Ni som har erfarenhet med helbur i era bilar, finns det något speciellt som man bör ta hänsyn till om man vill ha helbur i Mazdan?
Ha det, Jarmo
helbur, att tänka på?
helbur, att tänka på?
Jarmo Forselius
Årsmodell 2004 med tyngre styrning...
Årsmodell 2004 med tyngre styrning...
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: helbur, att tänka på?
Om regbesiktning inte är möjligt så är det enklast med en demonterbar för besiktning.
Sen finns det ju alla dessa grejer med att få plats:
Stol vs dörrsträva
Radiellt avstånd från ratt (inte bra att fastna med näven)
Avstånd från hjälmen, speciellt skarvskruvar.
...
Sen finns det ju alla dessa grejer med att få plats:
Stol vs dörrsträva
Radiellt avstånd från ratt (inte bra att fastna med näven)
Avstånd från hjälmen, speciellt skarvskruvar.
...
Re: helbur, att tänka på?
Trångt.. trångt.. och att det blir sjukt trångt.Niklas Falk wrote:Om regbesiktning inte är möjligt så är det enklast med en demonterbar för besiktning.
Sen finns det ju alla dessa grejer med att få plats:
Stol vs dörrsträva
Radiellt avstånd från ratt (inte bra att fastna med näven)
Avstånd från hjälmen, speciellt skarvskruvar.
...
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
-
- Posts: 328
- Joined: Sat 02 Nov 2013, 22:32
- Location: Göteborg
Re: helbur, att tänka på?
Om bilen är äldre än -96 dvs inte helbilsgodkänd kan du registreringsbesiktiga med fullbur.
Att tänka på då är som andra sagt, avstånd till huvud. Egentligen se till att buren inte blir farlig för dig att slå in i.
Besiktningsmän kan vara noggranna också att buren inte avsevärt försvårar att ta sig ur bilen. Dörrsträvan tex bör inte vara för hög... Smart är att ta en dialog innan du bygger med det besiktningsställe du tänkt dig.
Sen rent allmänt så tycker jag det är vettigt att följa SBF's krav på fullbur i det generella tekniska reglementet. Då får du både en säker bil men även möjlighet att använda bilen till andra klasser.
Trångt är det att bygga, som attans.
Jag köpte en förbockad bur av Finess och lät en vän med MYCKET erfarenhet installera. Han efterbockade dörrsträvorna för att få plats med stolen.
Det är kanske det klurigaste förövrigt, att få plats med stol i kombo med bur.
Sparco Sprint eller Sparco Rev är bra.
Jo, jag utgick från Finess kit "Drifting" men köpte till rör för att ha dubbla dörrsträvor och att få kryss i "bakrutan".
What else... Jo tänkt i förväg igenom om du vill kunna använda både hard top och soft top...
Förresten... Om din bil är efter 96 kan det vara värt att lämna in bilen till Finess och låta dom installera. Detta för att få buren så diskret som möjligt...
Att tänka på då är som andra sagt, avstånd till huvud. Egentligen se till att buren inte blir farlig för dig att slå in i.
Besiktningsmän kan vara noggranna också att buren inte avsevärt försvårar att ta sig ur bilen. Dörrsträvan tex bör inte vara för hög... Smart är att ta en dialog innan du bygger med det besiktningsställe du tänkt dig.
Sen rent allmänt så tycker jag det är vettigt att följa SBF's krav på fullbur i det generella tekniska reglementet. Då får du både en säker bil men även möjlighet att använda bilen till andra klasser.
Trångt är det att bygga, som attans.
Jag köpte en förbockad bur av Finess och lät en vän med MYCKET erfarenhet installera. Han efterbockade dörrsträvorna för att få plats med stolen.
Det är kanske det klurigaste förövrigt, att få plats med stol i kombo med bur.
Sparco Sprint eller Sparco Rev är bra.
Jo, jag utgick från Finess kit "Drifting" men köpte till rör för att ha dubbla dörrsträvor och att få kryss i "bakrutan".
What else... Jo tänkt i förväg igenom om du vill kunna använda både hard top och soft top...
Förresten... Om din bil är efter 96 kan det vara värt att lämna in bilen till Finess och låta dom installera. Detta för att få buren så diskret som möjligt...
Det finns många spår på banan som är lite långsammare än det snabbaste
Re: helbur, att tänka på?
Jag har rivit ut instrumentpanelen för att kolla vad som döljer sig bakom den, och samtidigt börjat riva bort onödiga saker som el-trådar och annat krafs. Nu har funderingarna ökat radikalt vilken lösning man ska ha med instrumentpaneln tillsammans med bur, behöver därför råd och tips från andra just nu.
Instrumentpanelen i Miatan sitter monterad på ett rör som går mellan dörrstolparna, och ska man ha främre burbenen långt framme då måste man skära ut uttag i instr.paneln för de främre burbenen och samtidigt bör man väl ha ett rör som går mellan främre benen och under panelen?
Som jag ser det så går det inte att montera instrumentpanelen med sitt rör när buren väl är svetsad på plats, samt burröret som går under panelen blockerar även tillkomst till fläktmotor och ventilationspaketet. Att montera panelen med allt som hör till innan buren monterats är inte heller någon bra lösning om man nu inte gillar att måla in sig i ett hörn
Antar att ventilationspaket med fläktmotor måste bytas ut mot något annat, att kunna blåsa bort imma från rutorna verkar vettigt, så några förslag på fungerande lösning på detta mottages gärna, samt tips på monteringlösning av intrumentpanelen efter att bur är på plats, behöver ideer att bolla med
Instrumentpanelen i Miatan sitter monterad på ett rör som går mellan dörrstolparna, och ska man ha främre burbenen långt framme då måste man skära ut uttag i instr.paneln för de främre burbenen och samtidigt bör man väl ha ett rör som går mellan främre benen och under panelen?
Som jag ser det så går det inte att montera instrumentpanelen med sitt rör när buren väl är svetsad på plats, samt burröret som går under panelen blockerar även tillkomst till fläktmotor och ventilationspaketet. Att montera panelen med allt som hör till innan buren monterats är inte heller någon bra lösning om man nu inte gillar att måla in sig i ett hörn
Antar att ventilationspaket med fläktmotor måste bytas ut mot något annat, att kunna blåsa bort imma från rutorna verkar vettigt, så några förslag på fungerande lösning på detta mottages gärna, samt tips på monteringlösning av intrumentpanelen efter att bur är på plats, behöver ideer att bolla med
Jarmo Forselius
Årsmodell 2004 med tyngre styrning...
Årsmodell 2004 med tyngre styrning...
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: helbur, att tänka på?
Kopiera originalröret med dess position/fastsättningar för allt till burröret?
Det blir inte som alla burregler vill, men det kommer att fungera mest vettigt.
Det blir inte som alla burregler vill, men det kommer att fungera mest vettigt.
Re: helbur, att tänka på?
Behåll fläkten. Inte bara för imman utan det blir löjligt varmt i bilarna när solen skiner och man har plastrutor som inte går att veva ner
Chriss Rice
Göteborg
Göteborg
-
- Posts: 328
- Joined: Sat 02 Nov 2013, 22:32
- Location: Göteborg
Re: helbur, att tänka på?
Jag har tagit ur originalfläkten och värmepaketet. Som Chriss säger måste du ha en fläkt dock. Det finns små snygga fläkt med värmepaket att köra för typ 1500 spänn på tex Demon Tweeks. Jag har dock köpt en båt-kupéfläkt på Biltema för ca 200 kr. Fläkten tar via en luftslang friskluft där originalfläkten tog friskluft. Om du kryper under instrumentbrädan ser du ett fyrkantigt hår med ett nät framför. Där har jag buntbandat fast min friskluftsslang. Sedan använder jag original luftkanaler, har kopplat en luftslang ut från fläkten mot dessa luftkanaler. En on-off-knapp behöver du också. Byggpeng typ 400 kr totalt.jafo wrote: Antar att ventilationspaket med fläktmotor måste bytas ut mot något annat, att kunna blåsa bort imma från rutorna verkar vettigt, så några förslag på fungerande lösning på detta mottages gärna, samt tips på monteringlösning av intrumentpanelen efter att bur är på plats, behöver ideer att bolla med
Det finns många spår på banan som är lite långsammare än det snabbaste