Hur högt vågar jag ställa tändningen ?

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
User avatar
JOnas
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 776
Joined: Fri 23 May 2008, 11:51
Location: Kungsbacka

Post by JOnas »

Är här någon som har kört med 13" fälgar och ganska breda däck. Typ som dom man ser på Autocross bilarna i USA?
Jag hade "feta" 13tummare med 205-50 till min sista NA. Jag fick dock inte monterat dom (dom skulle passa sas det). Bladh fick med massa grejor b.l.a. dessa. Fråga honom på Knutan :)
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: He he....

Post by Fredrik Henriksson »

Leif Jönsson wrote:
På tal om utväxling... Jag frågade innan om någon har provat att köra med för små hjul? Borde funka på små kurviga banor.
Tror att Petson har exprimenterat lite med det...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Post by Per Hammarsjö »

Niklas Falk wrote:
Det är enklare att få MegaSquirt2 att fungera med original sensorer och tuna den vägen istället. Enklare i den meningen att det fungerar och man har möjlighet att kontrollera vad man gör.
Det var det ni snackade om på Kullen ja.. Var det inte du, Fredrik, som labbat en del med detta?
Får läsa in mig lite på detta är ju lite intressant...
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Per Hammarsjö wrote:
Niklas Falk wrote:
Det är enklare att få MegaSquirt2 att fungera med original sensorer och tuna den vägen istället. Enklare i den meningen att det fungerar och man har möjlighet att kontrollera vad man gör.
Det var det ni snackade om på Kullen ja.. Var det inte du, Fredrik, som labbat en del med detta?
Får läsa in mig lite på detta är ju lite intressant...
Jo, byggde hela skiten och fick den att funka. Är ganska bra på att läsa in mig på sånt jag tycker e kul, tyvärr e jag lika bra på att tappa kunskap när jag inte håller mig uppdaterad. Ska nog ta tag i detta i vinter igen då det verkar vara ok i roadsport nu, har ju en MS färdig för min bil... :)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Är man fortfarande välkommen att heja på dig och alla andra i helgen

Självklart hur kan du tro något annat :) Klart att vi måste kunna ha olika åsikter ? Hoppas du tar med andra miata åkare också.
På tal om utväxling... Jag frågade innan om någon har provat att köra med för små hjul? Borde funka på små kurviga banor.
Jag körde 205/60/ R13 med den vita på breddade plåtfälgar. Gick grymt bra. Lätta-däck bilen sänktes utan att påverka geometrin. Satte 54 tider på Falkenberg med dessa. Nu provade jag detta på min 1.8 men det gick inte för de stora bromsarna :( Tydligen skall det finnas bättre 13" fälgar som funkar mot större bromsar.
Tror också att Utzon ( snabb Porsche åkare) har kört med 13" däck med framgång.
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Ska nog ta tag i detta i vinter igen då det verkar vara ok i roadsport nu, har ju en MS färdig för min bil...
Vill också gå mot MS - skall bara klargöra med Jan först att det är OK.
En gemensam-verksads kväll där vi lär oss mappa och installera MS ?
User avatar
Crazy Ivan
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 218
Joined: Thu 28 Feb 2008, 18:38
Location: Västerås/Skallberget

Post by Crazy Ivan »

Josen wrote:Var lite hård/bestämd här för att vara tydlig ;) Hoppas ni nu förstår att jag inte uppskattar flamset i en seriös fråga/tråd som jag skapar. Ni verkar lite uppspelta inför Knutan - chilla ner lite nu. Sen att vissa här aldrig deltar i diskussioner i annat om åsikter hur man skall utrycka sig på ett forum talar ju lite för sig själv om vad man egentligen är intresserad av.

Så ja - jag står för knip käft om du inte något att tillföra i mina trådar utan bara vill flamsa. Sån är jag - bara att gilla läget No hard feelings från min sida i alla fall :)
Då är den saken ur världen......inga "hårda känslor" här heller. 8)
Ib Gyllinger
Medl. nr: 8
Porsche Boxster S 2002 med Tiptronic.
(260 hk och lika många km per timme..)
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Post by Dennis Kullman »

Josen wrote:
Ska nog ta tag i detta i vinter igen då det verkar vara ok i roadsport nu, har ju en MS färdig för min bil...
Vill också gå mot MS - skall bara klargöra med Jan först att det är OK.
En gemensam-verksads kväll där vi lär oss mappa och installera MS ?
Jag med.
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Byta dator är ok, det har Jan meddelat via mail (men direkt fråga till Kjell Löf i helgen kanske kan klargöra det lite till, sockra med E85).
De som kan handla PNP och bara koppla in har inte mycket att fundera över (om inte kostnaden skall skäras ner lite till genom att löda själv).
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Post by Per Hammarsjö »

Kjell mailade mig och ville snacka om just sånt här på knutan.. Detta efter mitt inlägg på SPVM's forum då två förare verkar fått olika besked.
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Gjorde en MS-tråd då jag har lite funderingar kring detta och ämnet inte riktigt matchar med rubriken för denna tråd...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
Post Reply