Problem vid montering av CC-båge

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
Sonett7
Posts: 46
Joined: Mon 01 Jul 2013, 22:00
Location: Landskrona

Problem vid montering av CC-båge

Post by Sonett7 »

Håller på att montera min CC-båge för tillfället. Främre fäste var inga problem, men när jag skulle måtta ut hålen för bakre stöttor upptäckte jag nåt trist. Bågen är så smal mellan bakre rören (845 mm) att de hålen som är närmast centrum på bilen på båda sidorna hamnar inne i en balk eller precis vid kanten. Är det min båge som är fel eller är min bil onormal?

På ena bilden har jag markerat punktsvetsarna som är vid kanten på balken.
Attachments
20140316_164406.jpg
20140316_162135.jpg
M a t s K l i n g l ö f
f.d. Mazda MX-5 1.6 1991, nu MGB GT Mk1 1967
rcm
Posts: 84
Joined: Sun 06 Jan 2013, 17:48
Location: Forshaga

Re: Problem vid montering av CC-båge

Post by rcm »

Så var min cc båge med någon borde tala om för tillverkaren att dom breddar dom bakre infästningen 10 mm så passar den bättre. Hag ryckte i sär med portopowern på min innan jag borrade hålen.
Per Fogelberg
Sonett7
Posts: 46
Joined: Mon 01 Jul 2013, 22:00
Location: Landskrona

Re: Problem vid montering av CC-båge

Post by Sonett7 »

Får försöka bända ut stöttorna på min också, men jag känner mig lite tveksam till om det räcker för att kunna montera den ordentligt... :?

Nån mer som haft dessa problem?
M a t s K l i n g l ö f
f.d. Mazda MX-5 1.6 1991, nu MGB GT Mk1 1967
Sonett7
Posts: 46
Joined: Mon 01 Jul 2013, 22:00
Location: Landskrona

Re: Problem vid montering av CC-båge

Post by Sonett7 »

Jag provade med denna lösning men utan något mätbart resultat... Eftersom jag inom överskådlig framtid bara kommer att köra på trackdays så tar jag fulvarianten och monterar de bakre stöttorna med bara två skruvar istället för tre - frågan är om det är lönt att gå upp från M8 till M10 för att döva samvetet något? :think2:
Attachments
2014-03-22 11.59.13.jpg
M a t s K l i n g l ö f
f.d. Mazda MX-5 1.6 1991, nu MGB GT Mk1 1967
Myran
Posts: 409
Joined: Wed 20 Jan 2010, 22:58
Location: örebro

Re: Problem vid montering av CC-båge

Post by Myran »

Sonett7 wrote:Jag provade med denna lösning men utan något mätbart resultat... Eftersom jag inom överskådlig framtid bara kommer att köra på trackdays så tar jag fulvarianten och monterar de bakre stöttorna med bara två skruvar istället för tre - frågan är om det är lönt att gå upp från M8 till M10 för att döva samvetet något? :think2:

Regementet kräver faktiskt bara 2 skruv baktill.. 3 skruv för huvudbågen.

Gå upp i storlek är väl ingen dum ide egentligen..

Vet att jag fått slipat ordentligt på dom med-skickade förstärkningsplattorna som hamnar på undersidan för det ska passa då dom hamnar nära balken undertill.

Mins inte exakt varför men vet att jag skulle vilja ha huvudbågen placerade på ett annat sätt på förstärkningsplattorna också..

Monterat 3 stycken.. skulle jag beställa en båge idag skulle jag be om främre förstäkrningsplattorna lösa och lite bredare i bågen baktill.
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
Sonett7
Posts: 46
Joined: Mon 01 Jul 2013, 22:00
Location: Landskrona

Re: Problem vid montering av CC-båge

Post by Sonett7 »

Schysst! Då finns det möjlighet för tävling längre fram utan att ta fram kap o svets och bygga om bågen. :up:
M a t s K l i n g l ö f
f.d. Mazda MX-5 1.6 1991, nu MGB GT Mk1 1967
Post Reply