Stumma coilovers

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
User avatar
Miatamannen
Spanjoren
Posts: 556
Joined: Wed 05 Mar 2008, 18:59
Location: Sjöbo

Stumma coilovers

Post by Miatamannen »

Slänger ut frågan här också som jag varit i kontakt med Street & Track bara för att få lite mer input.

Alla dämparna är ställda på det mjukaste läget, fram har bilen en höjd på cirka 31 cm mätt från fälgens mitt upp till skärmkant.
Bak är dämparna ställda på cirka 32 cm med samma mätmetod.
Det som bekymrar mig är att bak är mellanrummet mellan översta ringen och nedersta ringen cirka 5 cm på ena sidan och närmare 7 på andra sidan.
En av dämparna bak (den vänstra men det har ju egentligen ingen betydelse) är stenhård och fjädrar knappt alls.
Igår monterade jag ner den dämparen som var stenhård men kunde inte hitta något fel.
Den sidan som är stenhård, trots att den är ställd på det mjukaste läget, har det största mellanrummet mellan ringarna.
Min fundering är hur lite eller mycket som själva ställbarheten i höjd som dämparen klara av?
Kan det vara så att dämparen "bottnar" om den ställs "för högt"?
Vad kan det annars bero på att dämparen är stenhård?
Som bilen är nu så går det knappt att köra den varför jag behöver ett svar ganska omgående.
När man kör över ett väggupp så känns det som om hela bakvagnen "bryts".

Idéer någon ??
Janne Bergman-Bengtsson - Sjöbo
FD Sekreterare MX-5 Racing Club

1:a plats Sprint Cup 2011 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2012 gatdäck
3:e plats Sprint Cup 2014 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2015 gatdäck, (Priade Spanien)
2:a plats Sprint Cup 2016 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2017 gatdäck
12:e plats Sprint Cup 2018 gatdäck, körde 1 race
5:e plats Sprint Cup 2019 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2020 gatdäck
6:e plats Sprint Cup 2021 gatdäck
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Stumma coilovers

Post by Niklas Falk »

Bak är det mycket lätt att ta beskrivande bilder...

Om dämparen bottnar så är det fel designat så det stänker om det. Men det går ju att göra bort sig med fjädrarna på flera olika vis.
Det du beskriver kan coil-bind (fjädern trycks ihop helt), men utan en bild på belastad dämpare är det lite svårt att vara säker.
Är fjäden förspänd vid utfjädrat läge?
Längd/konstant på fjädern?
User avatar
Victor
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 425
Joined: Mon 06 Jul 2009, 20:19
Location: Lund

Re: Stumma coilovers

Post by Victor »

Vad är det för coilovers (märke)?

Är det separat höjdjustering bak?

Vad är det för fjäderkonstanter (de som kitet levererades med eller special)?

Om du har dämparen löst utan fjäder, hur känns den att trycka ihop för hand?
Image
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
Myran
Posts: 409
Joined: Wed 20 Jan 2010, 22:58
Location: örebro

Re: Stumma coilovers

Post by Myran »

Miatamannen wrote:Slänger ut frågan här också som jag varit i kontakt med Street & Track bara för att få lite mer input.

Alla dämparna är ställda på det mjukaste läget, fram har bilen en höjd på cirka 31 cm mätt från fälgens mitt upp till skärmkant.
Bak är dämparna ställda på cirka 32 cm med samma mätmetod.
Det som bekymrar mig är att bak är mellanrummet mellan översta ringen och nedersta ringen cirka 5 cm på ena sidan och närmare 7 på andra sidan.
En av dämparna bak (den vänstra men det har ju egentligen ingen betydelse) är stenhård och fjädrar knappt alls.
Igår monterade jag ner den dämparen som var stenhård men kunde inte hitta något fel.
Den sidan som är stenhård, trots att den är ställd på det mjukaste läget, har det största mellanrummet mellan ringarna.
Min fundering är hur lite eller mycket som själva ställbarheten i höjd som dämparen klara av?
Kan det vara så att dämparen "bottnar" om den ställs "för högt"?
Vad kan det annars bero på att dämparen är stenhård?
Som bilen är nu så går det knappt att köra den varför jag behöver ett svar ganska omgående.
När man kör över ett väggupp så känns det som om hela bakvagnen "bryts".

Idéer någon ??
Tänkte skriva ett långt inlägg men kolla på den här i stället.. Du kan börja kika efter ca 2:30 Om "spring preload" vilket troligen är fel av det du beksriver

https://www.youtube.com/watch?v=HlqOA35NmAw
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
User avatar
Miatamannen
Spanjoren
Posts: 556
Joined: Wed 05 Mar 2008, 18:59
Location: Sjöbo

Re: Stumma coilovers

Post by Miatamannen »

Tack Niklas, Victor och Myran.
Jag ska ta lite bilder.
Mycket riktigt så är det BC Coilovers som jag har.
Har kollat in videon flera gånger och gjort likadant med pre-load.
Janne Bergman-Bengtsson - Sjöbo
FD Sekreterare MX-5 Racing Club

1:a plats Sprint Cup 2011 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2012 gatdäck
3:e plats Sprint Cup 2014 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2015 gatdäck, (Priade Spanien)
2:a plats Sprint Cup 2016 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2017 gatdäck
12:e plats Sprint Cup 2018 gatdäck, körde 1 race
5:e plats Sprint Cup 2019 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2020 gatdäck
6:e plats Sprint Cup 2021 gatdäck
User avatar
Miatamannen
Spanjoren
Posts: 556
Joined: Wed 05 Mar 2008, 18:59
Location: Sjöbo

Re: Stumma coilovers

Post by Miatamannen »

Vaknade denna morgon med en idé och kanske lösningen? :think2:

Pre-load ska väl sättas utifrån någon form av "noll-läge" av höjdjusteringen?
Alltså, har man (jag) varit och pillat på och ställt höjden på coilovers och sedan ställer pre-load och sedan kanske pillar på höjden igen så kanske det blir fel liksom.... :bang2:
Om min teori stämmer, hur vet man "noll-läge" för höjdjusteringen?
Eller?
Janne Bergman-Bengtsson - Sjöbo
FD Sekreterare MX-5 Racing Club

1:a plats Sprint Cup 2011 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2012 gatdäck
3:e plats Sprint Cup 2014 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2015 gatdäck, (Priade Spanien)
2:a plats Sprint Cup 2016 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2017 gatdäck
12:e plats Sprint Cup 2018 gatdäck, körde 1 race
5:e plats Sprint Cup 2019 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2020 gatdäck
6:e plats Sprint Cup 2021 gatdäck
Harry
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 67
Joined: Mon 27 Oct 2014, 16:13
Location: Falun

Re: Stumma coilovers

Post by Harry »

Miatamannen wrote:Vaknade denna morgon med en idé och kanske lösningen? :think2:

Pre-load ska väl sättas utifrån någon form av "noll-läge" av höjdjusteringen?
Alltså, har man (jag) varit och pillat på och ställt höjden på coilovers och sedan ställer pre-load och sedan kanske pillar på höjden igen så kanske det blir fel liksom.... :bang2:
Om min teori stämmer, hur vet man "noll-läge" för höjdjusteringen?
Eller?
Som jag ser det har de inte med varandra att göra. Höjdjusteringen påverkas inte av förspänningen & tvärt om. Det är en av fördelarna med denna typ av coilovers, du kan laborera med höjden utan att det påverkar förspänningen. På video blir förspänningen 5mm & fjärden "hårdare" & 5mm kortare fjädringsväg. Öhlins anger 2mm förspänning fram & bak för deras 8kg fram- & 6kg bakfjäder. Ju mer förspänning, ju hårdare fjäder. Om dämparen känns "stum" kan oxå bero på att dämpningen är ställd på max.

hasse
Hans Rytter
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Stumma coilovers

Post by Niklas Falk »

Ju mer förspänning desto knäppare beteende vid full utfjädring (beror helt på kontanter och driftfall om det märks öht eller om det blir ett brutalt ryck över till jätteöverstyrning).

Jag har alltid siktat på noll förspänning alt lite (eller mycket) lös fjäder.
Det ger dessutom fördelen att det inte behövs några C-nycklar eller liknande för att pilla med fjädersäten, bara liten trähammare för att låsa/nacka upp muttrarna, sen ska det gå fingerlätt.
User avatar
Anders S
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 184
Joined: Sun 05 Jun 2011, 00:01
Location: Täby

Re: Stumma coilovers

Post by Anders S »

Håller med, det finns ingen anledning att laborera med olika preload. Fjädern har den hårdhet den har och kommer att fjädra in till jämviktsläge i förhållande till lasten, oavsett vilken preload man har satt. Det blir bara två olika skruvar för höjdjustering och det räcker med en. Syftet med några millimeter preload är som jag ser det bara att fjädern ska sitta fast när benet är fullt utfjädrad (bilprovningen gillar inte lösa fjädrar). Så noll eller några få millimeter preload räcker för hårda fjädrar. Sedan har du den nedre ringen för höjdjustering utan att behöva tänka på om fjädrarna ska bli lösa.

Det viktiga med höjdjusteringen sedan är ju att balansera ut vikten så att inte bilen "står på tre hjul" (eller två). Det bästa är naturligtvis att göra en cornerwheight, men det finns ju också metoder att göra åtminstone en grov balansering hemma i garaget.
Anders Söderlund
NB 1.8 -00, Twilight Blue Mica, Track Day Edition
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Stumma coilovers

Post by TPR »

Låter som dämparen behöver service, troligen har justeringen slutat fungera.
Kan hända ibland tex om man skruvar för hårt vid något ändläge eller om shimsen har gått sönder.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Miatamannen
Spanjoren
Posts: 556
Joined: Wed 05 Mar 2008, 18:59
Location: Sjöbo

Re: Stumma coilovers

Post by Miatamannen »

Hur kan en bil frambringa så mycket känslor?
Idag var det nära att bilen åkte till återvinningen.... :bang2:

Rev ner hela skiten idag och kollade. :work:
På vänster sida (sett bakifrån) där dämparen jävlas så var avståndet till min referenspunkt78 mm och på höger sida 90 mm.

Ställde "noll" i pre-load på vänster sida efter tips här i tråden.
Blev det bättre då?? Skulle inte tro det....
Fan :doh:
Mätte igen och mätte en gång till eftersom vänster sida hade större mellanrum mellan "muttrarna" på coilovers men samtidigt inte samma mått på båda sidor på bilen.
Så, även en högre ställd dämpare på vänster sida så är vänster sida lägre än högra vid mätning.

Började då pillra på hårdhet/mjukhet på dämparen och kanske felet hittat.. :think2:
Som jag upplever det så blir det ingen skillnad på hur jag än ställer dämparen, verkar som om den "fastnat" i hårdaste läget.
Kan verkligen detta inträffa? :rolleyes3:

Kommer att kontakta Street & Track för klargörande och utbyte av dämparen. :evil:

Nu blir det :drunk:
Attachments
V  och h sida mått .jpg
V och H sida.jpg
Janne Bergman-Bengtsson - Sjöbo
FD Sekreterare MX-5 Racing Club

1:a plats Sprint Cup 2011 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2012 gatdäck
3:e plats Sprint Cup 2014 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2015 gatdäck, (Priade Spanien)
2:a plats Sprint Cup 2016 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2017 gatdäck
12:e plats Sprint Cup 2018 gatdäck, körde 1 race
5:e plats Sprint Cup 2019 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2020 gatdäck
6:e plats Sprint Cup 2021 gatdäck
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Stumma coilovers

Post by TPR »

Ja, som jag nämnde kan det inträffa och då är det service alternativt byte av dämpare.
Måtten du mäter påverkar ju bara höjden på bilen, inte hårdheten på dämparen.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Miatamannen
Spanjoren
Posts: 556
Joined: Wed 05 Mar 2008, 18:59
Location: Sjöbo

Re: Stumma coilovers

Post by Miatamannen »

Jag har ikväll bytt sidor på mina coilovers för att testa om det är coilover det är fel på.
Plockade ner alltihopa och ställde coilover på exakt samma sätt, både vad det gäller mellanrum mellan ringarna som pre-load.
Jag kan efter bytet konstatera att det inte verkar vara fel på coilover.

Vid skiftet så provade jag att gunga bilen utan ditskruvade endlinks (original) och den verkade mycket bättre.
Skruvade dit endlinksen igen och kostaterar att bilen i förvisso blev hårdare igen och att bilen lutar med cirka 2 cm på vänster sida.
Höjer coilover på den sidan och bilen blir stummare igen.

Så kära vänner, vad har jag för fel på bilen? :think2:
Endlinks (original) som behöver bytas?
Krängningshämmaren (original) som inte vill lira ihop med de andra grejerna?
Vad beror höjdskillnaden på?
Bussningar?
Har till och med haft idéer om för hårt ställd handbroms som skulle kunna påverka.

Jag har förmodligen haft detta fel länge men inte känt det eftersom jag tidigare kört på Gula Koni och Eibach sportfjädrar vilka var ganska stumma.

Jag har några videos på hur jag gungar hela hjulupphängningen utan några coilovers eller endlinks monterade men vete 17 hur man laddar upp dom här.
Vid denna gungning så upplever jag inte att det skulle vara något direkt fel men uppenbarligen så är det ju det eftersom den fortfarande är stum och skiljer sig i höjd.

Var också ut en sväng och provocerade bilen ganska hårt och hör att det liksom knäpper därbak på bilen och kanske kanske blev det lite bättre men det är väl önsketänkande....
Janne Bergman-Bengtsson - Sjöbo
FD Sekreterare MX-5 Racing Club

1:a plats Sprint Cup 2011 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2012 gatdäck
3:e plats Sprint Cup 2014 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2015 gatdäck, (Priade Spanien)
2:a plats Sprint Cup 2016 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2017 gatdäck
12:e plats Sprint Cup 2018 gatdäck, körde 1 race
5:e plats Sprint Cup 2019 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2020 gatdäck
6:e plats Sprint Cup 2021 gatdäck
Myran
Posts: 409
Joined: Wed 20 Jan 2010, 22:58
Location: örebro

Re: Stumma coilovers

Post by Myran »

Miatamannen wrote:Jag har ikväll bytt sidor på mina coilovers för att testa om det är coilover det är fel på.
Plockade ner alltihopa och ställde coilover på exakt samma sätt, både vad det gäller mellanrum mellan ringarna som pre-load.
Jag kan efter bytet konstatera att det inte verkar vara fel på coilover.

Vid skiftet så provade jag att gunga bilen utan ditskruvade endlinks (original) och den verkade mycket bättre.
Skruvade dit endlinksen igen och kostaterar att bilen i förvisso blev hårdare igen och att bilen lutar med cirka 2 cm på vänster sida.
Höjer coilover på den sidan och bilen blir stummare igen.

Så kära vänner, vad har jag för fel på bilen? :think2:
Endlinks (original) som behöver bytas?
Krängningshämmaren (original) som inte vill lira ihop med de andra grejerna?
Vad beror höjdskillnaden på?
Bussningar?
Har till och med haft idéer om för hårt ställd handbroms som skulle kunna påverka.

Jag har förmodligen haft detta fel länge men inte känt det eftersom jag tidigare kört på Gula Koni och Eibach sportfjädrar vilka var ganska stumma.

Jag har några videos på hur jag gungar hela hjulupphängningen utan några coilovers eller endlinks monterade men vete 17 hur man laddar upp dom här.
Vid denna gungning så upplever jag inte att det skulle vara något direkt fel men uppenbarligen så är det ju det eftersom den fortfarande är stum och skiljer sig i höjd.

Var också ut en sväng och provocerade bilen ganska hårt och hör att det liksom knäpper därbak på bilen och kanske kanske blev det lite bättre men det är väl önsketänkande....

Höjjer du bara ena sidan kommer du kräningshämmaren bli spänd och försöka motverka detta.. Det är inte så att bilen lutar för att höjden är fel inställd ifram?
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
User avatar
Miatamannen
Spanjoren
Posts: 556
Joined: Wed 05 Mar 2008, 18:59
Location: Sjöbo

Re: Stumma coilovers

Post by Miatamannen »

Jag har mätt och efter det så mätte jag för att avsluta med lite mätning ...

Det skiljer knappt 4 mm i höjd mellan höger och vänster sida fram.
Den sida som strular bak är den sida som är 4 mm lägre fram, kan det verkligen spela in tror du Myran?
Du brukar ju ha rätt så det är en av sakerna som måste dubbelkollas.
Janne Bergman-Bengtsson - Sjöbo
FD Sekreterare MX-5 Racing Club

1:a plats Sprint Cup 2011 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2012 gatdäck
3:e plats Sprint Cup 2014 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2015 gatdäck, (Priade Spanien)
2:a plats Sprint Cup 2016 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2017 gatdäck
12:e plats Sprint Cup 2018 gatdäck, körde 1 race
5:e plats Sprint Cup 2019 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2020 gatdäck
6:e plats Sprint Cup 2021 gatdäck
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Stumma coilovers

Post by Niklas Falk »

Som du beskriver det, börja om från början.

Utan justerbara endlinks (vilket ger möjlighet att hörnvikta utan att krängaren är och stör) får du fokusera på att sätta dämparna lika långa på höger och vänster sida och sen ta den skillnad det blir i höjd mellan höger och vänster.

Dvs plocka ut även framdämparna, sätt preload till noll och justera totallängden lika på mmilimetern mellan höger och vänster dämpare (sikta mitt emellan länderna du nu valt). Mät längden på komplett dämpare när preload är satt (och noll är det som är lättast att sätta lika).

Förhoppningsvis ska det vara lätt att montera endlinks (med bägger hjulen i luften), ett mått på att det är lika mellan sidorna.

Det låter nästan som om du satt höjderna med ett hjul i en golvbrunn (om det inte är nåt anat som är osmart, som olika långa fjädrar, bakfjädrar på vänster sida, etc)?
User avatar
Anders S
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 184
Joined: Sun 05 Jun 2011, 00:01
Location: Täby

Re: Stumma coilovers

Post by Anders S »

För att kolla om du har någorlunda balans i höjdjusteringen mellan hö/vä fram resp bak kan du sätta en verkstadsdomkraft under diffen och lyfta precis så mycket att bakhjul är fria. Mät sedan höjden fram på båda sidor och kolla om de är lika (enklast att mäta skärmkant till golvet tycker jag om du bara ska jämföra sidorna).

Sedan gör du samma mätning bak genom att sätta en domkraft under frambalken, så exakt i mitten som du kan komma, och lyft så att framhjulen precis blir fria. Om det är så att du har en väldig obalans i höjdjusteringen någonstans borde du se det nu. Sätt gärna dämparna i min-läget också (då brukar det gunga rätt bra), samt rulla bilen lite framåt och bakåt mellan mätningarna så att du tar bort spänningarna i däcken efter varje lyft. Vid en sådan här mätning gör det ju heller inte något om ditt garagegolv inte är helt plant.
Anders Söderlund
NB 1.8 -00, Twilight Blue Mica, Track Day Edition
Post Reply