Apple Racing ljuddämpare

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
User avatar
MartinN
Posts: 52
Joined: Thu 03 Oct 2013, 19:45
Location: Limhamn, Malmö

Apple Racing ljuddämpare

Post by MartinN »

Är det någon som använder Apple Racing ljuddämpare som kan hjälpa mig?
Jag har nu ett 2,5" "sportavgassystem" av okänt märke och racekat.
Dessa dämpare finns http://www.nitroz.se/apple/
Det finns alltså 3 st 2,5" i lite olika längder och alla går nog att få dit. Jag vill ha den minsta, men som klarar dB kraven. Nu kommer det tramsiga kanske. Jag söker den som låter mest, men som såklart klarar gränsen. (Är uppväxt med att racebilar låter och min skall bara användas till att rejsa med.)
Skall såklart ringa dem och fråga om de vet, men undrar bara om någon har deras dämpare och vet hur mycket de låter.
Tack
Mvh
Martin
Martin Nihlén
NA 1.6 -90
User avatar
MartinN
Posts: 52
Joined: Thu 03 Oct 2013, 19:45
Location: Limhamn, Malmö

Re: Apple Racing ljuddämpare

Post by MartinN »

Köpte dämpare idag. En rund Slimbore 2,5". Undrar nu om jag får montera den som jag vill. Jag vill ha den så rak som möjligt. Får slutpipen sticka ut under bilen utan att nytt hål görs i karossen. Vad finns det för regler SBF/SBP?
Ni som har rakt system, hur har ni löst det?
Mvh Martin
Martin Nihlén
NA 1.6 -90
Thomas Thorén
Posts: 328
Joined: Sat 02 Nov 2013, 22:32
Location: Göteborg

Re: Apple Racing ljuddämpare

Post by Thomas Thorén »

Kul!
Jag är osäker på exakta regler i SBF tekniska reglemente. Men det jag minns är att avgassystemet inte får sticka utanför den yttre gränsen på bilen. Hur det är med montering under själva bilen vet jag inte. :think2:
Det finns många spår på banan som är lite långsammare än det snabbaste
User avatar
MartinN
Posts: 52
Joined: Thu 03 Oct 2013, 19:45
Location: Limhamn, Malmö

Re: Apple Racing ljuddämpare

Post by MartinN »

Får det alltså t.ex. se ut så här vid race/besiktning på bilprovningen?
Attachments
041.jpg
Martin Nihlén
NA 1.6 -90
Thomas Thorén
Posts: 328
Joined: Sat 02 Nov 2013, 22:32
Location: Göteborg

Re: Apple Racing ljuddämpare

Post by Thomas Thorén »

TR 1.12 Avgassystem
Utloppet på avgassystemet ska utmynna max 45 cm och min 10 cm över marken. Rörets mynning ska sluta innanför bilens yttre begränsning, men inte längre in än 10 cm från den yttre begränsningen och bakom en tänkt vertikal linje på halva axelavståndet. Dessutom måste tillräckligt skydd finnas för att förhindra brännskador. Avgassystemet får inte vara provisoriskt. Avgaser får endast komma ut i rörets mynning. Delar av chassiet får inte användas för att leda avgaser.
Se resp. sportgrens klassreglemente för avvikelser.


http://web.sbf.se/regler/up/4/TR_Teknis ... r-2014.pdf
Det finns många spår på banan som är lite långsammare än det snabbaste
User avatar
MartinN
Posts: 52
Joined: Thu 03 Oct 2013, 19:45
Location: Limhamn, Malmö

Re: Apple Racing ljuddämpare

Post by MartinN »

Tack! Då borde väl en lösning som på bilden fungera om den bara är 10 cm över marken. Får väl köpa hem lite olika krökar från Biltema och prova mig fram. Ingen som har en bild på godkänd och fungerande lösning?
/Martin
Martin Nihlén
NA 1.6 -90
Thomas Thorén
Posts: 328
Joined: Sat 02 Nov 2013, 22:32
Location: Göteborg

Re: Apple Racing ljuddämpare

Post by Thomas Thorén »

MartinN wrote:Tack! Då borde väl en lösning som på bilden fungera om den bara är 10 cm över marken. Får väl köpa hem lite olika krökar från Biltema och prova mig fram. Ingen som har en bild på godkänd och fungerande lösning?
/Martin
Jag är verkligen ingen expert, nästan lustigt att jag ens skriver om detta :mrgreen:
Men i den lilla beskrivande texten i reglementet står det ju inget alls om markfrigången på lägsta punkten. Bara mynningen.
Kanske bra om du kikar på alla andra över- och underordnade tekniska regler om det står något mer om avgassystem innan du bygger för mycket.
http://www.sbf.se/sportgrenar/racing/regler/
http://www.spvm.se/index.php?page=reglemente

Och hur det ser ut på min bil vet jag knappt själv... :oops:
Det finns många spår på banan som är lite långsammare än det snabbaste
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: Apple Racing ljuddämpare

Post by chriss »

95db är verkligen inte högt och bilen är ingenvidare nercabbat på gatan med bröl system. Det du speciellt skall tänka på om du inte klarar ljudkraven på banan får du inte köra.

Det du skall tänka på med lägsta punkten är ett vid en repa över gräsmattan, kurbs och sandfållan inte skall riva av hela systemet. Om man kapar lite i stötfångaren finns det ganska gott om utrymme under bagaget.

Jag har en catback system på 2,25 - 2,5 tum med en ljuddämpare och fin pipa ifall du är sugen ;)
Chriss Rice
Göteborg
User avatar
Alexander Mullaart
Posts: 290
Joined: Wed 10 Aug 2011, 22:43
Location: Malmö

Re: Apple Racing ljuddämpare

Post by Alexander Mullaart »

chriss wrote:Det du skall tänka på med lägsta punkten är ett vid en repa över gräsmattan, kurbs och sandfållan inte skall riva av hela systemet. Om man kapar lite i stötfångaren finns det ganska gott om utrymme under bagaget.
+1 :up:. Bilen kan studsa duktigt över gräsmatta och kurbs.
Alexander Mullaart
User avatar
MartinN
Posts: 52
Joined: Thu 03 Oct 2013, 19:45
Location: Limhamn, Malmö

Re: Apple Racing ljuddämpare

Post by MartinN »

Tackar så väldigt mycket för feedback!! Tanken med rak dragning var för eventuella effektförbättringar nu och i framtiden. Lutar nu åt att jag försöker hitta en lösning där den ligger diagonalt och på så vis undviker de båda 90 graders böjarna ut. Kommer försöka att pricka originalhålet ut men åt vänster.

Kommer att försöka få i hop det till helgen så att jag kan få mätt ljudet på Knutstorp den 14/4.
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=93475
Mvh Martin
Martin Nihlén
NA 1.6 -90
User avatar
Anders S
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 185
Joined: Sun 05 Jun 2011, 00:01
Location: Täby

Re: Apple Racing ljuddämpare

Post by Anders S »

Tänk på att bilens lägsta punkt ska vara minst 75 mm över marken i Roadsport enligt http://web.sbf.se/regler/up/4/RA_Sportv ... 3-2015.pdf
Anders Söderlund
NB 1.8 -00, Twilight Blue Mica, Track Day Edition
User avatar
MartinN
Posts: 52
Joined: Thu 03 Oct 2013, 19:45
Location: Limhamn, Malmö

Re: Apple Racing ljuddämpare

Post by MartinN »

Tack! Det blev på originalplats med viss modifiering.
viewtopic.php?f=6&t=3079&p=30650#p30650
Mvh Martin
Martin Nihlén
NA 1.6 -90
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Apple Racing ljuddämpare

Post by TPR »

Hur lång är den ljuddämparen?
Jag hade en 320 mm oval Simonsdämpare på min ("Super": http://www.simons.se/Universalbilder/U316335.jpg), systemet draget rak bakåt, och den mättes till 99 dB på Falkenberg.
Har även hört på filmer från SSM -12 att min lät högre än de flesta andra.

Det konstiga är att min brors förra bil (#86, svart med gul/grön rand, körs nu av Björn Mullaart) hade samma setup men verkar inte ha fått några klagomål, vet dock inte om de har bytt dämpare på den nu?
Jag köpte iaf en 30% större rostfri dämpare från Raka Rör för att slippa problemet.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Alexander Mullaart
Posts: 290
Joined: Wed 10 Aug 2011, 22:43
Location: Malmö

Re: Apple Racing ljuddämpare

Post by Alexander Mullaart »

TPR wrote:Hur lång är den ljuddämparen?
Jag hade en 320 mm oval Simonsdämpare på min ("Super": http://www.simons.se/Universalbilder/U316335.jpg), systemet draget rak bakåt, och den mättes till 99 dB på Falkenberg.
Har även hört på filmer från SSM -12 att min lät högre än de flesta andra.

Det konstiga är att min brors förra bil (#86, svart med gul/grön rand, körs nu av Björn Mullaart) hade samma setup men verkar inte ha fått några klagomål, vet dock inte om de har bytt dämpare på den nu?
Jag köpte iaf en 30% större rostfri dämpare från Raka Rör för att slippa problemet.
Fan, jag som precis köpt en "Super" dämpare. Tänkte att den borde räcka eftersom att vi inte fått några klagomål med pappas bil (tror att den låter mest i cupen faktiskt). Det sitter samma dämpare på den fortfarande. Slutröret är iofs rätt långt, kanske där skillnaden ligger?
Alexander Mullaart
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Apple Racing ljuddämpare

Post by TPR »

Hela positioneringen av dämpare, katt, mm kan påverka ljudet, både volym och ljudbild.
Men jag tror det är nog ändå mindre skillnader jämfört med större volym på dämparen, som ska vara det som påverkar klart mest. Även 90 graders krökar sänker volymen en del.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
MartinN
Posts: 52
Joined: Thu 03 Oct 2013, 19:45
Location: Limhamn, Malmö

Re: Apple Racing ljuddämpare

Post by MartinN »

Min Apple är 420x150 och rund så den är större än din väl? Den lät en hel del men som sagt utan ändrör. Jag blir uppmätt på Knutstorp på måndag och hoppas att jag är på rätt sida. Om du får ordning på bilen Alexander så kanske det skulle vara något för dig också.
Återkommer med resultat.
Mvh Martin
Martin Nihlén
NA 1.6 -90
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Apple Racing ljuddämpare

Post by Lejban »

Så här byggde vi med 2,5" rör och dämpare ifrån biltema på min racebil (orginal brevid). Utsläpp (typ) i mitten bak:

Image

Låter så här inne i bilen, dock har bilen stenhårda diff och motorfästen): https://www.youtube.com/watch?v=GcRx-bsmIMo
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
hclund
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 207
Joined: Sun 09 May 2010, 15:02
Location: Örebro

Re: Apple Racing ljuddämpare

Post by hclund »

Så byggde jag också = 97 db på kullen :bang2:
Christian Lund
User avatar
MartinN
Posts: 52
Joined: Thu 03 Oct 2013, 19:45
Location: Limhamn, Malmö

Re: Apple Racing ljuddämpare

Post by MartinN »

Tobias: Tycker din bil låter underbart!!! Men klarar den 95dB? Min brölar en hel del inuti men om man lyssnar från depån låter den inte så mycket alls och blev ändå uppmätt till 96dB. Dock låter det som om din varvar mer vilket kanske alla race 1.8:or gör? Jag har då Apples dämpare som skall dämpa bra. (Deras platta/ovala dämpar dock bättre.)
Mvh
Martin
Martin Nihlén
NA 1.6 -90
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Apple Racing ljuddämpare

Post by Lejban »

Jag körde med så i 1,5 år utan några problem. Många tävlingar och trackdays blev det. Ändrröret var en 45grader ner i backen och en racekat satt på.

Ja varvspärren är höjd till 7500 om jag inte missminner mig.
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Apple Racing ljuddämpare

Post by TPR »

Kan dock vara värt att nämna att dessa 1.5 år var innan 2013 då tolkningen av reglerna skärptes.
Men jag tror inte någon MX-5 blev avflaggad pga ljud förra året?
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Apple Racing ljuddämpare

Post by Niklas Falk »

TPR wrote:Kan dock vara värt att nämna att dessa 1.5 år var innan 2013 då tolkningen av reglerna skärptes.
Men jag tror inte någon MX-5 blev avflaggad pga ljud förra året?
och för CUPen kan det bero lite på att det var väldigt mycket bullerdagar vid tävlingarna förra året.
På Kinnekulle var det några Miataor som fick anmärkning på ljudet, men de kapitulerade efter ett tag när de märkte hur illa 95dB fungerade och tog det som erfarenhetsbyggande.
Sen har jag mätt några avgaslösningar på Miator till 95+ på Falkenberg. Men att åka runt och låta som ett spett gått igenom ljuddämparen ser jag inte tjusningen med.
Den effektstarkaste Miatan jag känner till i Cupen kör med Biltemas största burk på tvären...

Jag vet fortfarande inte hur högt min ylar, men inte över 95 på Falkenbergs mätare i höstas (men mätpunkten var precis efter växling, så insugsljudet var inte max där).
User avatar
hclund
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 207
Joined: Sun 09 May 2010, 15:02
Location: Örebro

Re: Apple Racing ljuddämpare

Post by hclund »

Jag var på Kinnekulle. Blev uppsökt och var tvungen att bygga om till nästa tävling. Som jag förstod det låg jag klart över gränsvärdet, 45 graders krök hjälpte inte.
Christian Lund
User avatar
hclund
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 207
Joined: Sun 09 May 2010, 15:02
Location: Örebro

Re: Apple Racing ljuddämpare

Post by hclund »

Funderar allvarligt på att bygga om mitt system, Martin har du fått ditt uppmätt? Räckte det med en Apple burk?
Christian Lund
User avatar
MartinN
Posts: 52
Joined: Thu 03 Oct 2013, 19:45
Location: Limhamn, Malmö

Re: Apple Racing ljuddämpare

Post by MartinN »

Min lösning uppmättes till 96dB. Apple racing har platta dämpare också och de skall enligt uppgift från butiken vara tystare. Skulle jag bygga en rak lösning så skulle jag absolut välja någon av deras platta.
Här kan du se min lösning: viewtopic.php?f=6&t=3079&p=30650#p30650
Mvh Martin
Martin Nihlén
NA 1.6 -90
Post Reply