Termostatfråga

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
User avatar
Anders S
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 185
Joined: Sun 05 Jun 2011, 00:01
Location: Täby

Termostatfråga

Post by Anders S »

Jag har köpt ett M-Tuned Coolant Reroute kit från Flyin' Miata och ska börja montera det så småningom. Nu hittade jag följande kommentar om samma kit på Track Dog Racing:

"TDR Top Tip:

We use the 180ºF t-stat and throw away the 195ºF model. It is the same Miata style. We also run the t-stat backwards so the water flow will push the t-stat open a bit. We found that it takes way too long for the t-stat to open because of its remote location and the motor can overheat while waiting for it to open. "

Det fick mig att börja fundera på vilken termostat som är bäst. Ska man behålla den som följer med kit'et (195F = 90,5C) eller ska man byta till en kallare? Jag har hört att det är ett relativt stort pilotflöde genom M-tuned-termostaten, vilket gör att det tar lite längre tid för vattnet att komma upp i rätt temperatur jämfört med original-kylningen. Att termostaten sitter utanför motorn kanske också gör att vattnet hinner kylas av något innan det når termostaten, alltså bör man ha en något kallare termostat? IL har två termostater, en på 88 C och en på 86 C. Inte så stor skillnad mot 90,5 C i och för sig, men kanske ett vettigt byte? Det finns även kallare termostater att köpa i USA, men med tanke på frakt och andra kostnader därifrån känner jag inte riktigt för att lägga ytterligare en beställning därifrån.

Vad tror in om rådet att vända på termostaten?
Anders Söderlund
NB 1.8 -00, Twilight Blue Mica, Track Day Edition
jafo
Posts: 173
Joined: Fri 14 Aug 2009, 23:01
Location: Kungsbacka

Re: Termostatfråga

Post by jafo »

Min erfarenhet med termostat är följande, det ska borras ett hål 3-4mm i termostaten för att få ett läckflöde igenom den och därför känna av vattentemperaturen på ett bra sätt, detta står även omnämt i M-Tuneds manual om jag mins rätt. För stort hål och motorn kommer inte upp i normal arbetstemperatur vid normal körning!

Termostaten ska ha en diameter på 54mm plus en gummipackning i rätt storlek, Miatans orginaltermostat har diametern 552mm.

Här är några förslag, själv kör jag med Biltemas

Biltema art.nr 61476 (88graders, 54mm)
Gates 89graders på Autoexperten art.nr: WA 001191G2

Termostaten vänd som i orginal, d.v.s fjädern vänd mot motorn.
Jarmo Forselius

Årsmodell 2004 med tyngre styrning...
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: Termostatfråga

Post by chriss »

Är bilen en race bil eller kommer den gå som sommarbil också?

Vattnet hinner inte kyla av fram till termostaten med reroute kittet utan det är vattenflödet/värmen som tar längre tid att nå termostatet och därmed justerar temperaturen försent.
Precis som Jafo skriver är ett sätt att göra ett hål i termostaten så att vattnet cirkulerar snabbare från blocket till termostaten. Montera även termostaten så nära blocket du kan. Att motorn överhettas är att termostaten reagerar försent. Detta kan lösas med en kallare termostat, den kommer fortfarande öppna försent men motorn kommer inte upp i en skadlig temperatur.

Har du termostaten utanför motorn och ett större flöde med stängd termostat kommer bilen att ta längre tid att bli varm, för stort hål så kommer den tom att bli för kall vid landsvägskörning. Kör du med en kallare termostat kan du ha mindre flöde men motorn kommer alltid kunna bli varmare än termostaten men kanske inte ett skadligt temperatur för motorn.

Själv kör jag 82 eller 86 graders termostat på original kylsystem med ett stort aluminium kylare som jag tycker fungerar bra. Motorn trivs även vid denna temp. Mer värmepaketet som upplevs lite klenare på vintern ;)

Håller på tillverka en egen reroute kit och skall försöka att behålla termostaten i blocket just för dessa anledningar.

Angående termostaten åt "fel håll" ger det bättre flöde tycker jag att du skall testa för flödet är du ute efter.
Chriss Rice
Göteborg
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: Termostatfråga

Post by chriss »

p.s Termostat kan man köpa vart som helst så länge den är rätt storlek. Men jämför öppningen då vissa billiga kan vara väldigt små som hämmar flödet.
OEM termostaten på min miata hade två stycken. En mini på 85 grader och en stor på 90 grader.
Chriss Rice
Göteborg
User avatar
Victor
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 425
Joined: Mon 06 Jul 2009, 20:19
Location: Lund

Re: Termostatfråga

Post by Victor »

Jag kommer lösa problemet med lång uppvärmningstid till kommande säsong genom att byta termostathuset mot ett från Rover K-serie och stoppa i en ny termostat utan borrat hål. Mitt M-Tunedkit (inhandlat från 949Racing) hade ett borrat hål i termostaten vid leverans.

Image
Som synes finns en anslutning på sidan (rätt sida om termostaten dessutom) som är perfekt för värmepaketslangen (behövs dock en längre slangbit).

Sedan är det bara att plugga befintligt uttag för värmepaketet med en sådan här silikonhatt:
Image

Uppdaterat flödesschema (bokstavligt talat):
Image
Eftersom allt flöde till värmepaketet nu passerar förbi termostaten så kommer den "se" rätt temperatur och reagera i tid även utan pilotflöde ut genom kylaren.
Image
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
User avatar
Anders S
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 185
Joined: Sun 05 Jun 2011, 00:01
Location: Täby

Re: Termostatfråga

Post by Anders S »

Tack för alla tips. Ditt förslag Victor är ju alldeles lysande :up: . Stämmer slangdimensionerna också? Jag såg ditt inlägg på Lotusklubbens hemsida. Fick du tag i ett termostathus? Hur har du tänkt göra förlängningen av slangen till värmepaketet, annan slang eller skarvning?

På mitt kit så är det ett 4 mm hål i termostaten så det ger ett hyfsat stort flöde även när termostaten är stängd. Det står även i instruktionen att hålet ska vara vänt uppåt, antagligen för att det inte ska bli en luftficka där. Rådet att vända termostaten åt fel håll tror jag inte så mycket på, i alla fall inte i en bil som också ska gå på gatan. Om det ska göra att läckflödet blir ännu större så blir ju också problemet med långsam uppvärmning större.
Anders Söderlund
NB 1.8 -00, Twilight Blue Mica, Track Day Edition
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: Termostatfråga

Post by chriss »

Termostathuset såg riktigt bra ut till ändamålet :up:

Jag har grublat lite på varmvattnet som cirkulerar genom motorn och värmepaketet om detta förstör kylningsförmågan, då varmvatten cirkulerar genom motorn och den kalla sidan via mixingmanifold.
En tanke är en strypning på returen från heatercore för att hålla detta till ett minimum. Alt vid race då man inte behöver cupe värme stänga av cirkulationen helt så flödet endast går genom motor och kylare och förhoppningsvis uppnår en större kylningsförmåga då man inte cirkulerar varmvatten.
Chriss Rice
Göteborg
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Termostatfråga

Post by Niklas Falk »

Ett flöde av vatten igenom toppen är alltid bra (jämnar ut värmen), så värmepaketets flöde är aldrig av ondo. Om luftflödet igenom kylaren är så dåligt att det inte räcker är det bara att öka kupévärmen (full defrostervärme sen 2005, fläkt vid väta) ;).

Med Mtuned reroute blir det lite hoppig tempkurva(mätt vid utflödet från toppen) tills man fått upp tempen ordentligt. Min plan är att byta till spacer+KIA-lock för att få termostaten nära bypassflödet (värmepaketet).
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: Termostatfråga

Post by chriss »

Kia lock ligger och väntar på att jag skall svarva distansen. Tanken är precis som dig att jag skall få termostaten mellan distansen och kia locket. :up:
Har köpt nipplar och gängtappar i rätt storlek också.
Kanske finns ett intresse om de inte är allt för jobbiga att tillverka?
Annars finns gängtappar att låna.

Tänkte utgå från denna.
http://www.miataturbo.net/engine-perfor ... cer-66587/

Ska lyfta toppen på min bil sen och mäta/dubbel kolla.
Chriss Rice
Göteborg
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Termostatfråga

Post by Niklas Falk »

http://www.miataturbo.net/miata-parts-s ... arb-82451/ :P
Två passade fint i ask liten nog för postlådan.
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: Termostatfråga

Post by chriss »

Det kommer helt klart vara svårt att svarva kanter :?
Håller mig till de runda istället :mrgreen:
Chriss Rice
Göteborg
User avatar
Anders S
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 185
Joined: Sun 05 Jun 2011, 00:01
Location: Täby

Re: Termostatfråga

Post by Anders S »

Jag antar att EGR-röret behöver modifieras om man ska använda distans för termostat + lock? Eller går det att böja ut/ner?
Anders Söderlund
NB 1.8 -00, Twilight Blue Mica, Track Day Edition
jafo
Posts: 173
Joined: Fri 14 Aug 2009, 23:01
Location: Kungsbacka

Re: Termostatfråga

Post by jafo »

jag monterade EGR-röret i en enkel jigg som jag hade gjort av lite vinkeljärn för att anslutningsytorna inte skulle rubbas när jag bockade till den, men först värmde jag upp röret med en Rimac gasbrännare för att göra kunna göra böjningen, man fick värma duktigt eftersom materialet i EGR-röret väldigt styvt, inget mjukt bonnstål direkt!
Jarmo Forselius

Årsmodell 2004 med tyngre styrning...
User avatar
Victor
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 425
Joined: Mon 06 Jul 2009, 20:19
Location: Lund

Re: Termostatfråga

Post by Victor »

Anders S wrote:Tack för alla tips. Ditt förslag Victor är ju alldeles lysande :up: . Stämmer slangdimensionerna också? Jag såg ditt inlägg på Lotusklubbens hemsida. Fick du tag i ett termostathus? Hur har du tänkt göra förlängningen av slangen till värmepaketet, annan slang eller skarvning?

På mitt kit så är det ett 4 mm hål i termostaten så det ger ett hyfsat stort flöde även när termostaten är stängd. Det står även i instruktionen att hålet ska vara vänt uppåt, antagligen för att det inte ska bli en luftficka där. Rådet att vända termostaten åt fel håll tror jag inte så mycket på, i alla fall inte i en bil som också ska gå på gatan. Om det ska göra att läckflödet blir ännu större så blir ju också problemet med långsam uppvärmning större.
Jag har faktiskt inte införskaffat termostathuset än, det kom lite annat emellan förra säsongen :oops:. Så jag är inte hundra på att dimensionerna är rätt, men det ser ut att vara i rätt härad.

Jag tänkte köpa en ny slangbit och ersätta befintlig värmepaketslang med, det blir ju lite annan dragning också bakom motorn så det blir nog bara krångligt att skarva.

Att jag inte kör på spacer och KIA-lock är för att jag ville ha EGR-röret kvar och det sitter mitt i vägen för den lösningen. Jag bedömde att man hade behövt tillverka ett nytt längre rör för att få dit den lösningen men Jarmo verkar ha lyckats. :up:

Jag fick faktiskt banka en del på EGR-röret för att även M-Tuned-klumpen skulle gå fritt (det står att det kan behövas "a few light taps" i instruktionerna, snarare "hard bangs" :roll:), och det är rätt tight mot kylarslangen så jag har kört in lite värmeskyddsmaterial mellan (efter att ha sett bilder på Miata.net på ytspruckna kylslangar p.g.a. värmen från EGR-röret). Men silikon är rätt värmetåligt så om man inte har direktkontakt lär man klara sig.

Ett alternativ till annat termostathus är ju att sätta dit en slangnippel för värmepaketslangen på M-Tuned-huset men jag kan inte svetsa, särskilt inte i aluminium.
Image
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
User avatar
Conny Lundell
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 378
Joined: Fri 08 Oct 2010, 08:24
Location: Falkenberg

Re: Termostatfråga

Post by Conny Lundell »

chriss wrote:Kia lock ligger och väntar på att jag skall svarva distansen. Tanken är precis som dig att jag skall få termostaten mellan distansen och kia locket. :up:
Har köpt nipplar och gängtappar i rätt storlek också.
Kanske finns ett intresse om de inte är allt för jobbiga att tillverka?
Annars finns gängtappar att låna.

Tänkte utgå från denna.
http://www.miataturbo.net/engine-perfor ... cer-66587/

Ska lyfta toppen på min bil sen och mäta/dubbel kolla.
Jag tillverkade förra vintern denna spacer som du länkar till och det funkar alldeles utmärkt med KIA termostatlock.
Köpte slang och aluminiumrör från:
http://www.bellengineering.net/product_ ... cts_id=300
Men går att köpa rör och slang från http://www.do88.se förmodligen till billigare peng.
Kör med en billig eftermarknads termostat från mx-5parts.uk och det funkar fint.

Conny
Conny Lundell
Eunos Roadster 1994
LasseJKP
Posts: 9
Joined: Sat 23 Aug 2014, 13:17
Location: Jönköping

Re: Termostatfråga

Post by LasseJKP »

Jag är intresserad av en spacer till kia-locket om någon har en över...
EGR finns inte på min gamla 1.6:a så det strulet slipper jag :-) Däremot måste jag ha anslutning mot värmepaketet intakt, ska sitta på en gatbil för min del.
//Lars
Lars Carlgren, Jönköping
Miata 90:a 1.6 turbo, Megasquirt II
User avatar
Anders S
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 185
Joined: Sun 05 Jun 2011, 00:01
Location: Täby

Re: Termostatfråga

Post by Anders S »

Den verkar som om den bästa lösningen är att montera termostaten i en spacer direkt mot blocket, men för min del så lutar det nog ändå åt lösningen med Rovers termostathus. Dels p g a strulet med EGR-röret, dels att jag redan har köpt M-Tuned kit'et. En sak funderar jag dock över med Rovers termostathus. Anslutningarna ser ju lite konstiga ut, korta med o-ringar. Är de avsedda för vanliga kylarslangar med slangklämmor? Ser lite annorlunda ut än man är van vid :think2: Man vill ju inte att slangarna ska hoppa av :?
Anders Söderlund
NB 1.8 -00, Twilight Blue Mica, Track Day Edition
User avatar
Fireball
Posts: 6
Joined: Fri 21 Feb 2014, 23:49
Location: Teckomatorp

Re: Termostatfråga

Post by Fireball »

Jag har kikat lite på Rover-termostaten efter att ha läst den här tråden, och tycker att det är en intressant idé!

Angående anslutningarna så tycks Rover/MG ha plaströr istället för slangar, därav det knepiga utseendet.
Image

Jag blev dock lite fundersam av den här funktionsskissen:
Image

Om det där stämmer så skulle det väl innebära att flödet genom värmepaketet stryps när termostaten öppnar...?

Kan det rentav vara så att den termostaten funkar bäst om den monteras före motorn, som på Rover/MG?
Mikael Hallberg
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: Termostatfråga

Post by chriss »

Jag håller på tillverka ett par extra termostathus. Efter jag testat så finns de till salu för den som är intresserad.
Chriss Rice
Göteborg
User avatar
Anders S
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 185
Joined: Sun 05 Jun 2011, 00:01
Location: Täby

Re: Termostatfråga

Post by Anders S »

Fireball wrote:Jag har kikat lite på Rover-termostaten efter att ha läst den här tråden, och tycker att det är en intressant idé!

Angående anslutningarna så tycks Rover/MG ha plaströr istället för slangar, därav det knepiga utseendet.
Image

Jag blev dock lite fundersam av den här funktionsskissen:
Image

Om det där stämmer så skulle det väl innebära att flödet genom värmepaketet stryps när termostaten öppnar...?

Kan det rentav vara så att den termostaten funkar bäst om den monteras före motorn, som på Rover/MG?
Jag har köpt en annan termostat med hus men inte monterat den ännu, det blev en sådan här:
DSC08241_small.jpg
Det är en BMW-termostat av 70-talsmodell, passar bl a 2002 och en hel del andra modeller. Anledningen att jag valde den istället för Rover-termostaten var främst anslutningarna. På det här huset är alla avsedda för 32 mm-slang. Det behövs alltså en övergång för värmeslangen till 16 mm, men det ska nog inte vara några problem. En annan liten nackdel är att den är något kallare än original, öppnar vid 80 grader, men eftersom den kommer att sitta lite utanför motorn kanske det inte gör så mycket.

Både den här termostaten och den för Rovern är ju egentligen avsedda för en bypass-slang förbi kylaren tillbaks till motorn. På Miatan har vi ju bara motsvarande flöde till värmepaketet, och det vill man ju ha kvar även när termostaten är fullt öppen. Så det krävs alltså en liten anpassning. På Rovern kan man öppna huset och helt enkelt ta bort plattan nertill som ska stänga flödet, eller åtminstone klippa bort en del av den. BMW-huset är ju stängt, men man kan ändå komma åt plattan och "förstöra" den lite så att den läcker igenom ett flöde till värmepaketet. Tror inte det ska vara något problem. Sedan blir det att snickra ihop ett slangpaket som passar, men do88 t ex har ju en hel del slangbitar att välja på.

Det man får tänka på vid monteringen är att huvudflödet vid fullt öppen termostat bör gå från sidoanslutningen och upp genom termostaten, så att inte bypass-ventilen stör flödet för mycket.

Ditt erbjudande Chriss att köpa ett termostathus att sätta på blocket verkar ju väldigt intressant! Gäller bara att lösa problemet med EGR-röret. Men det kanske går att ge sig på med lite våld? I så fall har jag ett komplett M-Tuned-kit till salu, direkt ur originalkartongen...
Anders Söderlund
NB 1.8 -00, Twilight Blue Mica, Track Day Edition
User avatar
Victor
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 425
Joined: Mon 06 Jul 2009, 20:19
Location: Lund

Re: Termostatfråga

Post by Victor »

Det termostathus jag länkade till är den äldre varianten som inte stänger enligt skisserna (det är den "uppdaterade" varianten som funkar bättre i den applikation som gäller för Rovermotorn).
Image
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
Post Reply