Bilen drar...

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
User avatar
Miatamannen
Spanjoren
Posts: 556
Joined: Wed 05 Mar 2008, 18:59
Location: Sjöbo

Bilen drar...

Post by Miatamannen »

Så här ligger det till: Jag bytte till BC coilovers i vintras och som några kanske kommer ihåg så strulade det en del med höjden på bilen.
Vänster bak var tvungen att ställas med högre mellanrum än höger för att få samma höjd på bilen.
Jag bytte coilovers, från vänster till höger men resultatet var detsamma så via uteslutningsmetoden så är det inte fel på coilover.
Efter bytet så är det inte gjord någon hjulinställning (än)…
Det var lite bakgrund, nu över till det senaste problemet som eventuellt kan ha samröre med coilover.


På vägen hem från Gelleråsen så inträffar följande fenomen.
Vid gaspådrag så drar/kränger bakvagnen åt vänster och bilen styr mot höger.
Detta händer vid varje gaspådrag, oavsett hastighet och sedan när jag släpper gasen så ”styr” bilen tillbaka, ganska otäckt beteende eftersom jag är tvungen att hålla emot ratten ganska hårt för att bilen inte ska sticka iväg helt och hållet mot höger.

Om man nu väger samman problem med coilover och ”styrbeteendet” kan det finnas samband?
Coilover är just nu ställda på mellanläge runt om men jag upplever att styrproblematiken blir värre när jag har dom på mjukare inställning.
En annan fundering jag har är om en av motorkuddarna har lossnat, jag har de hårdaste kuddarna man kan ha och motorn är mer eller mindre helt stum i sina fästen.
Kan länkarmarnas bussningar vara helt slut som gör att bilen beter sig på detta sätt och är det samma bussningar som gör att coilover inte riktigt vill vara med och lira?
Däcktrycket är lika runt om med cirka 2,3

Så kära racingvänner, tips och idéer ???
Janne Bergman-Bengtsson - Sjöbo
FD Sekreterare MX-5 Racing Club

1:a plats Sprint Cup 2011 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2012 gatdäck
3:e plats Sprint Cup 2014 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2015 gatdäck, (Priade Spanien)
2:a plats Sprint Cup 2016 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2017 gatdäck
12:e plats Sprint Cup 2018 gatdäck, körde 1 race
5:e plats Sprint Cup 2019 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2020 gatdäck
6:e plats Sprint Cup 2021 gatdäck
User avatar
Crazy Ivan
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 218
Joined: Thu 28 Feb 2008, 18:38
Location: Västerås/Skallberget

Re: Bilen drar...

Post by Crazy Ivan »

Hur var bilen när du körde på banan? (Du skrev att det hände på vägen hem.)
Kändes den OK då så måste ju något ha hänt i någon kurva...
Nån bult som inte var dragen ordentligt? Nåt som satte sig när det blev belastat?
(Fast du har ju redan kört en del träffar.... )

Hjulinställning måste väl göras, men innan dess måste ju allt sitta på sin plats under belastning.
Ib Gyllinger
Medl. nr: 8
Porsche Boxster S 2002 med Tiptronic.
(260 hk och lika många km per timme..)
User avatar
Anders S
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 184
Joined: Sun 05 Jun 2011, 00:01
Location: Täby

Re: Bilen drar...

Post by Anders S »

Det låter onekligen som att bilen på något sätt styr med bakhjulen. Om bakvagnen går åt vänster vid gaspådrag, är det höger bakhjul som är löst på något sätt och styr in?
Anders Söderlund
NB 1.8 -00, Twilight Blue Mica, Track Day Edition
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Bilen drar...

Post by Niklas Falk »

Olika lufttryck i bakdäcken?

Jag hade samma beteende när ett av besiktningsdäcken hade endast ett bar...
User avatar
Miatamannen
Spanjoren
Posts: 556
Joined: Wed 05 Mar 2008, 18:59
Location: Sjöbo

Re: Bilen drar...

Post by Miatamannen »

Här är då förklaringen till det hela eftersom jag har kollat precis allt.
Det visar sig vara däcket på vänster bak som gjort sitt.
Förmodligen en kombination av för högt kalltryck i däcket som sedan ökade i takt med värmen när jag körde på Gelleråsen där det också är mer högersvängar än vänstersvängar.
Avsaknad av en riktig hjulinställning spelar förmodligen också in.
Nu har mina (nästan nya) Dunlop Maxx RT kommit tillbaka på bilen för det är ju Sprintcup på Gröndal på lördag och då måste jag ju hålla mig över 200 i TW...
Attachments
20150517_115527.jpg
20150517_112525.jpg
20150517_115527.jpg
20150517_112525.jpg
Janne Bergman-Bengtsson - Sjöbo
FD Sekreterare MX-5 Racing Club

1:a plats Sprint Cup 2011 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2012 gatdäck
3:e plats Sprint Cup 2014 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2015 gatdäck, (Priade Spanien)
2:a plats Sprint Cup 2016 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2017 gatdäck
12:e plats Sprint Cup 2018 gatdäck, körde 1 race
5:e plats Sprint Cup 2019 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2020 gatdäck
6:e plats Sprint Cup 2021 gatdäck
Post Reply