Bensin

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
User avatar
MartinN
Posts: 52
Joined: Thu 03 Oct 2013, 19:45
Location: Limhamn, Malmö

Bensin

Post by MartinN »

KM 1 på söndag. :banana: Två tidsträningar och ett race.
Hur mycket bensin behöver jag? Eftersom jag är grön och 20 kg hit eller dit kanske kvittar, så jag tänker att jag kanske kunde slippa dunkar.
Klarar jag mig på 3/4 tank?
Är de extra kilona viktiga för mig?
(Man får väl inte köra ut och tanka under dagen efter att bilen blivit besiktigad?)
Tack!
Mvh Martin
Martin Nihlén
NA 1.6 -90
User avatar
seved
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 167
Joined: Sun 28 Aug 2011, 10:46
Location: Linköping

Re: Bensin

Post by seved »

Räkna med c:a 3 liter/mil. Dunkar brukar jag behöva för att täcka bensinförbrukningen (förvisso till en hel helgs körning).

Lycka till :up: :up: :up:
Johan Hedström, inte ägare till någon MX-5 (just nu iallafall)
User avatar
Alexander Mullaart
Posts: 290
Joined: Wed 10 Aug 2011, 22:43
Location: Malmö

Re: Bensin

Post by Alexander Mullaart »

Du klarar dig nog precis på 3/4 tank. Men ta med en dunk för säkerhets skull, bensinnivån är inte direkt det man kollar på när man är på banan. Har råkat köra tanken nästan helt tom några gånger :P. På KM brukar man få köra iväg och tanka (jag har gjort det många gånger utan tillsägelse iaf), men fråga först.

Jag hade fokuserat på körningen, några kilon gör inte så stor skillnad.
Alexander Mullaart
User avatar
MartinN
Posts: 52
Joined: Thu 03 Oct 2013, 19:45
Location: Limhamn, Malmö

Re: Bensin

Post by MartinN »

Tackar! Jag gör såklart som proffsen säger och köper dunk i morgon.
Mvh Martin
Martin Nihlén
NA 1.6 -90
ALindgren
Posts: 7
Joined: Sat 27 Oct 2012, 11:24
Location: Helsingborg

Re: Bensin

Post by ALindgren »

Istället för att köpa en stor dunk kan man köpa flera mindre. Jag skaffade två 5-liters dunkar. Med nästan tom tank så blir 5 liter ganska bra inför en tidsträning eller ett race i KM, och så slipper man använda mått eller fundera på hur mycket man hällt i under stridens hetta.
Anders Lindgren

MX-5 1.8 -94
User avatar
MartinN
Posts: 52
Joined: Thu 03 Oct 2013, 19:45
Location: Limhamn, Malmö

Re: Bensin

Post by MartinN »

Tack! Vi ses på söndag.
Mvh Martin
Martin Nihlén
NA 1.6 -90
Myran
Posts: 409
Joined: Wed 20 Jan 2010, 22:58
Location: örebro

Re: Bensin

Post by Myran »

MartinN wrote:Tack! Vi ses på söndag.
Mvh Martin
Bara jag som haft problem med skvalp i svängarna med under kvarts tank? Min "trim" maskin som sög mera soppa eller flera som märkt av detta? speciellt i vänster svängar.
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Bensin

Post by Niklas Falk »

Myran wrote:
MartinN wrote:Tack! Vi ses på söndag.
Mvh Martin[/quote}Bara jag som haft problem med skvalp i svängarna med under kvarts tank? Min "trim" maskin som sög mera soppa eller flera som märkt av detta? speciellt i vänster svängar.
Hade du "förbättrat" pumpens filtersocka vid pumpbyte?
Original funktion klarar bankörning till sista litern, oavsett flöde.
Myran
Posts: 409
Joined: Wed 20 Jan 2010, 22:58
Location: örebro

Re: Bensin

Post by Myran »

Niklas Falk wrote:
Myran wrote:
MartinN wrote:Tack! Vi ses på söndag.
Mvh Martin[/quote}Bara jag som haft problem med skvalp i svängarna med under kvarts tank? Min "trim" maskin som sög mera soppa eller flera som märkt av detta? speciellt i vänster svängar.
Hade du "förbättrat" pumpens filtersocka vid pumpbyte?
Original funktion klarar bankörning till sista litern, oavsett flöde.
ej original pump men "sockan" hamnade precis som original. dok ungefär dubbla flödet på pumpen.

Men som du säger. Verkar inte vara problem med original pump/flöde.
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
Post Reply