Byta synkringar i lådan.

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Byta synkringar i lådan.

Post by Per Hammarsjö »

Nu när man äntligen fått upp lite fart på maskinen så inser man hur mycket en dåligt synkad låda sabbar i race. Tappade flera billängder åtskilliga gånger under racen. Sånt får bara inte förekomma.

Hur går man tillväga för att åtgärda detta? Är det enkelt att byta synkringarna själv eller bör man lämna in till verkstad? Någon som har tips på en bra, pålitlig verkstad?
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Tja, om detta kan anses vara ett vanligt problem efter länge tids rejsande, så kanske det är en sak att testa Lidströms koncept om "hjälpsamma reparationer"?
Växellådsreparationer och stötfångarskal (bärarmar, leder, bärarmsbultar), det finns nog fler reservdelar vi konsumerar mera än vardagsmiatisten.

Mina synkringar är inte de friskaste de heller (och jag behåller gärna drevsatsen så annan låda är inte så attraktivt, det låter ju så fint iaf).

Man kan ju tyvärr ta Flyin´ Miatas priser för växellådsservice som riktpris (drygt $1000). En beggad 5växlad låda är billigare än jobbkostnaden.
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Post by Per Hammarsjö »

Göra själv då? Svårt kanske?
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Per Hammarsjö wrote:Göra själv då? Svårt kanske?
Jag har för mig att delarna inte är precis gratis (synkringar, packboxar och lager). Sen skadar det inte om allt blir bra uppmätt etc.

Keith mfl på FM har skrivit en del om det när det gäller montage av Quafies drevsats.
User avatar
Peter Sandström
Posts: 230
Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
Location: Urshult / Småland

Post by Peter Sandström »

Vad har du för olja i lådan, Per? Redline MT-90 har "räddat" många svårväxlade lådor!

Sen kan det faktiskt vara så att stödlagret för ingånde axel som sitter i svänghjulet är dåligt, och då kan ingående axel rotera med motorns varv även när du frikopplar. Detta kan försvåra växlingarna och påminner lite om dåliga synkringar... Märks framförallt om lagret är dåligt när man lägger i ettan eller backen..

Lite synd, för jag hade en femväxlad låda i "nyskick" på knappt 5000 mil/4000 kr liggandes i två år. Dessvärre såldes denna för nån månad sen...

Kan mao vara billigare att hitta en bra begagnad låda än att renovera i första skedet... :wink:
NA -91, lite moddad konbaneracer, numera såld...
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Post by Per Hammarsjö »

Tack för tipset Peter. Jag ska prova byta olja i den.

Det är framförallt trean jag har problem med. Ibland går den inte i, ibland åker ettan i. Nästan aldrig femman. tvåan och fyran har jag inte haft några problem med.
Det är oftast när man ligger på rätt höga varv och ska växla till trean, eller växla ner från fyran till trean.
User avatar
Peter Sandström
Posts: 230
Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
Location: Urshult / Småland

Post by Peter Sandström »

Hmm!
Låter mer som dina växellägen inte hamnar rätt! Är spaken "sladdrig" och känns odistinkt? Sitter ju en plastbussning i botten på spaken, samt en plastskena i kulan/leden som styr upp spaken. Dessa kan vara slitna så du har lite väl mycket spel i själva spaken! Kolla dessa!

Fyll på tornet (under spaken) med växellådsolja också! Där sitter växelförarna nämligen...
NA -91, lite moddad konbaneracer, numera såld...
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Post by Per Hammarsjö »

Okej...

Ska jag kika på. Vore ju skönt om det inte var synken...
User avatar
Mats Lundin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 518
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Nynäshamn

Post by Mats Lundin »

Per Hammarsjö wrote:Tack för tipset Peter. Jag ska prova byta olja i den.

Det är framförallt trean jag har problem med. Ibland går den inte i, ibland åker ettan i. Nästan aldrig femman. tvåan och fyran har jag inte haft några problem med.
Det är oftast när man ligger på rätt höga varv och ska växla till trean, eller växla ner från fyran till trean.
Det här känner jag igen. Min låda uppförde sig liknande när jag köpt min bil.

Vid vanlig lugn körning i trafik märktes ingenting, men vid hårdkörning på bana gick det inte att växla ner. Det var helstopp som om jag inte hade kopplat ur när, framför allt, trean skulle i från fyran. Även vid nedväxling från trean till tvåan kunde det bråka.

Problemet hängde ihop med höga varv vid nedväxlingen, som när man går in i en kurva och vill ha en lägre växel för bättre drag. Det var bara att avvakta att motorvarvet sjönk innan det gick att få i växeln, men då trillade den i.

Jag trodde som du på slitna synkringarna, men då borde det bråka i fler lägen. Köpte i alla fall en begagnad växellåda, (av Peter Sandström faktiskt!), som jag lät byta till. Det som framkom då var att det var det främre stödlagret som hade skurit, gick inte att vrida runt för hand. Det medförde att växellådan drogs med i motorvarvet och uppförde sig som att jag inte hade kopplat ur. Vid lägre varvtal funkade det antagligen för att det var under mindre belastning.

Stöd- och urtrampningslager köpte jag från MX5-parts till överkomliga priser. Senare kunde jag i alla fall sälja min gamla växellåda till långloppsteamet APX (samma som jag köpt min motor från), och de har kört med den, så det var inget fel i lådan.
M.
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Post by Per Hammarsjö »

Ok..

Stöd och urtramp lager bytte jag när motorn var ur för två år sedan. Hade problemet innan dess också..

Iofs.. Är inte helt säker på att jag bytte stödlagret.

Jag ska titta på dina förslag för Peter. Det är ju inte världens grej att hänga ner lådan men det tar ju lite tid. Så det vore ju smutt om det skulle vara något mindre jobbigt att fixa.
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Post by Cyberoid »

Per Hammarsjö wrote:Okej...

Ska jag kika på. Vore ju skönt om det inte var synken...
Om jag minns rätt så hade vi samma symtom på Knutstorp och jag har bytt både bussningen och oljan. Det känns som om växeln går i men där finns inget. Min låda har ju dock rullat sina 20.000mil. Jag blev VÄLDIGT förvånad över hur mekanisk Dennis låda kändes gentemot min. Han har ju shortshift men det borde inte göra så mycket skillnad? Kanske finns det fler slitdelar att byta?
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Post by Per Hammarsjö »

Måste tillägga att jag har ett extra läge på lådan. Det ligger mellan trean och femman. Där händer ju givetvis ingenting. Men spaken fastnar och det låter ingenting.
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Post by Cyberoid »

Per Hammarsjö wrote:Måste tillägga att jag har ett extra läge på lådan. Det ligger mellan trean och femman. Där händer ju givetvis ingenting. Men spaken fastnar och det låter ingenting.
Hur menar du? Kan du hitta det läget även vid stillastående? Jag får endast dessa problemen under hård körning och snabba växlingar från 2:an till 3:an. Undrar om det verkligen har något med synkringarna i sig att göra?
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Cyberoid wrote:
Per Hammarsjö wrote:Måste tillägga att jag har ett extra läge på lådan. Det ligger mellan trean och femman. Där händer ju givetvis ingenting. Men spaken fastnar och det låter ingenting.
Hur menar du? Kan du hitta det läget även vid stillastående? Jag får endast dessa problemen under hård körning och snabba växlingar från 2:an till 3:an. Undrar om det verkligen har något med synkringarna i sig att göra?
Problem med 2:an till 3:an är att motorpaket/diffen brukar vrida sig i last, oftast kan man få i 5:an i stället ( hände mig antal gånger). Inte för att jag är expert på lådor men brukar inte synkringar mest påverka växlingar nedåt ( skrap) ?

Vinterprojket är delrin-bussningar i diffen och hårdare motorfästen.
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Post by Per Hammarsjö »

Hittar bara det "Osynliga" läget vid höga varv.

Om det funkar som du säger Josen så förstår jag anledningen till hårdare motorfästen.
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Post by Cyberoid »

Per Hammarsjö wrote:Hittar bara det "Osynliga" läget vid höga varv.

Om det funkar som du säger Josen så förstår jag anledningen till hårdare motorfästen.
Jo, det stämmer naturligtvis att drivlinan rör på sig när Josen "fullgasväxlar" som han uttryckte det :wink: men några tomma mellanlägen ska det inte finnas. Antingen blir det 5:an som för Niklas eller 1:an som för Petersson. :)
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Jag växlar "upp" till 2an från 3an också ibland som kan höras på filmerna (det kan ju vara de enorma Gkrafterna som stör förarens finmotorik också :D)
Stummare montage av drivlinan (motor--diff) ger mindre problem men en krunchande låda (2-3 efter idioten, visserligen under påbörjan av vänstersväng) borde tyda på att synkringarna kunde må bättre (det och den mässingsskimmrande oljan med "chunky bits"...).
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Motorn vider sig åt höger under acc och dete kombinerat med sidolast flyttar 'siktet' för växeln och då ramlar lätt fel eller ingen växel i. Botemedlet upplever jag är att växla mjukt ( hur lätt det nu är i hetsen :shock: )

Jag har detta problemet tydligt på följande ställen

- Vänstern efter idioten på Knutan 2:an till 3:an ( 5:an går i )
- Backen innan fullfartshögern på Falkenberg 3:an til 4:an ( 2:an går i - inte bra !! :shock: )
- Högern ut på rakan Strurup 2:an till 3:an ( 5:an går i )

Tror att Henrik och Dennis har hårdare prylar där - känner ni någon skillnad före/efter ?
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Post by Per Hammarsjö »

På knutan hade jag problem:

Efter förstaböjjen. När bilen driver rakt.
Efter idioten/vänstern. när trean ska i.
Ut på rakan efter bäcken..

Samtliga ställen är varvet på topp och trean ska i.

Sen missar jag ju som sagt ibland när jag ska växla från fyran till trean...
Post Reply