Uppgradera till 1,8 bromsar, 255mm(?) vad krävs?
- norlin
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 264
- Joined: Sun 27 Feb 2011, 22:59
- Location: Frändefors
- Contact:
Uppgradera till 1,8 bromsar, 255mm(?) vad krävs?
Har sökt men inte hittat så här kommer en direkt fråga (som avslöjar mina urusla google skills)
Då bilprovningen tyckte att skivorna började bli slitna på Önos & VF låg lite på är det dags att fundera på uppgradering i vinter.
Vad behöver jag för att få på större bromsar på den originalutrustade 1.6:an?
Nya skivor är givet, men vad mer?
Bara bromsoksbyglar?
Nya ok?
Nya belägg blir det oavsett.
Nya??
Var hittar jag delar? och vad letar jag efter? skroten vill gärna ha regnummer.
Då bilprovningen tyckte att skivorna började bli slitna på Önos & VF låg lite på är det dags att fundera på uppgradering i vinter.
Vad behöver jag för att få på större bromsar på den originalutrustade 1.6:an?
Nya skivor är givet, men vad mer?
Bara bromsoksbyglar?
Nya ok?
Nya belägg blir det oavsett.
Nya??
Var hittar jag delar? och vad letar jag efter? skroten vill gärna ha regnummer.
Martin W. Norlin
Önos MkII
"For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen."
Önos MkII
"For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen."
- Alexander Mullaart
- Posts: 290
- Joined: Wed 10 Aug 2011, 22:43
- Location: Malmö
Re: Uppgradera till 1,8 bromsar, 255mm(?) vad krävs?
Det som behövs är skivor, byglar, belägg med clips, bultar till främre byglar. 1.6 oken återanvänds men måste skifta sida framtill.
Finns grejer på Ebay, kanske på Bildelsbasen med.
Finns grejer på Ebay, kanske på Bildelsbasen med.
Alexander Mullaart
- norlin
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 264
- Joined: Sun 27 Feb 2011, 22:59
- Location: Frändefors
- Contact:
Re: Uppgradera till 1,8 bromsar, 255mm(?) vad krävs?
Fortsatt fundering, reglerna för MX kuppen säger:
- Endast omodifierade originalbromsok från någon MX-5 modell får användas (belägg och skivor fritt).
Vad betyder det?
Är det tillåtet att göra egna adaptrar för att kunna montera valfria MX-5 bromsok?
Är skivor, märke, diameter, material fritt? Kan man te.x ta bromsskivor från ett annat bilmärke?
Väl medveten om att 1.8 bromsarna räcker, och att skivorna är både bra och billiga. Vad som triggar tanken är tillgång & pris på 1.8 byglarna, har inte ens kollat om set är möjligt att göra egna.
- Endast omodifierade originalbromsok från någon MX-5 modell får användas (belägg och skivor fritt).
Vad betyder det?
Är det tillåtet att göra egna adaptrar för att kunna montera valfria MX-5 bromsok?
Är skivor, märke, diameter, material fritt? Kan man te.x ta bromsskivor från ett annat bilmärke?
Väl medveten om att 1.8 bromsarna räcker, och att skivorna är både bra och billiga. Vad som triggar tanken är tillgång & pris på 1.8 byglarna, har inte ens kollat om set är möjligt att göra egna.

Martin W. Norlin
Önos MkII
"For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen."
Önos MkII
"For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen."
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
- norlin
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 264
- Joined: Sun 27 Feb 2011, 22:59
- Location: Frändefors
- Contact:
Re: Uppgradera till 1,8 bromsar, 255mm(?) vad krävs?
Tillgången fixad, men priset?
kanske bara att bita i äpplet surt eller inte, men jag tycker man kunde hitta begagnade för mindre peng än 1600 sek + frakt
Bra priser på skivorna.1300 sek
Men vad säger reglerna om adaptrar? fritt eller OEM?
kanske bara att bita i äpplet surt eller inte, men jag tycker man kunde hitta begagnade för mindre peng än 1600 sek + frakt

Bra priser på skivorna.1300 sek
Men vad säger reglerna om adaptrar? fritt eller OEM?
Martin W. Norlin
Önos MkII
"For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen."
Önos MkII
"For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen."
- norlin
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 264
- Joined: Sun 27 Feb 2011, 22:59
- Location: Frändefors
- Contact:
Re: Uppgradera till 1,8 bromsar, 255mm(?) vad krävs?
Då frågan om ok-hållare måste vara Mazda, (samt skivor) hänger i luften och jag inte tagit steget ut i garaget än poppade det upp en ny fråga.
Kan man nöja sig med att uppgradera frambromsar endast?
Kan man nöja sig med att uppgradera frambromsar endast?
Martin W. Norlin
Önos MkII
"For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen."
Önos MkII
"For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen."
Re: Uppgradera till 1,8 bromsar, 255mm(?) vad krävs?
Om man ändå gör jobbet är hade jag personligt bytt alla ok för bromsbalansen och att slippa ha udda klossar mellan modellerna.
Chriss Rice
Göteborg
Göteborg
- waern
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 349
- Joined: Thu 07 Aug 2008, 15:18
- Location: Frillesås/Kungsbacka
Re: Uppgradera till 1,8 bromsar, 255mm(?) vad krävs?
norlin wrote:Fortsatt fundering, reglerna för MX kuppen säger:
- Endast omodifierade originalbromsok från någon MX-5 modell får användas (belägg och skivor fritt).
Vad betyder det?
Är det tillåtet att göra egna adaptrar för att kunna montera valfria MX-5 bromsok?
Är skivor, märke, diameter, material fritt? Kan man te.x ta bromsskivor från ett annat bilmärke?
Väl medveten om att 1.8 bromsarna räcker, och att skivorna är både bra och billiga. Vad som triggar tanken är tillgång & pris på 1.8 byglarna, har inte ens kollat om set är möjligt att göra egna.
Med omodifierade original Mx-5 bromsok ser jag att bromsok med bygel är komplett, monterat utan adaptrar.
//Christoffer
Christoffer Waern
fd. BRG Mx-5 1,8 -94 roadsport C #77
nu. Mx-5 1,8 sport -01 roadsport C #90
2009 Kinnekulle -09 1,05,387 Knutstorp -09 1,12,939 Falkenberg -09 54,739
2010 Kinnekulle -10 1,04,769 Knutstorp -10 1,14,078 Falkenberg -10 54,742
2011 Kinnekulle -11 1,04,321 Knutstorp -11 1,11,052 Falkenberg -11 53,817
2012 Kinnekulle -12 1,02,178 Knutstorp -12 1,11,412 Falkenberg -12 53,050
fd. BRG Mx-5 1,8 -94 roadsport C #77
nu. Mx-5 1,8 sport -01 roadsport C #90
2009 Kinnekulle -09 1,05,387 Knutstorp -09 1,12,939 Falkenberg -09 54,739
2010 Kinnekulle -10 1,04,769 Knutstorp -10 1,14,078 Falkenberg -10 54,742
2011 Kinnekulle -11 1,04,321 Knutstorp -11 1,11,052 Falkenberg -11 53,817
2012 Kinnekulle -12 1,02,178 Knutstorp -12 1,11,412 Falkenberg -12 53,050
- norlin
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 264
- Joined: Sun 27 Feb 2011, 22:59
- Location: Frändefors
- Contact:
Re: Uppgradera till 1,8 bromsar, 255mm(?) vad krävs?
Klickade på ebay, sitter och väntar på byglar. Så vi håller oss inom reglementet.
Tips på skivor & belägg?
Lönar det sig att köpa ett paket typ http://www.mx5parts.co.uk/discs-pads-pa ... -1110.html
Eller är det bortkastat för att beläggen inte funkar till en bandag?
Tyck & tippsa tack.
Tips på skivor & belägg?
Lönar det sig att köpa ett paket typ http://www.mx5parts.co.uk/discs-pads-pa ... -1110.html
Eller är det bortkastat för att beläggen inte funkar till en bandag?
Tyck & tippsa tack.
Martin W. Norlin
Önos MkII
"For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen."
Önos MkII
"For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen."
Re: Uppgradera till 1,8 bromsar, 255mm(?) vad krävs?
Kör Mazda originalskivor från MX-5 Parts. Billiga och spricker inte.
Vad det gäller belägg så beror det på användningsområde, men ska du köra i cupen så är Carbotech XP8/10/12 populära.
Vad det gäller belägg så beror det på användningsområde, men ska du köra i cupen så är Carbotech XP8/10/12 populära.

Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
Re: Uppgradera till 1,8 bromsar, 255mm(?) vad krävs?
När det gäller belägg så kör jag på EBC Yellowstuff sedan förra säsongen (http://www.mx5parts.co.uk/front-pads-ye ... -1603.html) och jag är mycket nöjd. Jag vet att det finns olika uppfattningar om EBC's beägg men det finns många olika varianter också
(och dessutom verkar de byta blandning då och då). De har betydligt bättre "bett" än original, dvs man behöver inte trycka så hårt på pedalen för att bromsa hårt. Fungerar bra kalla också, inget nämnvärt skrik och ingen fading som jag har upplevt. När det gäller livslängd så körde jag förra året 8 bandagar och ca 900 mil gata på de här beläggen. Fram är det ca 3-4 mm kvar, dvs drygt halvslitna. Bak ser de ut som nya. Jag tycker det är helt OK så det blir nog en uppsättning till av samma sort. De har "sandpapper" på ytan när man köper dem så att de slipar bort beläggningen på skivorna av de gamla klossarna när man bromsar in dem. Men köper du nya skivor så spelar ju det ingen roll.
Jag har ingen erfarenhet av Carbotech så jag kan inte jämföra. De är ju mycket populära i cupen har jag förstått, men också betydligt dyrare.

Jag har ingen erfarenhet av Carbotech så jag kan inte jämföra. De är ju mycket populära i cupen har jag förstått, men också betydligt dyrare.
Anders Söderlund
NB 1.8 -00, Twilight Blue Mica, Track Day Edition
NB 1.8 -00, Twilight Blue Mica, Track Day Edition
- norlin
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 264
- Joined: Sun 27 Feb 2011, 22:59
- Location: Frändefors
- Contact:
Re: Uppgradera till 1,8 bromsar, 255mm(?) vad krävs?
Nu blev jag osäker,
http://www.mx5parts.co.uk/front-pads-ye ... -1605.html
eller
http://www.mx5parts.co.uk/front-pads-ye ... -1603.html
med 1.6 Ok och 1.8 skivor
Dessa fram
http://www.mx5parts.co.uk/front-discs-g ... p-298.html
Och bak
http://www.mx5parts.co.uk/rear-discs-ge ... p-299.html
Fick för mig att det skulle till 1,8 belägg till 255mm skivor & 1,6 ok men blir grymt osäker nu.

http://www.mx5parts.co.uk/front-pads-ye ... -1605.html
eller
http://www.mx5parts.co.uk/front-pads-ye ... -1603.html
med 1.6 Ok och 1.8 skivor
Dessa fram
http://www.mx5parts.co.uk/front-discs-g ... p-298.html
Och bak
http://www.mx5parts.co.uk/rear-discs-ge ... p-299.html
Fick för mig att det skulle till 1,8 belägg till 255mm skivor & 1,6 ok men blir grymt osäker nu.
Martin W. Norlin
Önos MkII
"For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen."
Önos MkII
"For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen."
Re: Uppgradera till 1,8 bromsar, 255mm(?) vad krävs?
Oops, det var inte min mening att skapa förvirring
. Avsikten med min länk var bara att visa på typ av belägg (Yellowstuff). Vilken exakt modell du behöver för dina uppgraderade bromsar överlåter jag till någon annan som kan det bättre 


Anders Söderlund
NB 1.8 -00, Twilight Blue Mica, Track Day Edition
NB 1.8 -00, Twilight Blue Mica, Track Day Edition
- norlin
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 264
- Joined: Sun 27 Feb 2011, 22:59
- Location: Frändefors
- Contact:
Re: Uppgradera till 1,8 bromsar, 255mm(?) vad krävs?
Inga problem, texten på 1,8 beläggen är det som förvirrar mig mest:
Men det skadar inte att någon bekräftar innan jag klickar på köp.
Och tack Anders S för att du delar med dig av dina erfarenheter av Yellowstuff.
Tror fortfarande på 1,8 belägg till 1,8 skivor & 1,6 ok.1.6 Standard Brake
Front Discs 255mm
Rear Discs 251mm
1.8 Standard Brake
Front Discs 255mm
Rear Discs 251mm
Men det skadar inte att någon bekräftar innan jag klickar på köp.
Och tack Anders S för att du delar med dig av dina erfarenheter av Yellowstuff.
Martin W. Norlin
Önos MkII
"For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen."
Önos MkII
"For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen."
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Uppgradera till 1,8 bromsar, 255mm(?) vad krävs?
Eh, 1,6 89-97 har 235mm fram och 231mm bak (20mm mindre än 1.
Vilka belägg du sätter dit bestäms av bygeln (om du inte vill fila i spåren).
Detta med de klassiska trixen.
Sen kan man jonglera lite med huvudcylinder, ok, reducerventil mm.
Angående Yellowstuff, det är många som varit där och vänt.
Jag hade väldig bra erfarenhet av Mazda original under 10 trackdays med 03an under 2004 (inte extrem förbrukning heller), men numera är jag inte lika intresserad av att backa av för att det känns konstigt.


Vilka belägg du sätter dit bestäms av bygeln (om du inte vill fila i spåren).
Detta med de klassiska trixen.
Sen kan man jonglera lite med huvudcylinder, ok, reducerventil mm.
Angående Yellowstuff, det är många som varit där och vänt.
Jag hade väldig bra erfarenhet av Mazda original under 10 trackdays med 03an under 2004 (inte extrem förbrukning heller), men numera är jag inte lika intresserad av att backa av för att det känns konstigt.
- norlin
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 264
- Joined: Sun 27 Feb 2011, 22:59
- Location: Frändefors
- Contact:
Re: Uppgradera till 1,8 bromsar, 255mm(?) vad krävs?
Tanken är att jag ska använda 1,8 skivor & ok-byglar med 1,6 oken, enligt ursprungliga frågeställningen.
Belägg till denna kombon är 1,8 belägg? Det är frågan, om jag inte helt missuppfattat hur jag gör för att uppgradera 1,6 -> 1,8 bromsar.
http://www.mx5parts.co.uk/discs-pads-pa ... -3050.html
Belägg till denna kombon är 1,8 belägg? Det är frågan, om jag inte helt missuppfattat hur jag gör för att uppgradera 1,6 -> 1,8 bromsar.
Alexander Söderholm wrote:Det som behövs är skivor, byglar, belägg med clips, bultar till främre byglar. 1.6 oken återanvänds men måste skifta sida framtill.
Finns grejer på Ebay, kanske på Bildelsbasen med.
Så detta kit kunde vara prisvärt?Niklas Falk wrote:...
Jag hade väldig bra erfarenhet av Mazda original under 10 trackdays med 03an under 2004 (inte extrem förbrukning heller), men numera är jag inte lika intresserad av att backa av för att det känns konstigt.
http://www.mx5parts.co.uk/discs-pads-pa ... -3050.html
Martin W. Norlin
Önos MkII
"For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen."
Önos MkII
"For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen."
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Uppgradera till 1,8 bromsar, 255mm(?) vad krävs?
Det finns mycket som är mindre prisvärt, om man vill ha väldigt bra allroundfunktion.norlin wrote:Så detta kit kunde vara prisvärt?Niklas Falk wrote:...
Jag hade väldig bra erfarenhet av Mazda original under 10 trackdays med 03an under 2004 (inte extrem förbrukning heller), men numera är jag inte lika intresserad av att backa av för att det känns konstigt.
http://www.mx5parts.co.uk/discs-pads-pa ... -3050.html
Nu hade jag iofs sportbromsarna på 03an som är rejält större, men med frisk vätska och några hjärnceller bevakande hur bromsarna känns så kan det fungera fint.
Nytt friskt med originalspec kan vara en bättre uppgradering än det med grälla färger.
- norlin
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 264
- Joined: Sun 27 Feb 2011, 22:59
- Location: Frändefors
- Contact:
Re: Uppgradera till 1,8 bromsar, 255mm(?) vad krävs?
Okhållare fixat, belägg fixat (hawk) nu ska det handlas skivor & packningar till oken.
Men vilka skivor?
Org från MX5 Parts är rekommenderade, men hur är deras Aftermarket? en sats går på ca 1100:- + frakt och Org går på ca 2100:- + frakt.
Värt 1000:- (eller ca 100% ) dyrare?
Eller är jag för snål?
Eller EBC för ungefär samma peng som org?
Eller annat förslag?
Men vilka skivor?
Org från MX5 Parts är rekommenderade, men hur är deras Aftermarket? en sats går på ca 1100:- + frakt och Org går på ca 2100:- + frakt.
Värt 1000:- (eller ca 100% ) dyrare?
Eller är jag för snål?
Eller EBC för ungefär samma peng som org?
Eller annat förslag?
Martin W. Norlin
Önos MkII
"For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen."
Önos MkII
"For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen."