i någon konstig svälvsvängning tillsammans med för mjuka bussningar? Har också misstänkt ljuddämparen men den verkar sitta fast. Konstigt är det!
Anders Söderlund
NB 1.8 -00, Twilight Blue Mica, Track Day Edition
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Dunkande, knäppande bakvagn

Post by Niklas Falk »

Conny Lundell wrote:Jag börjar med att byta hjullager och känner om alla justerbultarna är fastdragna ordentligt.
Kan vara bra med nya lager oavsett. Behövs lite special verktyg till detta :think2:. Gjorde ett verktyg för att låsa hjulet och kunna lossa centrum muttern. Fick förlänga mitt ledskaft med 1,5 meters rör för att lossa muttern. En glidhammare får inhandlas. Ja det är lite jobb med detta. :mrgreen: . Men det ska nog gå.
Lite läsning http://www.miataturbo.net/suspension-br ... ess-56506/
http://www.miataturbo.net/suspension-br ... oss-69048/ ( https://www.youtube.com/watch?v=G67pDdIXjMw )

Om det är hjulinställningsbultarna så brukar det vara hårda metalliska knäppar/smällar vid högre belastning,
Låter de vid normal belastning så skulle du köra av i närmsta snabbare rondellpassage eftersom toe bak får väldigt knasiga vinklar när det lossnar.
Ringnyckel och lilla släggan brukar vara lagom moment.
User avatar
Conny Lundell
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 378
Joined: Fri 08 Oct 2010, 08:24
Location: Falkenberg

Re: Dunkande, knäppande bakvagn

Post by Conny Lundell »

Niklas Falk wrote:
Conny Lundell wrote:Jag börjar med att byta hjullager och känner om alla justerbultarna är fastdragna ordentligt.
Kan vara bra med nya lager oavsett. Behövs lite special verktyg till detta :think2:. Gjorde ett verktyg för att låsa hjulet och kunna lossa centrum muttern. Fick förlänga mitt ledskaft med 1,5 meters rör för att lossa muttern. En glidhammare får inhandlas. Ja det är lite jobb med detta. :mrgreen: . Men det ska nog gå.
Lite läsning http://www.miataturbo.net/suspension-br ... ess-56506/
http://www.miataturbo.net/suspension-br ... oss-69048/ ( https://www.youtube.com/watch?v=G67pDdIXjMw )

Om det är hjulinställningsbultarna så brukar det vara hårda metalliska knäppar/smällar vid högre belastning,
Låter de vid normal belastning så skulle du köra av i närmsta snabbare rondellpassage eftersom toe bak får väldigt knasiga vinklar när det lossnar.
Ringnyckel och lilla släggan brukar vara lagom moment.
Tack för länkarna Niklas. Tror jag har kollat på dessa innan. Men tack ändå!
Problemet är inte hur jag ska göra jobbet utan att allt sitter fast så förbenat. Har nog aldrig varit isär.
Har känt på justerbultarna och faktiskt gick ett par att dra åt lite med mitt långa ledskaft.
Men hjullager skall bytas :bang2:
Conny Lundell
Eunos Roadster 1994
User avatar
Conny Lundell
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 378
Joined: Fri 08 Oct 2010, 08:24
Location: Falkenberg

Re: Dunkande, knäppande bakvagn

Post by Conny Lundell »

Fortsättning följer här:
Mitt problem med knäppande bakvagn är kvar. Ni som har sett min film från SSM hör hur det låter i varje högersväng. Jag har åter plockat ur diffen och nu blir det byte av diffbromsen. Har fått tag på en Torsen 2 och lite roligare utväxling. Hoppas verkligen att det blir tystare i bakvagnen efter det. :bang2:
Conny Lundell
Eunos Roadster 1994
User avatar
JOnas
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 776
Joined: Fri 23 May 2008, 11:51
Location: Kungsbacka

Re: Dunkande, knäppande bakvagn

Post by JOnas »

Jo, din bil lät som ett segelfartyg i kraftig sjö ju. :shock:
Hoppas diffbyte löser't.
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
User avatar
Conny Lundell
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 378
Joined: Fri 08 Oct 2010, 08:24
Location: Falkenberg

Re: Dunkande, knäppande bakvagn

Post by Conny Lundell »

Anders S wrote:Ska bli intressant att se om du löser problemet Conny, jag har nämligen ungefär samma ljud i min bil. Bara vid högersvängar, och bara i regn! På torr bana hör man ingenting, eller också kör jag inte tillräckligt fort då (antar att man ligger mer på gränsen vid blöt bana, men å andra sidan borde påfrestningarna på hjulupphängningen inte vara så stor då eftersom det inte går lika fort). Har funderat mycket på vad det kan vara men inte kommit på något bra svar. Kanske däcken när de börjar släppa hamnar i någon konstig svälvsvängning tillsammans med för mjuka bussningar? Har också misstänkt ljuddämparen men den verkar sitta fast. Konstigt är det!
Jag måste väl erkänna vad som jag till slut hittar eller konstaterade.
Jag gjorde en enkel test med att fixera avgassystemet så det inte kunde röra sig så mycket och se på f-n dunkandet var borta.
Men inget dåligt som inte har något gott med sig. Jag fick i princip renoverat upp hela bakvagnen. Nya hjullager och fixat till en bättre differential och slutväxel. Har lärt mig en hel massa på köpet också. Är en hejare på att montera ur och i bakväxeln nu tex. :banana:
Conny Lundell
Eunos Roadster 1994
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Dunkande, knäppande bakvagn

Post by TPR »

TPR wrote:Ett annat tips är att kolla så inte avgassystemet kan ligga emot tex subframe bak pga rörelse vid kurvtagning och gaspådrag.
Hmm.... :D :wink:
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Conny Lundell
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 378
Joined: Fri 08 Oct 2010, 08:24
Location: Falkenberg

Re: Dunkande, knäppande bakvagn

Post by Conny Lundell »

TPR wrote:
TPR wrote:Ett annat tips är att kolla så inte avgassystemet kan ligga emot tex subframe bak pga rörelse vid kurvtagning och gaspådrag.
Hmm.... :D :wink:
Jaja jag vet du hade rätt! :up:
Men jag kollade minsan på det men snöade även in på annat. Men jag är faktiskt nöjd med att jag fick bytt Differential och slutväxeln. Har en Torsen1 diffbroms över nu och ev blir den till salu.
Men kontentan av detta blir att jag får bygga nytt avgassystem i vinter.
Conny Lundell
Eunos Roadster 1994
Post Reply