Page 1 of 1
För hög HC på besiktningen! Vad göra?
Posted: Fri 25 Apr 2014, 15:00
by seuffert
Ny servad och två flaskor K åkte vi till bilprovningen, men det blev nerslag på för
högt HC värde.
mina värden:
HC 147
co halt 0,03 - 0,02
lambda 1.0
så vad göra?
Ny katalysator eller?
går det att felsöka utan att börja bya massa delar?
tacksam för svar
johan
Re: För hög HC på besiktningen! Vad göra?
Posted: Fri 25 Apr 2014, 16:45
by Niklas Falk
Har själv varit hos "tandläkaren" tre gånger den här veckan med HC och CO problem.
HC beror på hur bra motorn förbränner och CO hur bra katten lyckas jobba med resterna.
I mitt fall fixades HC (140->35) med ett oljebyte och fräsch bensin.
CO (0.6-0.8 ) kräver tyvärr ny kat, men den har hängt med i 8 års hårdkörning (och fet blandning ger beläggning). För mycket E85 riskerar att offra ren tomgång, snål mappning syns på lambdan.
I ditt fall gäller det ju att få den att gå renare. Byt olja, tändstift, luftfilter, bensin, höj tomgång lite.
Jag slapp betala vid mina bägge misslyckade mätningar, alltid nån tröst.
Re: För hög HC på besiktningen! Vad göra?
Posted: Sat 26 Apr 2014, 10:08
by Miatamannen
Har samma bekymmer varje år och det är långt ifrån kul.
Jag har också haft "turen" att slippa betala för varje gång jag varit in.
Vid tredje försöket lyckades jag komma igenom nålsögat och då var bilen tokvarmkörd.
Hade då nästan halv tank med E85.
Re: För hög HC på besiktningen! Vad göra?
Posted: Sat 26 Apr 2014, 21:34
by chriss
Har du Justerat tändningen?
viewtopic.php?f=5&t=2985
Re: För hög HC på besiktningen! Vad göra?
Posted: Thu 01 May 2014, 09:29
by seuffert
Nya stift och luftfilter och 10l etanol gick bra i 10min sedan börjar den tokarna.
Så nu har jag en tomgång på 5-7 tusen varv.
Någon som har någon tanke?
Re: För hög HC på besiktningen! Vad göra?
Posted: Fri 02 May 2014, 15:08
by Sonett7
Har bilen OBDII-kontakt så försök låna en felkodsläsare, är den äldre så läs ut felkoderna med lysdiod i diagnosuttaget. Förhoppningsvis så har den inbyggda felkontrollen snappat upp att något är tokigt och kan peka ut en riktning för fortsatt felsökning.
Att slumpmässigt byta delar eller köra på "häxbrygd" känns som att det riskerar att bara förvärra situationen...
Re: För hög HC på besiktningen! Vad göra?
Posted: Mon 05 May 2014, 18:26
by seuffert
Tomgångsskruven som skruvat in sig själv
Nu besiktigad med beröm

Re: För hög HC på besiktningen! Vad göra?
Posted: Tue 26 May 2015, 20:51
by Emberglow66
Hej
Kapar denna tråd med mitt problem
Besiktade i fredags med följande värden
CO => 0,0
CO 2500 => 0,0
HC => 345
LAMBDA => 1,02
Teorin är således att det är oförbränd bensin som går ut i avgaserna
Övrigt som strular är att tempmätaren ligger på ca 65-70%
Har mätt vattentemp efter motor => 92-93 grader med ett termostat 85/87grader. Normalt eller ej?
Dessutom så visar diagnosverktyg felkod 0134 = heated O2 sensor Inactive, ptentially caused by sensor or wiring
Märk, motorlampan lyser ej vilket jag hade förväntat mig när det finns en felkod
Åtgärder hittills
Nya tändstift
Ny olja och oljefilter
Kollat kamvinklar igen efter kamremsbyte, ser hur bra ut som helst efter snurrat 2, 4, 6 varv
Märk, förra toppen gick varm så jag har bytt den, kan det tex vara som så att tempmätaren till ECU har gått sönder så att ECU tror att bilen är kall och pumpar in soppa och det genererar då följdfel som högre motortemp och som i sin tur då har fått Lambasonden att gå sönder/larma
Tips or idéer mottages tacksamt
Sitter med en beställning till MX5parts på både tempsensor och Lambdasond
Re: För hög HC på besiktningen! Vad göra?
Posted: Tue 26 May 2015, 21:23
by Conny Lundell
Eftersom alla värden utom HC är bra tyder det nog på att katalysatorn inte gör sitt jobb och för mycket oförbrända avgaser.
Hade motorn gått fett hade du haft högt CO med och lambda under 1.0
Varmkör ordentligt och kolla sen. Nya tändkablar kanske vore bra.
Conny
Re: För hög HC på besiktningen! Vad göra?
Posted: Tue 26 May 2015, 22:11
by Niklas Falk
CO på noll tyder på perfekt kat, den konverterar mellan gaserna men bränner inte kolväten.
Soppa i oljan, ojämn gång, onödigt fett (luftmätning temp etc).
Re: För hög HC på besiktningen! Vad göra?
Posted: Tue 26 May 2015, 22:18
by Anders S
Kan det vara så att ECU'n har upptäck att lambdasonden inte fungerar och därför går över i "open loop", och det då råkar bli för mager blandning (lambda 1.02)? Enligt
http://sunmaskin.se/utbildningar/sun-avgasskola så kan även mager blandning ge hög HC. Det som talar emot den här teorin möjligtvis att motorlampan inte lyser, vilket man kan tycka den borde göra. Men jag vet inte vilka fel som faktiskt tänder den lampan.
Edit: Lambda 1.02 kanske är för liten avvikelse från 1.0 för att förklara det höga HC-värdet. Troligen finns det något annat som spökar. Är tändspolarna bytta? Vanligt problem på tidiga NB. Men när jag hade problem med tändspolarna på min NB så yttrade det sig i svårstartad motor varm, när den väl hade startat så gick den bra.
Re: För hög HC på besiktningen! Vad göra?
Posted: Wed 27 May 2015, 06:49
by Emberglow66
Hej
Tack för alla förslag, får väl testa en efter en så att säga och chansa på en ombesiktning och se resultatet baserat på de första åtgärderna och sedan arbeta med att byta del för del.
Att CO halten är bra, kan det bero på att motorn är extra varm och då förbränner de restpartiklar som KAT skall ta. Tidigare år har jag legat på gränsen med CO halten och övriga har varit bra. Men just detta med HC i kombination med varm motor funderar jag på. Tempmätare har tidigare legat normalt mitt i och därav fundering på att den "lurar" ECU att motortemp är lägre och då trycker in extra bensin som inte förbränns.
Men blir väl bara att byta del för del och sedan ombesiktning efter varje byte.
Re: För hög HC på besiktningen! Vad göra?
Posted: Wed 27 May 2015, 09:56
by Anders S
Det brukar vara en klok strategi vid felsökning att ta en sak i taget även om det innebär att det tar lite tid . Du har ju en felkod på lambdasonden så det är väl lämpligt att börja där. Sedan är det ju lite oroande att du har hög motortemp. Du borde nog försöka ta reda på helt säkert om det är ett mätarfel eller om det är verkligt hög motortemperatur. Termostaten kan man ju värma på spisen i vattenbad med en digital stektermometer och se när den öppnar (man får värma försiktigt för tempen kan sticka iväg rätt snabbt). Om termostaten verkligen öppnar när den ska och motortemperaturen ändå är hög så kan man ju undra om cirkulationen är bra (tror jag har sett på något forum att någon bytte en vattenpump med nästan inga skovlar kvar). Med tanke på dina tidigare erfarenheter med överhettad topp så antar jag att det inte känns bra med en tempmätare på den övre skalan!
Re: För hög HC på besiktningen! Vad göra?
Posted: Mon 08 Jun 2015, 20:57
by Myran
Kollat det enklaste av allt? är avgas-systemet tätt? satt trasa i med motorn igång och lyssna efter pys.
Re: För hög HC på besiktningen! Vad göra?
Posted: Tue 09 Jun 2015, 07:30
by Emberglow66
Myran wrote:Kollat det enklaste av allt? är avgas-systemet tätt? satt trasa i med motorn igång och lyssna efter pys.
Testar direkt ikväll men det hörs i alla fall inget "bludder"

Re: För hög HC på besiktningen! Vad göra?
Posted: Tue 09 Jun 2015, 19:43
by Myran
Emberglow66 wrote:Myran wrote:Kollat det enklaste av allt? är avgas-systemet tätt? satt trasa i med motorn igång och lyssna efter pys.
Testar direkt ikväll men det hörs i alla fall inget "bludder"

Riktigt små hål kan ställa till riktigt knasiga värden då luft både kan sugas in och späda ut avgaser samtidigt som det läcker ut så alla värden blir helknas

Re: För hög HC på besiktningen! Vad göra?
Posted: Tue 03 Nov 2015, 19:22
by Emberglow66
En slutrapport gällande mitt problem med hög HC-halt
Jag bytte Lamba, ingen skillnad, fortfarande högt värde. Gav upp och ringde för att få hjälp, dvs lämna iväg skrotet men de hade inte tid och gav mig ett antal tips jag skulle kolla och jag kollade och kollade
Ett var att spruta startgas vid alla tänkbara ställen vid insug, EGR, Lamba etc där det skulle kunna tänkas suga in luft.
Och se där
Vid 2 av spridarna gav det utslag, tomgången ökade när jag sprutade startgas och efter att nu ha bytt packningarna på alla spridare så blev det med beröm godkänt på avgasreningen vid besiktningen
Sägas skall att de gamla packningarna var stela och hårda jämfört med de nya samt att 1 av dem tom var lite sprucken.
Så mycket jobb och funderingar för en liten skitsak
