Främre subframe gått av

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
User avatar
Hans Hjertén
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 22
Joined: Thu 21 Aug 2008, 13:12
Location: Lidingö

Främre subframe gått av

Post by Hans Hjertén »

Har haft lite knak i chassit som jag ej kunnat identifiera tidigare, men nu konstaterat att främre fästet i subframen till nedre vänstra länkarmen gått av! Har haft en gammal (ej åtgärdad) minimal intryckning av länkarmen här, men inte trodde jag att hela fästet skulle lossna. Med tanke på att det gjort det känns det inte som nån bra idé att försöka svetsa i utmattat(?) material.
Behöver alltså en bättre begad främre subframe. Tacksam för tips och råd av nån som faktiskt har erfarenhet av att byta också.
Attachments
IMG_1311.JPG
Mazda MX-5 NB MP62 -98
User avatar
Emberglow66
Posts: 208
Joined: Mon 03 Sep 2012, 21:23
Location: Täby

Re: Främre subframe gått av

Post by Emberglow66 »

Hej

Skall du inte pröva med att be någon svetsa ihop samt svetsa fast en förstärkning inledningsvis :wink:

Är kanske lite mindre jobb än att behöva lyfta ut hela motorn, för på något sätt måste du få motorn hängade i luften och då kan du ta ner subframen. Har du en bjälke i garagataket så funkar det bra att hänga motorn i den skulle jag tro, för en motorlyft kommer kanske att vara ivägen då stödbenen till motorlyften går långt under bilen.:mrgreen:

Tips från en amatör som inte vet vad det är för gods i subframen :lol:
Tommy Finell, NB-01 mazda röd
Emberglow66 syftar på min Mustang 66 samt den läckra färgen Emberglow
————————————————————————————————————————————————————
2020 - 1:a Mx5-cup standard
2019 - 2:a Mx5-cup standard
2018 - 4:a Mx5-cup standard
2017 - 4:a Mx5-cup standard
2016 - 1:a MX5 sprintcupen
2015 - 2:a MX5 sprintcupen
2014 - 2:a Mx5 sprintcupen
2013 - 3:a Mx5 sprintcupen, debutsäsongen
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Främre subframe gått av

Post by Niklas Falk »

Emberglow66 wrote:Är kanske lite mindre jobb än att behöva lyfta ut hela motorn, för på något sätt måste du få motorn hängade i luften och då kan du ta ner subframen. Har du en bjälke i garagataket så funkar det bra att hänga motorn i den skulle jag tro, för en motorlyft kommer kanske att vara ivägen då stödbenen till motorlyften går långt under bilen.:mrgreen:
Det går att hänga motorn i skärmkanterna också, men en motorlyft är att föredra (även om benen på den blir i vägen inunder, och du inte pallar upp bilen högt/lyft.
Travers alt balk i taket gör det lättare. Motorn vägen inte så förskräckligt mycket (om man låter bli att lyfta hela bilen i den), men det är iofs motorn+växellåda+kardan+PPF som skall ha stöd.
User avatar
Hans Hjertén
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 22
Joined: Thu 21 Aug 2008, 13:12
Location: Lidingö

Re: Främre subframe gått av

Post by Hans Hjertén »

Tack för era välmenta tips. Efter lite letande hittade jag en(!) instruktionsfilm på youtube hur man demonterar främre subframe på miata! (Mazda Miata Sub Frame Removal Step by Step) Så nu gäller det bara att få tag i delar :)

https://www.youtube.com/watch?v=UOQUFyRhpaA
Mazda MX-5 NB MP62 -98
User avatar
Hans Hjertén
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 22
Joined: Thu 21 Aug 2008, 13:12
Location: Lidingö

Re: Främre subframe gått av

Post by Hans Hjertén »

Är det nån skillnad på subframe för vänster- eller högerstyrd bil?
Mazda MX-5 NB MP62 -98
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Främre subframe gått av

Post by Niklas Falk »

Hans Hjertén wrote:Är det nån skillnad på subframe för vänster- eller högerstyrd bil?
Fästet för styrväxeln är annorlunda om jag fattat det rätt.
User avatar
Hans Hjertén
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 22
Joined: Thu 21 Aug 2008, 13:12
Location: Lidingö

Re: Främre subframe gått av

Post by Hans Hjertén »

Eller är det ingen skillnad?
Alltune engineering, som sålt ett konverteringskit för Nissan 180 SX-motor/växellåda till miata, hävdar att subframe och styrväxel är utformade för att klara både höger- och vänsterstyrda styrväxelutföranden.
http://patiencecorner.org/wp-content/up ... -Notes.pdf
Mazda MX-5 NB MP62 -98
User avatar
Hans Hjertén
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 22
Joined: Thu 21 Aug 2008, 13:12
Location: Lidingö

Re: Främre subframe gått av

Post by Hans Hjertén »

Alltune engineering pratar i nattmössan! Niklas, du har rätt. Det fick jag erfara efter att först ha köpt en beg subframe från England (högerstyrd) och därefter demonterat den trasiga. Nu måste smeden kapa loss styrväxelfästena från den gamla och snygga till dem och skära bort fästena på den nya så han får en snygg kant att svetsa fast dem mot.
Attachments
Subframe NB med styrväxelfäste för högerstyrning 2.jpg
Last edited by Hans Hjertén on Mon 13 Oct 2014, 23:48, edited 1 time in total.
Mazda MX-5 NB MP62 -98
User avatar
Hans Hjertén
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 22
Joined: Thu 21 Aug 2008, 13:12
Location: Lidingö

Re: Främre subframe gått av

Post by Hans Hjertén »

:lol: Den gamla subframen var inte alltför snygg, ser nästan lite skadeglad ut (ursäkta skämtet)
Attachments
IMG_1589.JPG
Mazda MX-5 NB MP62 -98
User avatar
Hans Hjertén
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 22
Joined: Thu 21 Aug 2008, 13:12
Location: Lidingö

Re: Främre subframe gått av

Post by Hans Hjertén »

Några reflektioner efter demonteringen

Förutom vanliga handverktyg behövs:

• Garagedomkraft och en riklig uppsättning träklossar ca 15x15x5 cm för att lyfta/sänka bilen och dra ut hela framvagnspaketet..
• Sax- alternativt flaskdomkraft för att säkra motorns läge när man tar bort subframen. Jag köpte en 1,5 tons saxdomkraft för en dryg hundring på Biltema som var lite stadigare än bilens originaldomkraft. Det kan nog funka att säkra motorn (precis bakom oljetråget) med en stabil träkloss av rätt format också. Jovisst kan man använda motorlyft eller balk tvärs över framskärmarna, men det är absolut inte nödvändigt.
• 4 pallbockar och 4 mellanlägg (träbitar 4x4x20 cm)
• Bra rostlösningsolja underlättar
• Ett 50 cm förlängningsrör till spärrskaftet underlättar också

Uppallning
Det första jag gjorde var att mäta hur högt jag måste palla upp bilen för att kunna dra ut hela paketet framåt efter att jag sänkt det med domkraften. Framspoilern på min bil ligger 10 cm över marken. Subframen är ca 17 cm hög och min garagedomkraft ca 10 cm i hopfällt läge. Jag kom fram till att jag behövde 45 cm höga pallbockar inklusive mellanlägg 4x4x20 cm. Då pallar jag upp precis innanför de markerade lyftpunkterna. Där finns en räfflad yta som håller bra. Främre lyftpunkt är mitt på subframe. Jag hade svårt att komma dit med garagedomkraften. Fick hissa upp ett hjul med originaldomkraften för att underlätta. Bak lyfter man mot diffen. Använd träkloss 15x15 cm som mellanlägg. I mitt fall fick jag lyfta i 2 steg med extra klossar och uppallning emellan pga domkraftens begränsade lyfthöjd. Det tar en stund, men inget att stressa med. Tänk på säkerheten i första hand och kom ihåg låg växel och handbroms innan du lyfter!

Den här videon är till stor hjälp
https://www.youtube.com/watch?v=UOQUFyRhpaA
Dock kan det verka lite oklart på filmen om man behöver demontera allt som de gör. Kylare och kylarslangar t ex, behöver inte tas bort.

Bromsskivor och bromsok kan sitta kvar om man lossar bromsslangarna (hink under). Jag valde dock att lossa bromsoken och binda upp dem mot stötdämparfjädrarna för att slippa spilla ut bromsvätska och lufta bromsarna efteråt.

Stötdämparna får med fördel hänga kvar. Ta bara bort nedre fästbultarna i länkarmen.

Har bilen servostyrning måste dock 2 slangar/rör mellan servopump och styrväxeln lossas. Ställ en hink under. Var beredd på att det kan rinna ut knappt 1 dl hydraulolja. Jag lossade en slangklämma och drog av en slang nere vid styrväxeln och delade en rörkoppling (ca 10 mm rör) framför styrväxeln där det var lätt att komma åt.

Har bilen ABS måste kablarna till givarna lossas på varje sida. De sitter skyddade i en plåtkanal i hjulhuset och lossas lätt. Ta isär kontaktstycket i motorrummet och pilla bort genomföringen ner mot hjulhuset så kan kabeln inkl kontaktstycke dras ut. Jag lindade sen kabeln runt hjulnavet för att skydda den.

Efter att ha säkrat motorn med saxdomkraft/träkloss precis bakom oljetråget och kollat så bilen fortfarande vilar mot pallbockarna och inte mot motorn, kan man börja ta bort bultarna som håller subframe till kaross och motor. Vänta dock med att lossa de 4 muttrarna som sitter på de spetsiga skruvarna som sticker ned på varje sida i subframens ”horn”.

Nu är det tid för en sista check:
1. Frigång under bilen för att dra ut hela framvagnspaketet?
2. Garagedomkraft i upplyft läge mitt under subframe?
3. Bromsslangar under kontroll?
4. Servoslangar/rör under kontroll?
5. ABS-kablar under kontroll?
6. Endlinks till kränghämmare lösa?
7. Kränghämmare vriden så den kommer ur vägen?
8. Nedre stötdämparbultar borttagna?
9. Muttrar till motorkuddar borttagna?
10. Tvärstag (gäller NB) i subframens bakre ändar borttagen?
11. Låsbult till koppling mellan styrstång och styrväxel borttagen?
12. Markerat hur koppling och styrstång satt ihop?
13. Lossat koppling mellan styrstång och styrväxel? Denna kan vara fastrostad och behöva båda rostolja och bändande/ryckande med en stor flat mejsel för att få kopplingen att öppna sig lite och släppa in rostolja till splines.

Därefter kan de sista 4 muttrarna lossas lite. Sänk garagedomkraften mycket försiktigt och kolla så att paketet sjunker med och inte fastnar nånstans. Säkerställ att styrstången kryper ur kopplingen allteftersom paketet sänks (olja och bänd om nödvändigt).

När styrstången lossat helt kan hela paketet sänkas ner och dras fram under bilen!
Attachments
IMG_1624.JPG
Mazda MX-5 NB MP62 -98
User avatar
Hans Hjertén
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 22
Joined: Thu 21 Aug 2008, 13:12
Location: Lidingö

Re: Främre subframe gått av

Post by Hans Hjertén »

Så här säkrade jag upp motorn. Funkar utmärkt!
Attachments
IMG_1623.JPG
Mazda MX-5 NB MP62 -98
User avatar
Hans Hjertén
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 22
Joined: Thu 21 Aug 2008, 13:12
Location: Lidingö

Re: Främre subframe gått av

Post by Hans Hjertén »

Ytterligare en punkt till checklistan innan paketet sänks ner:
Slang från subframe lossad vid kolkanister? (Var försiktig med spröda plastanslutning på subframe)

Nu är det tid för en sista check:
1. Frigång under bilen för att dra ut hela framvagnspaketet?
2. Garagedomkraft i upplyft läge mitt under subframe?
3. Bromsslangar under kontroll?
4. Servoslangar/rör under kontroll?
5. ABS-kablar under kontroll?
6. Endlinks till kränghämmare lösa?
7. Kränghämmare vriden så den kommer ur vägen?
8. Nedre stötdämparbultar borttagna?
9. Muttrar till motorkuddar borttagna?
10. Tvärstag (gäller NB) i subframens bakre ändar borttagen?
11. Låsbult till koppling mellan styrstång och styrväxel borttagen?
12. Markerat hur koppling och styrstång satt ihop?
13. Lossat koppling mellan styrstång och styrväxel? Denna kan vara fastrostad och behöva båda rostolja och bändande/ryckande med en stor flat mejsel för att få kopplingen att öppna sig lite och släppa in rostolja till splines.
Mazda MX-5 NB MP62 -98
Post Reply