Import av V8-swappad miata till Sverige?

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
User avatar
Jari Olavison
Posts: 137
Joined: Sun 02 Mar 2008, 22:12
Location: Skövde

Import av V8-swappad miata till Sverige?

Post by Jari Olavison »

Finns ju en hel del FM-miator i USA med div LS-motorer.
Går det få en sådan laglig i Sverige, förutom om den tas hit som flyttgods? :think2:
Dvs. utan att själv behöva genomgå div besiktningar för ombyggt fordon...

Någon som har bra koll på vad som gäller vid import.
Röd -93, öppet filter, luftintag, 4-2-1 Header, 2 1/4" Cat back, GAZ Pro, Hard dog Hard Core Ht, Mockaratt, OZ Super Tourismo 16 med Conti sport contact (Kosei Penta RT + Toyo 888 15")
Gelleråsen 2010: 1:23.85 Kinnekulle 2012: 1:06.38
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Import av V8-swappad miata till Sverige?

Post by Niklas Falk »

Enkla svaret är nej, går inte.

Riktigt exakt vilken formulering som sätter stopp har jag inte i huvét men det är nåt med att inreggning sker baserat på förra marknadens typningspapper. MSM miata går mao utmärkt men inte en med utbytt motor.
Vid inreggning ska dessutom bilen vara i "typat skick".

Plocka hem en, bygg tillbaka så det ser ok ut, regga och byt sen tillbaka och kör obesiktat. Lite omständigt...
Torbjorn968
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 223
Joined: Thu 21 Jun 2012, 09:42
Location: Solna

Re: Import av V8-swappad miata till Sverige?

Post by Torbjorn968 »

Vad händer om man kör obesiktigat förrutom böter för att man brutit körförbud (1500 tror jag vilket man kan ta).

//TL
Torbjörn Linderson
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Import av V8-swappad miata till Sverige?

Post by Niklas Falk »

Torbjorn968 wrote:Vad händer om man kör obesiktigat förrutom böter för att man brutit körförbud (1500 tror jag vilket man kan ta).

//TL
Jag tror att du får köra hem, men samtidigt kan det ju bli intresse av diverse avvikelser (föreläggande om regbes i värsta fall).
Om de lyckas få ut automatkamerorna på bilarna (målade och civilare) så blir det mycket större risk att bli upptäckt.

Annars kan man ju sikta på en femma som slutsiffra och bygga tillbaka för bes varannat år.
User avatar
Victor
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 425
Joined: Mon 06 Jul 2009, 20:19
Location: Lund

Re: Import av V8-swappad miata till Sverige?

Post by Victor »

Sedan är det väl alltid den lilla osäkerheten om försäkringsbolaget kommer försöka driva en process i efterhand om trafikförsäkringen skulle behöva gå in och ersätta skador man har lyckats åsamka andra. De kan ju (med lätthet dessutom) hävda att man har varit kraftigt underförsäkrad om man har en LS3:a på 400+ hk i en bil som har 140 hk på papperet. Men jag har aldrig hört talas om något sådant fall, hur brukar det vara med folk som har varit grovt vårdslösa, rattfulla osv., försöker försäkringsbolagen kräva in ersättning i efterhand?

Man får väl hoppas på att effektgränsen för ombyggt fordon kan ökas till 20 kW/100 kg en vacker dag, men hur blir det med totalvikten egentligen, får man in ett LSx-bygge med 90 kg last (70 kg passagerare och 10 kg bagage per person känns väl lagom) i en NB? NBFL har väl ytterligare några kilo högre totalvikt (min EU-sålda NB -99 har 1270 kg)?
Image
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Import av V8-swappad miata till Sverige?

Post by Niklas Falk »

Victor wrote:Man får väl hoppas på att effektgränsen för ombyggt fordon kan ökas till 20 kW/100 kg en vacker dag, men hur blir det med totalvikten egentligen, får man in ett LSx-bygge med 90 kg last (70 kg passagerare och 10 kg bagage per person känns väl lagom) i en NB? NBFL har väl ytterligare några kilo högre totalvikt (min EU-sålda NB -99 har 1270 kg)?
Den NB som typats med högst totalvikt är MSM med 1330kg, min 03a hade 1320kg.
Sen måste du ha plats för en passagerare, om du inte ska typa om till ensits, så tjänstevikten (vilket är vikten i 15kw/100kg) blir inte mer än max 1260kg, dvs max 189kw (med en MSM som grund).

Det räcker mao inte ens om du väljer att regga med en LR4 från en 1999 Silverado (190kw). Den motorn är en 4,8L LS med gjutjärnsblock som lätta kan bytas mot valfri LS senare. Nu har jag hittat bilar med den motorn reggade med 188kw i bilregistret, och det finns en handfull miator med felaktiva totalvikter på 1400 och 1500kg i bilregistret. Vill man vara fräck så kan man hänvisa till dem, men det lättaste är ju att regbesiktaren tittar på typskylten och jämför max axelvikter där mot det som vågen visar med lagom gubbe i förarstolen.

V6a från Cadillac CTS 05-07 (LP1) som sen kan bytas mot en LFx är ett mer sannolikt alternativ.
Det kan nog även att få till den turboladdade från SAAB (LP9). Miata med V6 dubbelturbo med rena papper vore nåt.
Subframe etc http://www.v8roadsters.com/lfx-mounting-kits/
Motor, växellåda och diff från en välvald CTS kan användas. Då saknas det "bara" kardan och drivaxlar, samt montage av diffen.
User avatar
Victor
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 425
Joined: Mon 06 Jul 2009, 20:19
Location: Lund

Re: Import av V8-swappad miata till Sverige?

Post by Victor »

Jo jag vet om förutsättningarna idag med 15 kW/100 kg, jag tänkte mer på vad en LSx-Miata faktiskt väger in på (om nu effektgränsen någon gång skulle bli undanröjd).
Image
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Import av V8-swappad miata till Sverige?

Post by Niklas Falk »

Victor wrote:Jo jag vet om förutsättningarna idag med 15 kW/100 kg, jag tänkte mer på vad en LSx-Miata faktiskt väger in på (om nu effektgränsen någon gång skulle bli undanröjd).
Det blir inga problem att komma under totalvikten, så mycket väger inte en LS-motor (men T56an är en best).
En till salu: 1995 Mazda Miata LS6 V8 Track Car - $26000 Modsport 2? :twisted:
User avatar
Jari Olavison
Posts: 137
Joined: Sun 02 Mar 2008, 22:12
Location: Skövde

Re: Import av V8-swappad miata till Sverige?

Post by Jari Olavison »

Jaha...där sprack den drömmen :(

Skruva i och ur motor är ju det man vill slippa. Dessutom föredrar jag att köra lagligt med försäkringar m.m.

Tack för svaren :up: :wink:
Röd -93, öppet filter, luftintag, 4-2-1 Header, 2 1/4" Cat back, GAZ Pro, Hard dog Hard Core Ht, Mockaratt, OZ Super Tourismo 16 med Conti sport contact (Kosei Penta RT + Toyo 888 15")
Gelleråsen 2010: 1:23.85 Kinnekulle 2012: 1:06.38
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: Import av V8-swappad miata till Sverige?

Post by chriss »

Victor wrote:Jo jag vet om förutsättningarna idag med 15 kW/100 kg, jag tänkte mer på vad en LSx-Miata faktiskt väger in på (om nu effektgränsen någon gång skulle bli undanröjd).
15kW/100kg är ju inte hugget i sten men är svår motiverat när man vill överskrida.
Chriss Rice
Göteborg
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Import av V8-swappad miata till Sverige?

Post by Niklas Falk »

chriss wrote:15kW/100kg är ju inte hugget i sten men är svår motiverat när man vill överskrida.
Har bilen (eller nån annan modell av samma) haft mer från början så är det lättare att motivera att konstruktionen ska klara av det.
Post Reply