Oljetörstig motor, renovera eller byta?

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
User avatar
norlin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 264
Joined: Sun 27 Feb 2011, 22:59
Location: Frändefors
Contact:

Oljetörstig motor, renovera eller byta?

Post by norlin »

Önos ryker som bekant, ventiltätningar är enligt uppgift bytt, men senaste bankörningen krävde styva litern olja.
Och vid längre parkering kan det bli lite "Engelska spår" under bilen.

Så tankarna går till motorbyte eller renovering och detta är obrukad mark för mig så vad tycker den samlade forumsexpertisen?
  • Byt motor till en 1.8 av lämplig årsmodell
    Renovera 1.6:an
    Byt till en annan 1.6 och slipp ombyggnad/modifiering som 1.8 drar med sig.
Och bonus funderingen, kasta i valfri R4, V6 eller V8. (Och vilken då :think2: )

Och jag vill givetvis komma billigt undan jag kan, funderar t.o.m på en sk. invändig motortvätt, men vet inte riktigt varför. Är ventilstyrningarna slitna lär det inte hjälpa, men kanske om någon oljering sitter fast?
Martin W. Norlin
Önos MkII
"For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen."
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Oljetörstig motor, renovera eller byta?

Post by gokarting.nu »

Ska du tävla med bilen?
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
User avatar
norlin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 264
Joined: Sun 27 Feb 2011, 22:59
Location: Frändefors
Contact:

Re: Oljetörstig motor, renovera eller byta?

Post by norlin »

gokarting.nu wrote:Ska du tävla med bilen?
Det beror på....
Bilen passar idag i Standardklassen med Modifierat ligger närmare till.
Jag har inga konkreta planer på att tävla nästa år, men jag vill inte stänga några dörrar genom att modifiera bilen så den hamnar utanför något reglemente, roadsport i första hand, om/när det blir tävlingspremiär.
Martin W. Norlin
Önos MkII
"For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen."
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Oljetörstig motor, renovera eller byta?

Post by gokarting.nu »

Om du tävlar nån gång


Så kommer en 1,8/140 göra din tävling att du inte är underlägsen i effekt.
Du kan bygga o lägga energi på annat än effekt sedermera


Annars kostar en 1,6:a från england inte speciellt mycket på E-bay.
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
User avatar
Mats Lundin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 518
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Nynäshamn

Re: Oljetörstig motor, renovera eller byta?

Post by Mats Lundin »

Jag har gjort ett motorbyte i min NA, från 1,6 (oljetörstig) till en 1,8 för NA.

Köpte en "ren" motor, dvs nästan inget utanpå hängde med. Insuget var med och det var egentligen det ända. Allt övrigt skaffade jag på bildelsbasen eller MX5 i England, etc. Bland annat köpte jag konverteringskitet för avsett byte, och där ingår en adapter mellan 1,6ans gasspjäll och luftintag samt 1,8ans insug. Denna lilla metallbit gör att man åker upp i Roadsport B eftersom motorn är modifierad mellan gasspjäll och grenrör och då är det hårda regler i Roadsport för hur effekten räknas upp. I mitt fall blir de ca 180 hk och dit är det fortfarande långt kvar. Så tänk dig för om du har planer på att tävla, det är ju oftast roligast att göra med jämnstarka bilar.

Dessutom har min bil en annan insugskamaxel från en 323, enligt uppgift, och det ger mig ca 140 hk (konverteringskitet ger ingen extra effekt, och jag åker jämt med en vanlig 140 hk NB vid dragrace) och hade varit ganska bra i MX-5 Cup Modifierat, men i Roadsport B är det inte meningsfullt att åka med den. Så för min del blir det inget tävlande i cupen - tyvärr.
2016 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: Oljetörstig motor, renovera eller byta?

Post by chriss »

Mats Lundin wrote:Jag har gjort ett motorbyte i min NA, från 1,6 (oljetörstig) till en 1,8 för NA.

Köpte en "ren" motor, dvs nästan inget utanpå hängde med. Insuget var med och det var egentligen det ända. Allt övrigt skaffade jag på bildelsbasen eller MX5 i England, etc. Bland annat köpte jag konverteringskitet för avsett byte, och där ingår en adapter mellan 1,6ans gasspjäll och luftintag samt 1,8ans insug. Denna lilla metallbit gör att man åker upp i Roadsport B eftersom motorn är modifierad mellan gasspjäll och grenrör och då är det hårda regler i Roadsport för hur effekten räknas upp. I mitt fall blir de ca 180 hk och dit är det fortfarande långt kvar. Så tänk dig för om du har planer på att tävla, det är ju oftast roligast att göra med jämnstarka bilar.

Dessutom har min bil en annan insugskamaxel från en 323, enligt uppgift, och det ger mig ca 140 hk (konverteringskitet ger ingen extra effekt, och jag åker jämt med en vanlig 140 hk NB vid dragrace) och hade varit ganska bra i MX-5 Cup Modifierat, men i Roadsport B är det inte meningsfullt att åka med den. Så för min del blir det inget tävlande i cupen - tyvärr.

Det går säkert att köra med dispans för det i modifierat. Som du säger ger det inte mer effekt men bryter klart mot reglerna. Kan man köra med kompressor i standard på dispans så tycker jag inte det blir några problem med det i modifierat.

Om jag hade lagt jobb på byta motor finns det ett enda val och det är NB 140hk+ motorer med 6 vxl låda.
Fin motor som andas bra och några extra hk med ett programerbar sprut och 6vxl låda har man alltid en passande växel på banan. Kostnadsmässigt kommer det gå jämt ut med en riktig renovering kontra att stoppa i en 1,8nb motor.
Chriss Rice
Göteborg
User avatar
norlin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 264
Joined: Sun 27 Feb 2011, 22:59
Location: Frändefors
Contact:

Re: Oljetörstig motor, renovera eller byta?

Post by norlin »

"Hittade" en 1,8 från en -99 så vinterns pyssel är räddad.
(frågorna lär dyka upp hår på forat hur jag ska få till det...)
Martin W. Norlin
Önos MkII
"For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen."
Post Reply