Plugga kyl-anslutningar

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Plugga kyl-anslutningar

Post by Josen »

Håller ju på pch pysslar med mitt coolant re-route.

Vill hitta något enkelt sätt att plugga utgången från värme-paket som gå in till motorn igen tillsammans med kallvattnet.

Har någon tagit bort röret som går ner till anslutningen och pluggat detta på något sätt ?

Hur sitter detta rör - är det bara dittryckt i gummi-packing ?
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Re: Plugga kyl-anslutningar

Post by Cyberoid »

Josen wrote:Håller ju på pch pysslar med mitt coolant re-route.

Vill hitta något enkelt sätt att plugga utgången från värme-paket som gå in till motorn igen tillsammans med kallvattnet.

Har någon tagit bort röret som går ner till anslutningen och pluggat detta på något sätt ?

Hur sitter detta rör - är det bara dittryckt i gummi-packing ?
Ja, det är bara ett rör med en gummiring. Plocka bort alltihop och svetsa igen är nog det "enklaste" om man ska plugga det hålet. Annars låter man röret sitta och pluggar andra sidan på något vis? Men det tar emot att köra med så mycket "dödvikt" i motorrummet - jag vet! :D

Hur man pluggar ett rör på enklaste/effektivaste vis vet jag inte.
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Plugga kyl-anslutningar

Post by Josen »

Cyberoid wrote:
Josen wrote:Håller ju på pch pysslar med mitt coolant re-route.

Vill hitta något enkelt sätt att plugga utgången från värme-paket som gå in till motorn igen tillsammans med kallvattnet.

Har någon tagit bort röret som går ner till anslutningen och pluggat detta på något sätt ?

Hur sitter detta rör - är det bara dittryckt i gummi-packing ?
Ja, det är bara ett rör med en gummiring. Plocka bort alltihop och svetsa igen är nog det "enklaste" om man ska plugga det hålet. Annars låter man röret sitta och pluggar andra sidan på något vis? Men det tar emot att köra med så mycket "dödvikt" i motorrummet - jag vet! :D

Hur man pluggar ett rör på enklaste/effektivaste vis vet jag inte.
Men både röret och anslutningen är väl i aluminum ? - Kanske kan kapas och stängas med slang-stump nära anslutningen till motoroblock ?
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Re: Plugga kyl-anslutningar

Post by Dennis Kullman »

Josen wrote: Men både röret och anslutningen är väl i aluminum ? - Kanske kan kapas och stängas med slang-stump nära anslutningen till motoroblock ?
Ny stos direkt på vattenpumpen?
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Plugga kyl-anslutningar

Post by Josen »

Dennis Kullman wrote:
Josen wrote: Men både röret och anslutningen är väl i aluminum ? - Kanske kan kapas och stängas med slang-stump nära anslutningen till motoroblock ?
Ny stos direkt på vattenpumpen?
Ja tror jag tar termostat-huset där istället :)
Magnus Pettson
Posts: 466
Joined: Fri 29 Feb 2008, 00:07
Location: Finnerödja

Post by Magnus Pettson »

Röret där nere kan du säkert plugga med slangstump och en skruv, det är ju liksom sugsidan, men iofs har det ju samma övertryck som resten av kylarn.. så det gäller att få röret att sitta fast i aluminiumhuset, så om du inte skickar det till mej och jag svetsar ihop det så kan du säkerligen gänga den delen där röret ska sitta och i med en skruv (m16 eller vad det kan va) med lämplig låsgucka. :) Hur gör du där bak? termostat och återledning till kylarn förbi den främre (orginaltermostaten), eller? skita i termostat där bak och gå in där fram före org.termostat :?: Har fortfarande "nya motorn på golvet så det är ju läge att göra nåt nu, om man ska.
De e mycke nu...
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Magnus Pettson wrote:Röret där nere kan du säkert plugga med slangstump och en skruv, det är ju liksom sugsidan, men iofs har det ju samma övertryck som resten av kylarn.. så det gäller att få röret att sitta fast i aluminiumhuset, så om du inte skickar det till mej och jag svetsar ihop det så kan du säkerligen gänga den delen där röret ska sitta och i med en skruv (m16 eller vad det kan va) med lämplig låsgucka. :) Hur gör du där bak? termostat och återledning till kylarn förbi den främre (orginaltermostaten), eller? skita i termostat där bak och gå in där fram före org.termostat :?: Har fortfarande "nya motorn på golvet så det är ju läge att göra nåt nu, om man ska.
Ha du läst trådar på rejsa min och Henriks om Coolant re-route ?
Du har resurser för att få till en snygg lösning :)
Mycket lättare att göra när motorn är ur !
Magnus Pettson
Posts: 466
Joined: Fri 29 Feb 2008, 00:07
Location: Finnerödja

Post by Magnus Pettson »

En kran mellan röret och värmepaketet (detta efter skruven som håller röret i motorn) vore inte så dumt kanske så kan man använda värmen om/när man vill :) Och i stängt läge så tvingar man vattnet dit man vill, alltså för bättre cirkulation och därmed kylning. det här har ni kanske redan tagit upp :? jag lovar att jag ska kolla vad ni skrivit på Rejsa :roll:
De e mycke nu...
Magnus Pettson
Posts: 466
Joined: Fri 29 Feb 2008, 00:07
Location: Finnerödja

Post by Magnus Pettson »

Det bästa måste vara en 3-vägskran så man kan styra vattnet från elementet samma väg som det övriga i den nya direkt till kylaren (över en termostat) då utnyttjar man den vattenmängden som är i värmepaketet. öh, är ni med :? :?:
De e mycke nu...
Magnus Pettson
Posts: 466
Joined: Fri 29 Feb 2008, 00:07
Location: Finnerödja

Post by Magnus Pettson »

Ja nu har jag skrivit in mej på Rejsa ( :shock: ) och försöker förstå läget :? rörigt :D . Är på väg till min Miata och ska kolla allt i "verkligheten", har kört efter minnet hittills och :? . Intressant är det ju i alla fall. Återkommer :)
De e mycke nu...
Post Reply