hårdare motorfästen

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
1275gt
Posts: 12
Joined: Thu 28 Feb 2008, 22:29
Location: göteborg

hårdare motorfästen

Post by 1275gt »

behöver hårdare motorfästen till min turbo miata.
vet ju att mazdaspeeds fästen finns i usa.
men finns det några andra till våra europeiska bilar. typ volvo?
som passar rättt av i miatan å samtidigt e avsevärt hårdare?
per nilsson.
mx5LE 93.
turbo
megasquirt
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Re: hårdare motorfästen

Post by Dennis Kullman »

1275gt wrote:behöver hårdare motorfästen till min turbo miata.
vet ju att mazdaspeeds fästen finns i usa.
men finns det några andra till våra europeiska bilar. typ volvo?
som passar rättt av i miatan å samtidigt e avsevärt hårdare?
Bra fråga som jag inte tänkt på, men om inte så kanske vi ska göra ett gruppköp? jag vill byta innan säsongen startar.
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Plocka ner originalen och byta flexmaterial till nåt hårdare (om man nu kan nå ihop det på egen hand).
Undrar om det är limmat eller nåt.
Image
Eller kanske kan man hitta nåt hårt fäste som kan modifieras.

Men $80 är "bara" en femhundring (plus frakter och skatter). Kan man hitta nåt hårt på biltema som passar efter lite jobb med vinkelslipen så är ju det betydligt billigare.

Tänk på att diffbussningarna är den andra änden av motorpaketet, det passar ju bra att fixa alla fyra på en gång.
Magnus Pettson
Posts: 466
Joined: Fri 29 Feb 2008, 00:07
Location: Finnerödja

Post by Magnus Pettson »

Tror inte det går så bra -det är väl vulkade grejer vilkert innebär att de inte går att ändra :( . Det här är vad jag tror men tyvärr rätt säker (kan ha fel alltså) Själv funderar jag på att köra helt stumt -alltså inget gummi alls :!: . En sak som jag tror är rätt viktig vilket man nu gör är att man gör något likvärdigt bak vid diffen eftersom hela paketet sitter ihop. Kom gärna med synpunker på det hela -det är ju bättre att komma fram till fel nu än sen på Knutstorp :!:
Magnus Pettson
Posts: 466
Joined: Fri 29 Feb 2008, 00:07
Location: Finnerödja

Post by Magnus Pettson »

Jo jag ser det nu att du hade nämnt det om diffgummina :oops:
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Post by Dennis Kullman »

Niklas Falk wrote:Men $80 är "bara" en femhundring (plus frakter och skatter). Kan man hitta nåt hårt på biltema som passar efter lite jobb med vinkelslipen så är ju det betydligt billigare.
Tänk på att diffbussningarna är den andra änden av motorpaketet, det passar ju bra att fixa alla fyra på en gång.
Jag frågade FM om vad det skulle kosta att skeppa hit alla 4; det blev 160 USD - d v s ungefär lika mycket som bussningarna! :? Det finns ett billigare alternativ (65 USD) men det rekommenderade de inte... Jag anar att fraktkostnaden blir rejält lägre om man beställer flera...
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Jag skulle vilja köpa en ACT koppling av Brian också
/Joachim
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Post by Dennis Kullman »

Josen wrote:Jag skulle vilja köpa en ACT koppling av Brian också
/Joachim
Då börjar det ju bli lite prylar; vem är sugen på att samordna?
För er som inte fattar; kolla tråden om gruppköp från Good-Win.
Post Reply