"Väsande" motor

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
Thomas Thorén
Posts: 328
Joined: Sat 02 Nov 2013, 22:32
Location: Göteborg

"Väsande" motor

Post by Thomas Thorén »

Hej forum!

Min motor (1,8) går fint och bra MEN den "väser" ganska mycket om man står framför den och tittar ner i motorutrymmet.
Det är inget pysaktigt ljud och inget vad jag ser eller känner pyser luft. Det låter mer mekaniskt.

Kan det vara vattenpump/generator/spännrulle eller något sådant om är på väg att skära? :|
Eller skall vara kära miatamaskiner ha ett lite väsande ljud?
Det finns många spår på banan som är lite långsammare än det snabbaste
User avatar
Victor
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 425
Joined: Mon 06 Jul 2009, 20:19
Location: Lund

Re: "Väsande" motor

Post by Victor »

Du skriver att det låter mekaniskt, men det väser ganska bra från det stängda gasspjället när man står på tomgång (åtminstone om man har öppet filter). Prova att gasa till och se om ljudet försvinner.
Image
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
Thomas Thorén
Posts: 328
Joined: Sat 02 Nov 2013, 22:32
Location: Göteborg

Re: "Väsande" motor

Post by Thomas Thorén »

Victor wrote:Du skriver att det låter mekaniskt, men det väser ganska bra från det stängda gasspjället när man står på tomgång (åtminstone om man har öppet filter). Prova att gasa till och se om ljudet försvinner.
Japp, jag testade faktiskt det och ljudet försvinner, eller egentligen - jag hör inte längre ljudet. Känner mig inte helt nöjd med testet dock eftersom insugsljudet vid lite gaspådrag är så högt att det skulle kunna överrösta det väsandet ljudet.
I helgen skall jag testa att lyfta rem till generator/vattenpump och se om ljudet är kvar.

Tack för tipset! :up:
Det finns många spår på banan som är lite långsammare än det snabbaste
User avatar
Victor
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 425
Joined: Mon 06 Jul 2009, 20:19
Location: Lund

Re: "Väsande" motor

Post by Victor »

För mig försvinner väsandet i samma ögonblick som man börjar öppna gasspjället, innan motorn har hunnit börja föra så mycket oväsen, så i mitt fall vet jag att det inte är motorn som överröstar. Jag har dock original svänghjul, man kanske inte hinner höra "andhämtningen" om man har lite rappare gassvar i maskinen.
Image
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
Post Reply