Stol för långis

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
Torbjorn968
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 223
Joined: Thu 21 Jun 2012, 09:42
Location: Solna

Stol för långis

Post by Torbjorn968 »

Har köpt en Tillet B4 vilken både var smal, passade mina 197 och 97 kg och hade en lång rygg (bra för returen). Den är gjord för en ganska tillbaka lutad körställning vilket gör att jag hoppas komma ner under bågen med stolen max bak. Det skulle dock inte skada att sänka ner stolen lite i golvet. Har läst att de längsgående balkarna under golvet (mer eller mindre mitt under stolarna) - med reservation för klent minne - är "fladder balkar". I såfall borde de gå att kapa lite i dem för att få ner ändan lite och i stället förstärka på var sida om stolen.

Torbjörn
Torbjörn Linderson
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Stol för långis

Post by Niklas Falk »

Det är tunn plåt i de balkarna under golvet, men i ändarna av dem är ramdelarna som går till subframarna (krafterna delas ut till tröskel och tunnel), kan vara bra att tänka på innan tigersågen får jobba alltför mycket.
Att sänka golvet borde inte vara några problem, men att bara ta bort originalknölarna ger ett par cm (så stolen verkligen kan vila mot golvet).
Torbjorn968
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 223
Joined: Thu 21 Jun 2012, 09:42
Location: Solna

Re: Stol för långis

Post by Torbjorn968 »

Kommer till att börja prova med stolslutning, djup ratt och modifierade pedaler. Blir det bra kanske en liten bump i hardtoppen räcker och då kunde man kanske se om även buren kunde få en liten bump.

Stolen sänker sig redan ner mellan orginalknölarna, det är inte så svårt att få till. Har sett anslutningen från balken ifråga bakåt så frågan är hur mycket av styvheten som ligger här med helbur. Ett sidsträve stag i buren borde hjälpa. Tänkte en mig någon form av konstruktion som för krafterna runt den nedsänkta stolen.

//TL
Torbjörn Linderson
Torbjorn968
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 223
Joined: Thu 21 Jun 2012, 09:42
Location: Solna

Re: Stol för långis

Post by Torbjorn968 »

Köpte en Tillet B 4. Passar perfekt och går att få dikt mot bakre skottet och jag får plats.

Tyvärr inte FIA certad, men enda stolen som får plats och har en rygg som är lång nog (Tillet FIA är 10 cm kortare i ryggen). Hoppas att det går att få igenom vagnboks besiktningen!
Torbjörn Linderson
Torbjorn968
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 223
Joined: Thu 21 Jun 2012, 09:42
Location: Solna

Re: Stol för långis

Post by Torbjorn968 »

Sorry nicklas för kluddande m stoldfrågor i globalcups tråden. Fortsätter här i stället med anledning av att FIA certade stolar. För trånga bilar går det att få undantag från FIA certad stol, ex vis en seven. Med min tillet B4 sitter jag riktigt lågt och hjälm ryms under standard hardtopp 197 lång. Vagnbokad men alltså inte möjlig att rejsa m i mx 5 cup?
Torbjörn Linderson
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Stol för långis

Post by Niklas Falk »

Diskutera specialfall med din vagnboksbesiktare. Det är där beslut fattas i slutänden.

I en del byggen funkar det med egengjord PUskumstol.

Skälv kör jag med en OMP ARS som tillåts och sitter på golvplåten. Men axelhålen lite högre upp hade inte skadat.
Kuddarna har jag aldrig använt.
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Stol för långis

Post by Josen »

Tomas det går att sänka golvet om man verkligen vill få plats.

Mathias Persson ( automobil ) som tävlande tidigt 90-talet me var lång ( 197 cm ) och man sänkte golvet för att få ner han under huvudbågen.

De som gjorde det var Söderqvist Racing ( byggde hans bil )
Söderqvist Racing Service AB
Telefonnummer 031-29 09 30

Kanske kontakt dem för hur man gjorde det ?

Ett alternativ är också utöka bågen med en krök som täcker din höjd.


I Elisen har hag en BF6 som är FIA godkänd, den kanske kan funka ?
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
Torbjorn968
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 223
Joined: Thu 21 Jun 2012, 09:42
Location: Solna

Re: Stol för långis

Post by Torbjorn968 »

Vagnboks besikigaren har godkänt stolen. Då allt OK?

TL
Torbjörn Linderson
Torbjorn968
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 223
Joined: Thu 21 Jun 2012, 09:42
Location: Solna

Re: Stol för långis

Post by Torbjorn968 »

Och tack för sänka golvtips!
Torbjörn Linderson
Torbjorn968
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 223
Joined: Thu 21 Jun 2012, 09:42
Location: Solna

Re: Stol för långis

Post by Torbjorn968 »

Angående BF 6: ryggen är kort.
Torbjörn Linderson
Post Reply