Gnista saknas

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
User avatar
Emberglow66
Posts: 208
Joined: Mon 03 Sep 2012, 21:23
Location: Täby

Gnista saknas

Post by Emberglow66 »

Hej

HAr bytt topp(komplett med kamaxlar) samt kamrem under vintern och skall nu starta upp bilen. Den är helt död, finns ingen gnista :bang2: .

Hur felsöker man kamaxel sensor, respektive vevaxel sensor :think2:
Har sökt på nätet men har väl sökt för dåligt.
Kollar med forumet således
Tommy Finell, NB-01 mazda röd
Emberglow66 syftar på min Mustang 66 samt den läckra färgen Emberglow
————————————————————————————————————————————————————
2020 - 1:a Mx5-cup standard
2019 - 2:a Mx5-cup standard
2018 - 4:a Mx5-cup standard
2017 - 4:a Mx5-cup standard
2016 - 1:a MX5 sprintcupen
2015 - 2:a MX5 sprintcupen
2014 - 2:a Mx5 sprintcupen
2013 - 3:a Mx5 sprintcupen, debutsäsongen
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: Gnista saknas

Post by chriss »

Hjälpte precis en annan miatist. Tänder den alls eller helt stendöd?

Denna tände lite i startögonblicket för att sedan inte tända alls. Då var det vevaxelssensorn och det behövdes inte mer än att koppla i och ur kontakten för att det skulle komma igång.
Chriss Rice
Göteborg
User avatar
Emberglow66
Posts: 208
Joined: Mon 03 Sep 2012, 21:23
Location: Täby

Re: Gnista saknas

Post by Emberglow66 »

Japp, då har man visat sin inkompetens åter igen :oops:

Anders S, som nästan bor granne med mig kom över med en liten pryl som blinkar felkoderna i ECUn. Den blinkade för kamaxelgivaren som jag då inte riktigt hade koll på vilken det var.Förväxlade den med vevaxelgivare. Hade en utbytesbil(01:a) bredvid så jag swoppade vevaxelgivare och skulle precis starta när jag fick ett SMS från Anders som visade den del som är kamaxelgivare.

Eftersom jag har bytt toppen och skall efterdra bultarna så "fuskade" jag lite, fäste prylarna lite provisoriskt här och där, tex kamaxelgivaren var bara intryckt och lätt fäst med skruven.

Drog fast den ordentligt, och "Voila" :banana:
Startade på första försöket om än så gick det lite knackigt.

Bytte tillbaka till den gamla vevaxel givaren och då gick den perfekt.
Nu fick den gå varm och sen var det bara att lossa på ventillocket och dra åt topparna.

Nu är man redo för Malmby, bara lite kosmetiskt, byta bromsvätska och sen så kör vi :burnout:
Tommy Finell, NB-01 mazda röd
Emberglow66 syftar på min Mustang 66 samt den läckra färgen Emberglow
————————————————————————————————————————————————————
2020 - 1:a Mx5-cup standard
2019 - 2:a Mx5-cup standard
2018 - 4:a Mx5-cup standard
2017 - 4:a Mx5-cup standard
2016 - 1:a MX5 sprintcupen
2015 - 2:a MX5 sprintcupen
2014 - 2:a Mx5 sprintcupen
2013 - 3:a Mx5 sprintcupen, debutsäsongen
User avatar
Anders S
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 184
Joined: Sun 05 Jun 2011, 00:01
Location: Täby

Re: Gnista saknas

Post by Anders S »

Vad kul att det gick bra! Och att den lilla dioden och diagnosboken kom till användning (jag har ju aldrig haft några felkoder på min bil :up: ). Nu ligger du före mig i förberedelserna för Malmby, min bil står ju fortfarande på pallbockar :down: .
Anders Söderlund
NB 1.8 -00, Twilight Blue Mica, Track Day Edition
User avatar
Mats Lundin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 518
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Nynäshamn

Re: Gnista saknas

Post by Mats Lundin »

Emberglow66 wrote:Nu är man redo för Malmby, bara lite kosmetiskt, byta bromsvätska och sen så kör vi :burnout:
Bra jobbat! :banana:
2016 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
Post Reply