Gissa bildel !!

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
User avatar
tstevg
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 142
Joined: Thu 05 Jun 2014, 08:16
Location: Göteborg

Gissa bildel !!

Post by tstevg »

Är det någon som kan lura ut vilken del jag menar:
Pris 7.000 spänn
44 plast halvor
22 rör stumpar
Otroligt dålig passform.
Tidsåtgången/länkarm för tillpassning = 4 timmar, vilket ger två veckors arbete totalt, suck...
Thomas Sörquist
Göteborg
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Gissa bildel !!

Post by Niklas Falk »

Uretan eller Delrin? :D

Vill du jobba lite mer så kan du sätta bronsbussning emellan också, för att slippa smörja så ofta (uretan mot stål skrapar bort guckat över tid och kärvar fint).
http://www.miataturbo.net/race-prep-75/ ... ost1210150
User avatar
tstevg
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 142
Joined: Thu 05 Jun 2014, 08:16
Location: Göteborg

Re: Gissa bildel !!

Post by tstevg »

Jag skrev mest för att sinnet rann över, börjar känna att jobbet står mig i halsen och att både bankalaset och Mantorp börjar kännas väldigt avlägset.

Jag satsade på nästan dom dyraste bussningar jag kunde hitta (Powerflex svarta) för jag har läst om hur kassa många bussningar är, men det kan jag säga att dessa håller en urusel kvalitet, lägger man då till att dom kostar 7.000 också så är det lätt att deppa lite.
Thomas Sörquist
Göteborg
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Gissa bildel !!

Post by Niklas Falk »

Jag har ett kit svarta, och har monterat två, sen tröttnade jag. Helst skulle jag vilja byta tillbaka till gummit (det är ett himla kärvande och jox), men jag hittar dom inte...
Thomas Thorén
Posts: 328
Joined: Sat 02 Nov 2013, 22:32
Location: Göteborg

Re: Gissa bildel !!

Post by Thomas Thorén »

tstevg wrote:Jag skrev mest för att sinnet rann över, börjar känna att jobbet står mig i halsen och att både bankalaset och Mantorp börjar kännas väldigt avlägset.

Jag satsade på nästan dom dyraste bussningar jag kunde hitta (Powerflex svarta) för jag har läst om hur kassa många bussningar är, men det kan jag säga att dessa håller en urusel kvalitet, lägger man då till att dom kostar 7.000 också så är det lätt att deppa lite.
Jag kör med Powerflex Svarta och hade bara strul med bakre övre a-arm.
Vad är det som strular så?
Ring om du vill, 0708 91 21 64! :up:

TT
Det finns många spår på banan som är lite långsammare än det snabbaste
User avatar
tstevg
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 142
Joined: Thu 05 Jun 2014, 08:16
Location: Göteborg

Re: Gissa bildel !!

Post by tstevg »

Grejen är att bussningarna i sig varierar i storlek några mm, t.o.m. Bussningar i samma förpackning, man tror inte det är sant.
Sedan så måste ju axel tappen sticka ut någon eller några mm utanför bussningen för att uppnå funktionen att det ledar mellan plasten och ståltappen, detta uppnås inte på någon bussning utan att man slipar ner bussningarna så att tapparna sticker ut lite på varje sida.
Nu blev bakvagnen klar ikväll så nu är jag på skapligt gott humör, men det klart att när jag nu har monterat bussningarna i bakvagnen så börjar man ju undra hur trögt dom skall vara, dom känns väldigt tröga trots att dom är perfekt monterade.
Blir nog att plocka ner allt igen till hösten ovh försöka att hona bussningarna alt. Svarva ner stålhylsorna något för att få en rörligare funktion
Thomas Sörquist
Göteborg
Thomas Thorén
Posts: 328
Joined: Sat 02 Nov 2013, 22:32
Location: Göteborg

Re: Gissa bildel !!

Post by Thomas Thorén »

tstevg wrote:Grejen är att bussningarna i sig varierar i storlek några mm, t.o.m. Bussningar i samma förpackning, man tror inte det är sant.
Sedan så måste ju axel tappen sticka ut någon eller några mm utanför bussningen för att uppnå funktionen att det ledar mellan plasten och ståltappen, detta uppnås inte på någon bussning utan att man slipar ner bussningarna så att tapparna sticker ut lite på varje sida.
Nu blev bakvagnen klar ikväll så nu är jag på skapligt gott humör, men det klart att när jag nu har monterat bussningarna i bakvagnen så börjar man ju undra hur trögt dom skall vara, dom känns väldigt tröga trots att dom är perfekt monterade.
Blir nog att plocka ner allt igen till hösten ovh försöka att hona bussningarna alt. Svarva ner stålhylsorna något för att få en rörligare funktion
Hm okok... spontant tänker jag reklamera mera när det inte är bättre passform än så. Jag mätte faktiskt aldrig diametrar men de gick i lika lätt/svårt allihopa. Du kanske fått en riktig måndagsförpackning? Jaja, hoppas du får ordning på allt! :up:
Det finns många spår på banan som är lite långsammare än det snabbaste
Post Reply