ATB Helical LSD Differential

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
User avatar
Conny Lundell
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 378
Joined: Fri 08 Oct 2010, 08:24
Location: Falkenberg

ATB Helical LSD Differential

Post by Conny Lundell »

Har lite frågor angående diffbromsen.
Jag knäckte förmodligen min Torsen diffbroms i min slutväxel på träningen i Onsdags. :bang2:
Jag hörde några smällande i bakvagnen i chikanen och i nyhemskurvan och sen låter det som knäppande vid varje hård kurvtagning. Verkar som diffbromsen är kass. Bakväxeln uppför sig nu som en öppen diff med knäppande/klonkande ljud. tappade ur oljan och den nya oljan var svart.
Nu till första frågan. Tror ni att det går att renovera slutväxeln med en sådan här (ATB Helical LSD Differential)och är denna diffbroms något att ha?
: http://www.mx5parts.co.uk/helical-diffe ... -3381.html
Har aldrig jobbat med diffar eller bakväxlar och undrar om det i så fall är något man ska ge sig på utan förkunskaper?
Eller är det bättre att köpa en begagnad slutväxel med torsen diffbroms?
Dom verkar inte växa på träd direkt i Sverige. Jag tar tacksamt emot tips var man kan handla begagnat eller om det finns någon klubbkompis som har någon liggandes som passar 1.8 och helst 4:1.1 utväxling men inget krav.

Conny
Conny Lundell
Eunos Roadster 1994
User avatar
Anders S
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 184
Joined: Sun 05 Jun 2011, 00:01
Location: Täby

Re: ATB Helical LSD Differential

Post by Anders S »

Var det blött på banan? Jag har ett knäppande/klonkande ljud från bakvagnen i vissa kurvor på bana, men bara i regn. Jag har aldrig tänkt på det som ett diffproblem, mera som ett problem med däck eller hjulupphängning. Men det skulle kunna vara diffen också förstås. Dock bytte jag olja i diffen nyligen och den var ljus och fin, och det verkar som att den fungerar bra också.
Anders Söderlund
NB 1.8 -00, Twilight Blue Mica, Track Day Edition
Anders Träff
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 304
Joined: Wed 30 Apr 2008, 12:28

Re: ATB Helical LSD Differential

Post by Anders Träff »

Knäppande diff! ibland så räcker inte vanlig LS olja till utan man måste ha en extra LS tillsats, prova det först innan du gör något annat

Anders nr82
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: ATB Helical LSD Differential

Post by Niklas Falk »

Anders Träff wrote:Knäppande diff! ibland så räcker inte vanlig LS olja till utan man måste ha en extra LS tillsats, prova det först innan du gör något annat

Anders nr82
Friktionsmodifierare påverkar friktionsberoende saker (llameller och liknande), på en Torsenliknande konstruktion bör det inte ha nån effekt.

Ingen koll på ATBdiffen men en beggad klump med torsen kan vara i samma prisklass beroende hur billigt du skruvar.
User avatar
Conny Lundell
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 378
Joined: Fri 08 Oct 2010, 08:24
Location: Falkenberg

Re: ATB Helical LSD Differential

Post by Conny Lundell »

Anders S wrote:Var det blött på banan? Jag har ett knäppande/klonkande ljud från bakvagnen i vissa kurvor på bana, men bara i regn. Jag har aldrig tänkt på det som ett diffproblem, mera som ett problem med däck eller hjulupphängning. Men det skulle kunna vara diffen också förstås. Dock bytte jag olja i diffen nyligen och den var ljus och fin, och det verkar som att den fungerar bra också.
Hej Anders!
Det var inte blött på banan. Men man har väl börjat fått upp tempot på banan nu och det extra vridet efter vinterns uppgradering av motorstyrningen har väl bidraget. Förmodligen har diffbromsen varit sliten.
Har inte fått ur min slutväxel ännu, men återkommer med info när jag har tittat i den. Är sugen på att köpa en Helical LSD antingen en ATB eller en OBX.

En annan fråga till er på forumet: Har alla NB 1.8 Torsen diffbroms? Man specar inte detta på dom som finns på skrotarna i Sverige.

Conny
Conny Lundell
Eunos Roadster 1994
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: ATB Helical LSD Differential

Post by Niklas Falk »

Conny Lundell wrote:En annan fråga till er på forumet: Har alla NB 1.8 Torsen diffbroms? Man specar inte detta på dom som finns på skrotarna i Sverige.
Det påstås att alla 1,8 NB som såldes i EU hade LSD, och det verkar stämma anekdotsmässigt (annars hade det funnits kännedom om flera som inte haft det eftersom Tyska handlare kunde speca hej vilt).
User avatar
Anders S
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 184
Joined: Sun 05 Jun 2011, 00:01
Location: Täby

Re: ATB Helical LSD Differential

Post by Anders S »

Kan man inte köpa en diff till vettigt pris från en skrot i England?
Anders Söderlund
NB 1.8 -00, Twilight Blue Mica, Track Day Edition
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: ATB Helical LSD Differential

Post by TPR »

Är du säker på att det är diffen?
Vad menar du med att den beter sig som en öppen diff?
Spinner innerhjulet?
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Victor
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 425
Joined: Mon 06 Jul 2009, 20:19
Location: Lund

Re: ATB Helical LSD Differential

Post by Victor »

Niklas Falk wrote:
Conny Lundell wrote:En annan fråga till er på forumet: Har alla NB 1.8 Torsen diffbroms? Man specar inte detta på dom som finns på skrotarna i Sverige.
Det påstås att alla 1,8 NB som såldes i EU hade LSD, och det verkar stämma anekdotsmässigt (annars hade det funnits kännedom om flera som inte haft det eftersom Tyska handlare kunde speca hej vilt).
Jag har sett en inscannad tysk broschyr från modellår 98 där torsendiff är ikryssad som standardutrustning på 1,8, och som sagt ganska många iakttagelser. T.ex. har min min tysksålda 1,8 99:a (femväxlad, inget specialpaket såsom miracle eller liknande) torsendiffen.
Image
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
Niklas H
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 232
Joined: Tue 29 Apr 2008, 17:05
Location: Ljungby

Re: ATB Helical LSD Differential

Post by Niklas H »

Anders > Jo, England har gott om torsens. Gällande priser idag är ca 300 GBP + frakt. Det är rätt tunga bitar.

Conny > galet! Jag har bankört med dubbla vridet du drar genom den utan att min varit besvärad, säker på att det är diffen? Torsens verkar annars vara odödliga om man byter olja i dem ibland.
Niklas Holmlöv
User avatar
Conny Lundell
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 378
Joined: Fri 08 Oct 2010, 08:24
Location: Falkenberg

Re: ATB Helical LSD Differential

Post by Conny Lundell »

TPR wrote:Är du säker på att det är diffen?
Vad menar du med att den beter sig som en öppen diff?
Spinner innerhjulet?
Hej Thomas!

Jag är nu ganska säker på att diffen är hel. Har öppnat den och hittar inga skador på kuggar eller drev.
Men borde inte bägge hjulen rotera åt samma håll när man har hissat upp bilen och vrider på ena bakhjulet om det sitter en diffbroms?
Det var övertryck i växelhuset pga tätt i avluftningen och det kanske var för lite olja i också. Jag kommer att montera ihop den igen och sätta den i bilen. :| Vad köper ni för olja till diffen? Jag har kört med Castrol Syntrax Limited slip 75w-140.
Man lär sig alltid något på lite strul.
Missade bara en träning och det gjorde inget för vädret var regnigt och blåsigt.
Passar även på att bygga om mitt avgassystem nu när det är nerplockat.
Nya tag den 20/5 :banana: Åker på semester! :mrgreen:

Conny
Attachments
Inga synbara fel på den.
Inga synbara fel på den.
Conny Lundell
Eunos Roadster 1994
Niklas H
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 232
Joined: Tue 29 Apr 2008, 17:05
Location: Ljungby

Re: ATB Helical LSD Differential

Post by Niklas H »

Conny >> en torsen behöver motstånd på andra hjulet för att ha diffverkan. Hissa endast ena sidan eller ha en assistent som håller i andra sidans bakhjul när du snurrar så ska du se att den låser in.

Skönt att höra att det inte verkar vara diffen, Du hade haft rejält med otur om den gått, går banmiator med 300 whp och en massa aero vilka har torsen 2 utan att köra sönder. Torsen 1 (som du har) är marginellt klenare, men är även den ruggigt hållbar.
Niklas Holmlöv
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: ATB Helical LSD Differential

Post by TPR »

Anade det, precis som Niklas är de mycket hållbara om man bara sköter oljebyten, har inte hört om någon som har kört sönder med standard effekt.
Jag kör med Redline 75w90, du ska inte ha olja med friktionstillsats, de är för lamelldiffar.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Conny Lundell
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 378
Joined: Fri 08 Oct 2010, 08:24
Location: Falkenberg

Re: ATB Helical LSD Differential

Post by Conny Lundell »

Tack för all input i frågan.
Känns bra att ha kollat upp diffen i varje fall. Känns tryggare. :banana:

Conny
Conny Lundell
Eunos Roadster 1994
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: ATB Helical LSD Differential

Post by Niklas Falk »

Ehm, en torsen kan testas för momentflyttnignen, men inte med enkel handkraft, den "låser inte in" utan fördelar moment upp till ett visst förhållande (2,4 har jag för mig). Möjligen om man greppar ett hjul med vardera hand och då märka att det inte beter sig som en öppen eller lamell (motstånd i vissa situationer).

Det är väl lika bra att jag kopierar detta hit (eftersom Cardomainsidan är död)
Lance Schall wrote:With all the discussion that invariably follows a “Do I have a Torsen?”, I thought this post would attract some attention. I originally put it up in Power Mods where it rapidly sank into obscurity. I did get one encouraging response offline, so here it is again:

In case you are interested, here is a way to test for a Torsen. This will verify the existence of a Torsen and measure the TBR (bottom of page): <broken link deleted> The driveshaft is constrained by leaving the car in gear. Ropes are tied through the spokes and wrapped over the wheels. A constant torque is applied, given by multiplying the weights by the radius of the tire. It doesn’t matter too much what that torque is since we are only interested in the ratio between the weights. The reason I used medium large weights (bigger than I could easily throw around) is that the operational torque applied to the halfshafts is on the order of 1000 ft-lb and I wanted to get closer to normal operational forces than I would have with, say, 10 pound weights. However, the Torsen should have this same ratio with any weight I used. That is its design feature. I measured TBR of 2.3 in coast and 2.5 in power direction. Experimental error suggests that it might be 2.4 in both directions. This is with a Type 2. This picture is 115 lbs on one side and 50 on the other. 115/50 = 2.3. Weights greater than 120-125 on the heavy side make the larger weight fall to the ground, rolling up the lighter 50 lb weight.

An open differential would not support a weight difference anything like this. Internal friction would allow some mismatch, but nothing like 2.4:1. Theoretically an open differential has a TBR of 1:1. I measured a Miata open differential to have a TBR of 1.2:1.
i-ccVX439.jpg
i-ccVX439.jpg (65.52 KiB) Viewed 1801 times
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: ATB Helical LSD Differential

Post by TPR »

Dvs ca 40% momentöverföring (2,4:1).
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Niklas H
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 232
Joined: Tue 29 Apr 2008, 17:05
Location: Ljungby

Re: ATB Helical LSD Differential

Post by Niklas H »

Oups, tankevurpa.
Niklas Holmlöv
User avatar
Anders S
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 184
Joined: Sun 05 Jun 2011, 00:01
Location: Täby

Re: ATB Helical LSD Differential

Post by Anders S »

TPR wrote:Dvs ca 40% momentöverföring (2,4:1).
Det beror ju på från vilket håll man ser det :) Momentet på den "bra sidan" är ju 2,4 ggr momentet på den "dåliga" sidan. Sett från andra hållet är ju momentet då bara 40 procent på den sidan som slirar. (Vet inte om det var någon bra beskrivning jag fick till ...)
Anders Söderlund
NB 1.8 -00, Twilight Blue Mica, Track Day Edition
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: ATB Helical LSD Differential

Post by TPR »

:D
Fast om du inte har någon diffbroms får du ju 0% överföring...
Så jag tycker nog fortfarande att 40% är den rätta beskrivningen, inte 240%. :wink:

Edit: Nu när jag funderar lite mer på det blir jag lite fundersam... :think2:
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Anders S
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 184
Joined: Sun 05 Jun 2011, 00:01
Location: Täby

Re: ATB Helical LSD Differential

Post by Anders S »

Jag vill nog se det som att med en öppen diff så får man samma moment på båda sidor (dvs det moment man har på det hjul som slirar). Det blir då 1 ggr det "dåliga" momentet. Med en Torsen får du 2,4 ggr det "dåliga" momentet på den "bra" sidan. Men det andra synsättet är ju inte fel, bara en annan synvinkel :)
Anders Söderlund
NB 1.8 -00, Twilight Blue Mica, Track Day Edition
User avatar
Conny Lundell
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 378
Joined: Fri 08 Oct 2010, 08:24
Location: Falkenberg

Re: ATB Helical LSD Differential

Post by Conny Lundell »

Tips!
ATB Helical LSD Diffirential finns även att köpa på ebay.uk.
http://www.ebay.co.uk/itm/MAZDA-MX5-MIA ... 4ae87e142b
Betydligt billigare än på MX-5 parts.
http://www.mx5parts.co.uk/helical-diffe ... -3381.html

Conny
Conny Lundell
Eunos Roadster 1994
Post Reply