Bilen spikar vid höga varv

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
User avatar
Mats Lundin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 518
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Nynäshamn

Bilen spikar vid höga varv

Post by Mats Lundin »

Under träffen på Gelleråsen har något hänt med min bil. Den spikar vid höga varv.

Jag har inte rört något och tidigare har motorn gått jämt och fint, och även nu ger den bra kraft, jag vann ju gårdagens Sprint cup på Gröndal.

Vad kan ha hänt?

Har jag en knackningssensor som har gått sönder/lossnat?
Har tändningen rubbats ur läge (hur och var ställer man den på en NA)?
Har något tändstift gått sönder?
Är det alltid spikning på alla cylindrar eller kan det vara bara en?
Har alltid tankat 98 oktan, kan jag ha fått 95 i någon pump och därför har för lågt oktantal?
Spikningar lär kunna uppkomma när motorn blir för varm, och varm blir min bil, kan det vara bara en kylningsfråga?

Hur kan jag enklast kolla hur motorn har klarat sig genom detta?
2016 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Bilen spikar vid höga varv

Post by Niklas Falk »

Du har original ECU om jag minns rätt?
I så fall är det bränsleflödet jag skulle titta på.
Tätt filter eller pump som inte hänger med längre.
Kan även vara injektor som fått skit i sig, knas bränsletrycksregulator.

Mät bränsletryck när det händer.

Analys av hur stora skadorna är sker genom att lyfta toppen.
User avatar
Conny Lundell
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 378
Joined: Fri 08 Oct 2010, 08:24
Location: Falkenberg

Re: Bilen spikar vid höga varv

Post by Conny Lundell »

Vore nog bra att kolla grundinställningen för tändningen också så det inte har flyttat sig.
14 grader btdc är lämpligt som grundinställning.

Conny
Conny Lundell
Eunos Roadster 1994
User avatar
Mats Lundin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 518
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Nynäshamn

Re: Bilen spikar vid höga varv

Post by Mats Lundin »

Jo, original ECU för 1,6, men kör en lätt trimmad 1,8 (annan insugskam) med ca 140 hk.

Bränsletillförseln kan det ju vara. Jag har ännu inte bytt något bränslfilter under mina år med bilen. Kan vara dags att göra det.

När man fundrar så googlar man ...

..och finner då att kamremmen kan kugga över vid extrem belastning. Vad är extremt i detta fall? Maxvarv och drygt det? Finns det någon här som har varit med om det?
2016 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
Anders Träff
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 304
Joined: Wed 30 Apr 2008, 12:28

Re: Bilen spikar vid höga varv

Post by Anders Träff »

Jag har aldrig varit med om det på mx-5 an, men på en passat bensin har jag varit med om + ett antal kunder med samma motor.
Anders nr82
User avatar
Mats Lundin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 518
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Nynäshamn

Re: Bilen spikar vid höga varv

Post by Mats Lundin »

Tilläggsfråga när jag har funderat lite.

Ska bensinpumpen gå när motorn går?
Eller bara vid start?

Jag hör min pump när jag vrider nyckeln till startläge, men inte på tändningsläge (det läge motorn går i).

Min bil startar inte på nyckelläge start, utan jag sätter på tändningen och har sedan en separat tryckknapp för startmotorn. Detta beror på att startmotorn får inte ström i startläge efter motorbytet till 1,8.
Vid kallstart brukar jag vrida nyckel till startläge för att bensinpumpen ska få gå ett par sekunder innan jag trycker på startknappen. Men sedan tror jag inte att bensinpumpen går, fast jag har ju inte lyssnat efter den när motorn väl är igång.

Min fråga bygger på om det kan vara så att även bensinpumpen är drabbad av ett liknande problem, att ingen ström kommer vid tändningsläge, bara vid startläge. Nu har jag ju kört bilen några gånger med gott resultat men den har till slut "gett upp" det dåliga bränsletrycket. Vad tror ni om den teorin?
2016 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
User avatar
Conny Lundell
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 378
Joined: Fri 08 Oct 2010, 08:24
Location: Falkenberg

Re: Bilen spikar vid höga varv

Post by Conny Lundell »

Mats Lundin wrote:Tilläggsfråga när jag har funderat lite.

Ska bensinpumpen gå när motorn går?
Eller bara vid start?

Jag hör min pump när jag vrider nyckeln till startläge, men inte på tändningsläge (det läge motorn går i).

Min bil startar inte på nyckelläge start, utan jag sätter på tändningen och har sedan en separat tryckknapp för startmotorn. Detta beror på att startmotorn får inte ström i startläge efter motorbytet till 1,8.
Vid kallstart brukar jag vrida nyckel till startläge för att bensinpumpen ska få gå ett par sekunder innan jag trycker på startknappen. Men sedan tror jag inte att bensinpumpen går, fast jag har ju inte lyssnat efter den när motorn väl är igång.

Min fråga bygger på om det kan vara så att även bensinpumpen är drabbad av ett liknande problem, att ingen ström kommer vid tändningsläge, bara vid startläge. Nu har jag ju kört bilen några gånger med gott resultat men den har till slut "gett upp" det dåliga bränsletrycket. Vad tror ni om den teorin?
Pumpen måste gå om motorn går. Stannar pumpen så stannar motorn med andra ord.
Conny Lundell
Eunos Roadster 1994
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Bilen spikar vid höga varv

Post by Niklas Falk »

Conny Lundell wrote:Pumpen måste gå om motorn går. Stannar pumpen så stannar motorn med andra ord.
Och om motorn stannar så ska pumpen stanna (dvs med nyckeln i läge RUN utan att motorn går så ska pumpen inte gå).
Sen finns det alltid kreativitet med förbättringar av diverse slag som gör att standardlogiken är urkopplad/förbikopplad/häcksaxmodifierad och då går det inte att ge några bra råd alls.
User avatar
Mats Lundin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 518
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Nynäshamn

Re: Bilen spikar vid höga varv

Post by Mats Lundin »

TAck för snabba svar. Det blir till att kolla (lyssna) noga på bensinpumpen.
2016 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
Myran
Posts: 409
Joined: Wed 20 Jan 2010, 22:58
Location: örebro

Re: Bilen spikar vid höga varv

Post by Myran »

Mats Lundin wrote:Jo, original ECU för 1,6, men kör en lätt trimmad 1,8 (annan insugskam) med ca 140 hk.

Bränsletillförseln kan det ju vara. Jag har ännu inte bytt något bränslfilter under mina år med bilen. Kan vara dags att göra det.

När man fundrar så googlar man ...

..och finner då att kamremmen kan kugga över vid extrem belastning. Vad är extremt i detta fall? Maxvarv och drygt det? Finns det någon här som har varit med om det?
Original ECU för en 1.6a med mindre effekt och du kör en trimmad 1.8a.. Känns som felet kan ligga där. 1.6an och 1.8an är ju 2 olika motor familjer därmed kan det skilja en hel del mellan tändtabellerna.
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
User avatar
Mats Lundin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 518
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Nynäshamn

Re: Bilen spikar vid höga varv

Post by Mats Lundin »

Myran wrote: Original ECU för en 1.6a med mindre effekt och du kör en trimmad 1.8a.. Känns som felet kan ligga där. 1.6an och 1.8an är ju 2 olika motor familjer därmed kan det skilja en hel del mellan tändtabellerna.
Förvisso, men bilen har ju gått bra - riktigt bra - på flera träffar, både små och stora banor. Det är ju väl känt att en 1,8 på 1,6-elektroniken funkar ok. Kinnekulle och Knutstorp har jag kört ok men sedan på Gelleråsen hände något som gör att den spikar. Känns som om det gick sönder eller lossnade något.

Om den är felbestyckad borde den ju inte ha gått bra ett antal träffar först för att sedan inte funka.

Väntar på ett bränslefilter och nya tändstift som första enkla åtgärd. Nya beslut därefter.
2016 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
User avatar
Mats Lundin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 518
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Nynäshamn

Re: Bilen spikar vid höga varv

Post by Mats Lundin »

Det har tyvärr varit lugnt i garaget i sommar, men lite har blivit gjort i några försök att komma tillrätta med spikningarna:

1. Nytt bränslefilter - ingen förbättring
2. Nya tändstift - ingen förbättring - syntes inte heller någon skillnad på olika cylindrar
3. Ny bränsletrycksregulator - ingen förbättring
4. Konstaterat att det är nog bara en cylinder som spikar - spikningarna kommer mer sällan än motorvarvet
5. Bytt till andra, begagnade spridare - ingen förbättring, men spikar inte lika hårt är min subjektiva bedömning, fast det är ju över en månad sedan jag körde bilen senast så jag kan ha fel.

Har anmält mig till Malmby 23 augusti idag i tron att spridarna var problemet, men får väl snart avanmäla mig ... :bang2:

Tar gärna emot fler tips på var jag ska leta efter felet.
Leta ska jag också göra efter en motorverkstad som kan felsöka. Några tips i södra Stockholm utöver Turbocenter i Tumba?
2016 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
User avatar
Alexander Mullaart
Posts: 290
Joined: Wed 10 Aug 2011, 22:43
Location: Malmö

Re: Bilen spikar vid höga varv

Post by Alexander Mullaart »

Tempsensor till ECU som spökar? Antagligen inte eftersom att den spikar, men värt en koll kanske.
Alexander Mullaart
User avatar
Anders S
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 184
Joined: Sun 05 Jun 2011, 00:01
Location: Täby

Re: Bilen spikar vid höga varv

Post by Anders S »

Kanske kan vara värt ett försök att se om det går att få ut någon felkod m h a blinkande lysdiod-uttaget. Vi hittade ju en dålig givare på Tommys gröna på det sättet (och då lyste ingen motorlampa). Tommy har grejerna om du vill testa.
Anders Söderlund
NB 1.8 -00, Twilight Blue Mica, Track Day Edition
User avatar
Mats Lundin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 518
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Nynäshamn

Re: Bilen spikar vid höga varv

Post by Mats Lundin »

Amatören inser sin begränsning - tid bokad på Turbocenter, men tyvärr inte förrän efter Malmby.
Ska bli intressant att se vad de hittar.
2016 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
User avatar
Alexander Mullaart
Posts: 290
Joined: Wed 10 Aug 2011, 22:43
Location: Malmö

Re: Bilen spikar vid höga varv

Post by Alexander Mullaart »

Låt Turbocenter lödda lite i ECUn och fixa mappning? Där finns mycket kräm att hämta.
Alexander Mullaart
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: Bilen spikar vid höga varv

Post by chriss »

Kollat att tändningen står rätt och att remhjulet är helt så att tändningen är rätt. (remhjulet kan snurra på gummit och då blir markeringen fel.)

Kontrollerat att spjället fungerer, är väl en on/off funktion om jag minns rätt.
Vakumslangar är hela. Att det inte läcker in luft efter luft mätaren.
Chriss Rice
Göteborg
User avatar
Mats Lundin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 518
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Nynäshamn

Re: Bilen spikar vid höga varv

Post by Mats Lundin »

Jo, tändningen står rätt och inga läckage som går att upptäcka vid okulärbesiktning. Det är sådant som gör det frustrerande och det är där Turbocenter kommer in i bilden.

Tommy är inne på att det kan vara ett ventilspel som blivit fel med ett shims som kommit lös. Kan det låta som om motorn spikar då ...?
2016 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
User avatar
Emberglow66
Posts: 208
Joined: Mon 03 Sep 2012, 21:23
Location: Täby

Re: Bilen spikar vid höga varv

Post by Emberglow66 »

Anders S wrote:Tommy har grejerna om du vill testa.
:shock: Hade inte jag lämnat tillbaka den. :oops:
Började leta hemma och se där :lol: . vad hade inte frugan städat undan och gömt under några andra Mustang tidningar :roll:

Kommer över med den ASAP

Mvh
Tommy
Tommy Finell, NB-01 mazda röd
Emberglow66 syftar på min Mustang 66 samt den läckra färgen Emberglow
————————————————————————————————————————————————————
2020 - 1:a Mx5-cup standard
2019 - 2:a Mx5-cup standard
2018 - 4:a Mx5-cup standard
2017 - 4:a Mx5-cup standard
2016 - 1:a MX5 sprintcupen
2015 - 2:a MX5 sprintcupen
2014 - 2:a Mx5 sprintcupen
2013 - 3:a Mx5 sprintcupen, debutsäsongen
User avatar
Anders S
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 184
Joined: Sun 05 Jun 2011, 00:01
Location: Täby

Re: Bilen spikar vid höga varv

Post by Anders S »

Emberglow66 wrote:
Anders S wrote:Tommy har grejerna om du vill testa.
:shock: Hade inte jag lämnat tillbaka den. :oops:
Började leta hemma och se där :lol: . vad hade inte frugan städat undan och gömt under några andra Mustang tidningar :roll:

Kommer över med den ASAP

Mvh
Tommy
Inga problem, jag har inte behövt grejerna (ännu kanske bäst att tillägga). Jag tänkte att du jobbar väl med den gröna fortfarande ...

/Anders
Anders Söderlund
NB 1.8 -00, Twilight Blue Mica, Track Day Edition
User avatar
Anders S
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 184
Joined: Sun 05 Jun 2011, 00:01
Location: Täby

Re: Bilen spikar vid höga varv

Post by Anders S »

Mats Lundin wrote:Jo, tändningen står rätt och inga läckage som går att upptäcka vid okulärbesiktning. Det är sådant som gör det frustrerande och det är där Turbocenter kommer in i bilden.

Tommy är inne på att det kan vara ett ventilspel som blivit fel med ett shims som kommit lös. Kan det låta som om motorn spikar då ...?
Antar att det är en NA-motor du har och då är det väl hydrauliska ventillyftare? Kan det vara något konstigt med en sådan som låter som spikningar på höga varv? (Glappiga ventiler brukar väl i och för sig oftast låta även på tomgång, men jag har dålig koll på hur hydrauliska lyftare fungerar).
Anders Söderlund
NB 1.8 -00, Twilight Blue Mica, Track Day Edition
User avatar
Mats Lundin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 518
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Nynäshamn

Re: Bilen spikar vid höga varv

Post by Mats Lundin »

Anders S wrote:Antar att det är en NA-motor du har och då är det väl hydrauliska ventillyftare? Kan det vara något konstigt med en sådan som låter som spikningar på höga varv? (Glappiga ventiler brukar väl i och för sig oftast låta även på tomgång, men jag har dålig koll på hur hydrauliska lyftare fungerar).
:think2: Inte vet jag ..., har inte lyft ventilkåpan ännu. Men slamrande, glappande, ventiler ska ju höras också på tomgång, som jag förstått, men några år med racerbilar har lärt mig att allt kan hända. Ska läsa på i Haynes-manualen först, bara.
2016 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
Post Reply