Race kat + besiktning = trubbel??

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
Anders Ström
Posts: 4
Joined: Fri 20 Feb 2015, 10:36

Race kat + besiktning = trubbel??

Post by Anders Ström »

Jag har ställt följande fråga i systerklubben Svenska Miataklubbens forum där jag är medlem, men fått väldigt lite svar. Så jag ställer min förhoppning till att få mer svar här.
Frågan kanske inte är rätt i detta forum. Ta bort tråden om ni anser att den är fel här

Ni som kör med race kat och då främst på en NA (om det nu har någon betydelse i detta fallet), hur har ni löst det vid besiktning?
Hört och läst att race cat eventuellt kan påverka avgasvärdena.

Då jag kör med överladdning så har jag tänkt mig denna setup framöver; http://www.ilmotorsport.de/shop/article ... 591c31aa45 plus
http://www.ilmotorsport.de/shop/arti...18a6591c31aa45

Jag skulle gärna slippa taskiga värden om det gick. Eller om man kan påverka det på något sätt.
Så är det någon som kör med denna setup (eller liknande), dela gärna med er av bra tips


//Anders
Exhaust noob!
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: Race kat + besiktning = trubbel??

Post by chriss »

Min 1,8 NA orginal i motorn förutom ett sånt grenrör som du länkar till, frisklufts luftfilter och ett 100 cells 3" race kat gick med nöd och näppe igenom besiktningen. Men det gick :up:
Problemet är att få upp och behålla värmen i katten. Jag besiktigade en kall, regnig höst dag och fick vänta en stund.
Nästa gång skall jag be dem att börja med avgasvärden plus att jag kommer linda mitt grenrör i värmebandage som förhoppningsvis gör katten lite varmare.
Fel tändning har gett mig sämre avgasvärden.
Chriss Rice
Göteborg
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Race kat + besiktning = trubbel??

Post by Niklas Falk »

Större volymer innan katten och
större (färre) celler i den gör att man får kämpa mer för att tända den.

Om man sen dessutom belägger katten med lite extrafet blandning så blir det svårare med tiden (om man inte bränner ur den med högvarvig mager cruising emellanåt ).
Ny kat brukar alltid fungera. :D
En gammal frisk original kat att byta till vid bes?
User avatar
tstevg
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 142
Joined: Thu 05 Jun 2014, 08:16
Location: Göteborg

Re: Race kat + besiktning = trubbel??

Post by tstevg »

Hej

Får jag passa på att låna tråden lite för en annan cat fråga,

Jag har köpt mig ett komplett avgas kit från Flyinmiata som jag tyckte verkade perfekt till min bil, det jag glömde i det läget var att catten måste vara SBF godkänd, den som jag fick hem är ju godkänd i USA och det heter EPA.

Finns det någon changs att jag kan köra i Roadsport med denna cat eller är det bara till att såga bort den och sätta dit en SBF cat ??
Thomas Sörquist
Göteborg
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Race kat + besiktning = trubbel??

Post by Niklas Falk »

tstevg wrote:Finns det någon changs att jag kan köra i Roadsport med denna cat eller är det bara till att såga bort den och sätta dit en SBF cat ??
Tävlingsbil som är "i trafik" får använda gatgodkänd avgasrening.
Så vilken kat som helst som ger bra värden, SBF/FIA katter är svårare att få bra funktion på.
User avatar
tstevg
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 142
Joined: Thu 05 Jun 2014, 08:16
Location: Göteborg

Re: Race kat + besiktning = trubbel??

Post by tstevg »

Va bra, tack för infon !! då kan jag sitta lugnt i båten och inte ångra inköpet :D

Och hoppas att bilen går igenom SBP
Thomas Sörquist
Göteborg
Anders Ström
Posts: 4
Joined: Fri 20 Feb 2015, 10:36

Re: Race kat + besiktning = trubbel??

Post by Anders Ström »

Tack för svar och kommentarer.
Blir nog denna setup framöver och så får det bli en ordentlig varmkörning innan och hoppas det bästa :)

/Anders
User avatar
hclund
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 207
Joined: Sun 09 May 2010, 15:02
Location: Örebro

Re: Race kat + besiktning = trubbel??

Post by hclund »

Jag bytte till en 100 cells rejs-kat för två besiktningar sedan. Har gått jättebra. Jag varmkör rejält dock. Inbillar mig att det är bra för bromsarna också, kör xp-12 fram.
Christian Lund
Post Reply