4-punktsbälte eller 6-punkt? och andra frågor...

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
User avatar
Turbosubban
Posts: 8
Joined: Sat 18 Apr 2015, 19:21
Location: Sigtuna

4-punktsbälte eller 6-punkt? och andra frågor...

Post by Turbosubban »

Har köpt en Miata NA från -90 som jag ska göra om lite för att kunna köra trackdays, banmöten och kanske också mx5-cuppen någon dag :)
R-däck sitter på bilen och chassit är bytt. Nu ska jag sätta in stolar och det lutar åt Sparco Rev. Visst bör jag sätta in stolar på båda sidor? Kan ju vara bra att ha en instruktör där då och då, tänker jag.

När det gäller bälten; 6-punkts eller 4-punkts? Vad har ni?

Halvbur kommer också monteras in.

/Malin
Malin Westlund
mx5 NA -90, röd
User avatar
Anders S
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 184
Joined: Sun 05 Jun 2011, 00:01
Location: Täby

Re: 4-punktsbälte eller 6-punkt? och andra frågor...

Post by Anders S »

Jag skulle definitivt rekommendera 6-punkt (eller 5-punkt) om man ska byta bälten. På ett 4-punktbälte finns det risk att axelbältena lyfter upp höftbältet vid en krock så att det hamnar i magen istället för att ligga tight mot höften. Där kan det göra stor skada på de inre organen. Grenbältena är viktiga, och att de är spända ordentligt så att de håller emot kraften från axelbältena. Det är faktiskt konstigt att 4-punktsbälten fortfarande är godkända av Bilsportförbundet.
Anders Söderlund
NB 1.8 -00, Twilight Blue Mica, Track Day Edition
User avatar
Turbosubban
Posts: 8
Joined: Sat 18 Apr 2015, 19:21
Location: Sigtuna

Re: 4-punktsbälte eller 6-punkt? och andra frågor...

Post by Turbosubban »

Tack för svar!
Hade inte räknat in den säkerhetsaspekten så det får bli 6-punktsbälte.
Malin Westlund
mx5 NA -90, röd
Post Reply