elektrisk huvudbrytare

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
jafo
Posts: 173
Joined: Fri 14 Aug 2009, 23:01
Location: Kungsbacka

elektrisk huvudbrytare

Post by jafo »

Finns det någon som kan tipsa om en bra och gärna billig lösning på en elektrisk huvudbrytare? Dra en vajer till en brytare tycker jag är en klumpig lösning som i och för sig fungerar men jag vill hellre styra funktionen med smidiga manöverbrytare istället.
Jarmo Forselius

Årsmodell 2004 med tyngre styrning...
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: elektrisk huvudbrytare

Post by Niklas Falk »

Tyco EV200H är en kontaktor som ingår i en del kit (tex Brise EV200).
http://www.cartek.biz/tech-info.html är lite dyrare, men inte mycket.
Det finns fler, men alla i 2kSEK nivån (med dagens kurser)

Painless har en lite billigare solonoidbaserad historia (som drar en hel del så batteriet måste kopplas loss ändå vid parkering)
jafo
Posts: 173
Joined: Fri 14 Aug 2009, 23:01
Location: Kungsbacka

Re: elektrisk huvudbrytare

Post by jafo »

Carteks brytare tycks ha lite hög felfrekvens efter vad jag läst på olika forum, EV200 däremot verkar robust och bra samt att den drar lite ström när den väl är dragen, tyckte att priserna var höga även på den, sökte därför på E-bay och hittade en EV200HAANA för £95,49 GBP, denna modell har en hjälpkontakt som man kan använda till t.ex till indekering att relät eller draget.

Lite förundrad dock hur denna säljare kan sälja mycket billigare än "vanliga" butiker
Jarmo Forselius

Årsmodell 2004 med tyngre styrning...
jafo
Posts: 173
Joined: Fri 14 Aug 2009, 23:01
Location: Kungsbacka

Re: elektrisk huvudbrytare

Post by jafo »

Jag har nu monterat min elektriska huvudbrytare i närheten av batteriet och testat att manöverfunktionen är som tänkt.Men en fråga kvarstår, behöver man ha ett motstånd som skyddar generatorn när huvudbrytaren slås ifrån? Generatorn ifråga styrs från ECU:n och när huvudströmmen bryts då försvinner all el till bilen så därav frågan.
Jarmo Forselius

Årsmodell 2004 med tyngre styrning...
Post Reply