Oljetrycks/temp mätare.

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Oljetrycks/temp mätare.

Post by chriss »

Försöka få lite ordning på motorrummet då det är slangar och sladdar överallt.
Idag har jag en adapter på oljefiltret som jag plockar oljetryck och temp men vill gärna banta ner denna då det sitter motor - oem vatten kyl/uppvärmning - adapter för tryck/temp - thermostatstyrd olje kyl adapter till oljekylare - filter.

Hört om vissa som kopplar oljetrycksmätaren via en bromsslang på blocket.
På höger sida där den sitter org finns en utgång 1/8 bsp och på vänster sida finns det en precis som v-lådan som är m10*1,5. Jag har köpt en m10*1,5 till 1/8bsp så min tanke va att köpa en bromslang med hane/hon m10*1,5 för oljetrycket.
Vågar jag skruva i temp sensorn där oljetryck sitter original på högersida utan att förstöra oljeflödet?
Eller hur har ni andra gjort?
Chriss Rice
Göteborg
jafo
Posts: 173
Joined: Fri 14 Aug 2009, 23:01
Location: Kungsbacka

Re: Oljetrycks/temp mätare.

Post by jafo »

Har du VVT? jag kopplade anslutningen till oljetrycksgivaren i banjobulten till VVT-röret som sitter längst bak på topplockskåpan, borrade och gängade i banjobulten, ville ha anslutningen synlig och lätt tillgänglig
Oljetrycksgivare.JPG
Lite fel fokus på bilden tyvärr.
Jarmo Forselius

Årsmodell 2004 med tyngre styrning...
Thomas Thorén
Posts: 328
Joined: Sat 02 Nov 2013, 22:32
Location: Göteborg

Re: Oljetrycks/temp mätare.

Post by Thomas Thorén »

Jag har en oljeplugg med plats för tempmätare. Köpt på demon tweeks. Lite strul med denna faktiskt, hamnade i tidsnöd förra året erhm så det bidde ingen prio närmare undersökning.

Oljetryck tar jag från originalplatsen ganska nära startmotorn, ersatt originalgivaren med Biltemas mätare och givare.
Det finns många spår på banan som är lite långsammare än det snabbaste
Post Reply