Motorbyte 140hk till 146hk

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
Bertil Thorsson
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 16
Joined: Thu 23 Apr 2009, 23:35

Motorbyte 140hk till 146hk

Post by Bertil Thorsson »

Ideal vikt är 1080kg,men väger ca 25kg för mkt. Med BP-Z3 (146hk) då får jag ca21kg tillgodo att vikta upp på rätt ställe.Vad jag vet styrs insugningskammen på 146hk motorn från motorns styrbox.
Fråga 1 Måste motorns styrbox bytas.
2 Efter mapning,vilken effekt når man ( 6hk eller mer jämfört med 140 hk motor).
3 Är detta en god ide, är det andra problem att taga hänsyn till.
Bertil Thorsson
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Motorbyte 140hk till 146hk

Post by Niklas Falk »

All-out mappning så kan du få till ett bättre mellanregister, men frågan är om det är värt vikten och pysslet (det vet du bara själv).

Det kan gå att få till med standardbox och en VVTuner, men jag råder till att istället beställa en färdig MS3 från MSLabs (Dimitris i Grekland ) som bygger en som passar originalhärvan och plockar ut kamstyrning och tändning som du vill ha det.
Jag kör med den uppsättningen nu och har bara börjat få ordning på alla möjligheter.

Men det är mycket jobb och pill för att ens komma tillbaka till nuläget. Många fler parametrar att hålla ordning på.
User avatar
Conny Lundell
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 378
Joined: Fri 08 Oct 2010, 08:24
Location: Falkenberg

Re: Motorbyte 140hk till 146hk

Post by Conny Lundell »

Niklas Falk wrote: Men jag råder till att istället beställa en färdig MS3 från MSLabs (Dimitris i Grekland ) som bygger en som passar originalhärvan och plockar ut kamstyrning och tändning som du vill ha det.
Jag kör med den uppsättningen nu och har bara börjat få ordning på alla möjligheter.

Men det är mycket jobb och pill för att ens komma tillbaka till nuläget. Många fler parametrar att hålla ordning på.
Niklas!
Jag ska byta till eftermarknadssprut på min Eunos 94 och det lutar väl åt Megasquirt pga priset och att jag har erfarenhet av det sedan tidigare. Men vem skall man handla av, MS Labs eller DIYAutotune.com. Har inte hittat någon info sida från MS Labs och är nyfiken på hur mycket man får ge för ett MS3 basic från MS Labs. Hur beställer man av MS Labs? Är det bara genom miataturbo forumet?

Conny
Conny Lundell
Eunos Roadster 1994
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Motorbyte 140hk till 146hk

Post by Niklas Falk »

Dimitris Stasinopoulos <info@mslabs.gr>

Men det finns ju även detta alternativet (passar i originallådan)
http://westfieldmx5.devocht.com/megasqu ... s3pro-pcb/
Men då hamnar vi i ca $1k totalt.
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: Motorbyte 140hk till 146hk

Post by chriss »

Finns även här.
http://www.diyautotune.com/catalog/mega ... http%253A=

Har en liggandes som inte går att använda om jag inte ska börja köra i modifierat :)
Chriss Rice
Göteborg
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Motorbyte 140hk till 146hk

Post by Niklas Falk »

Det är en PNP för kabelhärva i en 2001-2005, passar inte i en tidigare härva (andra kontakter bland annat)
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: Motorbyte 140hk till 146hk

Post by chriss »

Niklas Falk wrote:
Det är en PNP för kabelhärva i en 2001-2005, passar inte i en tidigare härva (andra kontakter bland annat)
Va otydlig syftade till Conny.

När jag körde 140hk NB motor i min Na 1,8 -94 så bytte jag bla spjäll och använde NA 1,8 tänd grejer. I princip så va NB motorn el mässigt en NA. Just detta passade mig med Megasquirt pnp då jag kunde byta mellan motorer utan att bygga om allt :up:

Tyvärr går inte detta i en 1,6a som du säger Niklas med olika kontakter m.m Då är ett stand alone ms3 bättre.
Chriss Rice
Göteborg
User avatar
Conny Lundell
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 378
Joined: Fri 08 Oct 2010, 08:24
Location: Falkenberg

Re: Motorbyte 140hk till 146hk

Post by Conny Lundell »

Niklas Falk wrote:Dimitris Stasinopoulos <info@mslabs.gr>

Men det finns ju även detta alternativet (passar i originallådan)
http://westfieldmx5.devocht.com/megasqu ... s3pro-pcb/
Men då hamnar vi i ca $1k totalt.
Tack för infon! :bow:
Conny Lundell
Eunos Roadster 1994
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Motorbyte 140hk till 146hk

Post by Niklas Falk »

Conny Lundell wrote:
Niklas Falk wrote:Dimitris Stasinopoulos <info@mslabs.gr>

Men det finns ju även detta alternativet (passar i originallådan)
http://westfieldmx5.devocht.com/megasqu ... s3pro-pcb/
Men då hamnar vi i ca $1k totalt.
Tack för infon! :bow:
Frank Devocht wrote:Niklas, I have one 90-95 and one 99-00 left. These are currently 890€ instead of 990€ each.
Detta är alltså komplett med MS3Pro för placering i original låda. Inga lösa kort på lager mao.
Från Nederländerna så det är bara lite frakt som tillkommer, detta är ink moms.

Men visst det är lite dyrare än den billigaste möliga MS1 man kan löda ihop själv, men det är för MS3 som det finns aktuell mjukvara.
User avatar
Conny Lundell
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 378
Joined: Fri 08 Oct 2010, 08:24
Location: Falkenberg

Re: Motorbyte 140hk till 146hk

Post by Conny Lundell »

Niklas Falk wrote:
Conny Lundell wrote:
Niklas Falk wrote:

Men visst det är lite dyrare än den billigaste möliga MS1 man kan löda ihop själv, men det är för MS3 som det finns aktuell mjukvara.
Tack för Infon igen Niklas.
Jag beställde faktiskt ett MS2 från MS Labs idag och det blir nog bra. Blev betydligt billigare än från DIYAutotune.com i USA.
Det är likvärdigt som MSPnP v2 som DIYAutotune säljer. :banana:
Var sugen på MS3 men min budget är som vanligt ansträngd. :bang2:

Conny
Conny Lundell
Eunos Roadster 1994
LasseJKP
Posts: 9
Joined: Sat 23 Aug 2014, 13:17
Location: Jönköping

Re: Motorbyte 140hk till 146hk

Post by LasseJKP »

Jag har MS2 också, köpte byggsats för två år sedan och lödde ihop själv. Bygger om till sekventiell insprutning i vinter om det går som planerat.
Tips, se till att få rätt värden på injector dead time och battery voltage correction. Där slösade jag bort mycket tid i början...
//Lars
Lars Carlgren, Jönköping
Miata 90:a 1.6 turbo, Megasquirt II
Post Reply