Schroth grenbälte för långt

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
jafo
Posts: 173
Joined: Fri 14 Aug 2009, 23:01
Location: Kungsbacka

Schroth grenbälte för långt

Post by jafo »

Hej är det någon som vet om kan byta grenbälte till V-type på en Schroth Profi II?

Anledningen är att medföljande grenbälte har dubbla justeringar varvid justeringsområdet blir begränsat p.g.a all sömnad. Detta medför att jag kan inte spänna grenbältet tillräckligt p.g.a låg stolsposition. Schroth har jag sett en annan typ av grenbälte med bara en justeringsanordning som heter V-typ. Denna skulle kunna fungera, frågan är bara om det går att montera på mitt bälteslås. Är osäker om detta går, på alla försäljningssidor betonas att den används för att uppgradera Schroths 4-punktsbälten till 6-punkt.
Attachments
V-type.jpg
V-type.jpg (11.41 KiB) Viewed 606 times
Anti-sub-strap_1221.jpg
Jarmo Forselius

Årsmodell 2004 med tyngre styrning...
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Schroth grenbälte för långt

Post by Niklas Falk »

Montera ett rör som du kan slinga banden runt?

Ögla->Krok->bältesfäste->bältesjustering tar massor av plats. Kan du skippa ögla->krok så spar du utrymme.
jafo
Posts: 173
Joined: Fri 14 Aug 2009, 23:01
Location: Kungsbacka

Re: Schroth grenbälte för långt

Post by jafo »

Det verkar vara en bra ide´ med ett rör som man "lindar" bältet runt, hur tjockt behöver röret vara för att hålla?. Synd är bara att jag redan har hunnit gjort en platta med svetsade öglebultar på som kanske nu får läggas i "Varglådan".

Tyvärr så tror inte att det fungerar att ta bort snap-hakarna och linda runt ett rör, de övre justeringarna kommer att bli fortfarande att bli malplacerade och trycka på mjukdelarna, de övre justeringarna behövs överhuvudtaget i en Miata som jag ser det.

Ett grenbälte som enbart justeras i det nedre fästet är vad som behövs som jag ser det. men nu är kvällen sen och hjärnan mjuk och dåsig, jag ska ta en ny titt imorgon på problemt med nya infalslvinklar jag som jag har fått här på forumet.
Jarmo Forselius

Årsmodell 2004 med tyngre styrning...
Post Reply