Renovera eller byta ut motor?

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
User avatar
seved
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 167
Joined: Sun 28 Aug 2011, 10:46
Location: Linköping

Renovera eller byta ut motor?

Post by seved »

Det är en ny-gammal NB-motor som hamnat i bilen innan vintern och den verkar gå bra.

* Startar bums och går rent på tomgång.
* Drar fint genom hela varvtalsregistret.
* Ryker på höga varv, åtminstone vid stillastående :evil: :evil: :evil:
* Har inte kunnat se någon oljerök vid kallstart.

Så, dumt nog så verkar den ha ett oljeproblem. Så här ser de nya tändstiften ut efter 2 mils körning:
tändstift.jpg
... och toppen på kolven blänker av olja:
kolv.jpg
... och grannarna tror att något fattat eld:
Bilbrand?

Bästa jag kan göra är väl att behålla motorn och lägga en dimridå framför mina medtävlare men det känns inte riktigt fair.

Så vad att göra:
1) Klura ut om felet sitter i toppen, botten eller både och.
Ber ödmjukast om input.
Är det oljetätningsringarna på kolven månne?
Eller har jag missat något enkelt fel. Har provat en annan (begagnad) vevhusventilationsventil (PCV) eftersom jag förstått att en del haft problem med oljeflöde den vägen.

2) Jaga rätt på annan NA eller NB motor eller renovera? Är motorn som sitter i 'förbrukad'?
Vad är klokast, lägga lite tid på nya ringar och ventiltätningar/styrningar på motorn som sitter i eller ska man köpa en annan på en gång?

3) Halvrenovera?
Har en NA-motor med okänt fel men skulle kanske kunna ta botten och gifta ihop med toppen som sitter i.
Frågan är om motorn längre räknas som original om den är NA-botten och NB-topp?
Johan Hedström, inte ägare till någon MX-5 (just nu iallafall)
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Renovera eller byta ut motor?

Post by Josen »

Min erfarenhet är att öppna aldrig en std Mazda motor, rätt strulig med topplock och få allt rätt så det inte läcker...
Köp bättre beg (låga mil) och hinka i är ekonomiskt det bästa tror jag....

Med vänlig hälsning,

Joachim
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Renovera eller byta ut motor?

Post by gokarting.nu »

Ebay.


Köp en "ny" från UK, så slipper du fundera.
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
User avatar
Alexander Mullaart
Posts: 290
Joined: Wed 10 Aug 2011, 22:43
Location: Malmö

Re: Renovera eller byta ut motor?

Post by Alexander Mullaart »

1. Precis så mycket rykte min NB motor, kolvarna blänkte också av olja. Skulle tippa på att det är oljeringarna. Enligt trådar på Miataturbo verkar det som att NB-motorerna gillar att äta oljeringar. Men det skulle ju kunna vara ventiltätningarna som är kassa. Men då borde rykandet avta efter ett tag?

2. Köp en från UK eller någon skrot i Sverige, och ha (förhoppningsvis) en bra topp i reserv :D! Blir väl samma kostnad som att renovera...

3. Motorn hade inte längre räknats som standard. Men eftersom att det är lägre komp i en NA-motor kanske du hade kunnat ansöka om dispens?
Alexander Mullaart
User avatar
seved
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 167
Joined: Sun 28 Aug 2011, 10:46
Location: Linköping

Re: Renovera eller byta ut motor?

Post by seved »

Ny motor beställd :D Tack allihop för rådet!

ny_motor.JPG
Johan Hedström, inte ägare till någon MX-5 (just nu iallafall)
User avatar
Victor
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 425
Joined: Mon 06 Jul 2009, 20:19
Location: Lund

Re: Renovera eller byta ut motor?

Post by Victor »

Om du har tänkt montera coolant reroute (eller göra vad som helst på baksidan av motorn för den delen), passa på medan motorn är ur bilen.
Image
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
Myran
Posts: 409
Joined: Wed 20 Jan 2010, 22:58
Location: örebro

Re: Renovera eller byta ut motor?

Post by Myran »

Victor wrote:Om du har tänkt montera coolant reroute (eller göra vad som helst på baksidan av motorn för den delen), passa på medan motorn är ur bilen.
Rök vid varv och belastning brukar vara kolvringar som är slut.

Blårök vid start och motorbroms/gas-släpp brukar vara ventiltätningar.


Att få en miata motor tät är inget konstigt alls. Min erfarenhet är exakt tvärt om. Hur många skuter topp-packningar på sinna maskiner? Min original packning med original moment på toplocksbultar höll för 1.5bars överladdning i alla fall.
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Renovera eller byta ut motor?

Post by Niklas Falk »

Myran wrote:Att få en miata motor tät är inget konstigt alls. Min erfarenhet är exakt tvärt om. Hur många skuter topp-packningar på sinna maskiner? Min original packning med original moment på toplocksbultar höll för 1.5bars överladdning i alla fall.
MLS packningen som sitter original är jättebra, men kräver släta och plana ytor för att täta. Detta gör att det inte går att renovera toppen så många gånger innan man planar toppen tunnare än spec (har för mig att det brukar finnas två tiondelar att ta).
User avatar
seved
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 167
Joined: Sun 28 Aug 2011, 10:46
Location: Linköping

Re: Renovera eller byta ut motor?

Post by seved »

Just nu hoppas jag på få en 'ny' motor som är tät utan att behöva öppna den NB-motor jag har. Status på den jag har är lite oklar, svårt att veta om det bara är ringar som ska bytas eller om det finns oljeläckage vid ventilerna också. Är mera sugen på köra än mecka...

Har skickat efter motor härifrån, vilket landar på ~9tkr inklusive frakt istället för ~6tkr på godtycklig skrot i UK. Hoppas att det är värt den extra kostnaden.

Som sagt, sugen på köra inte :work:
Johan Hedström, inte ägare till någon MX-5 (just nu iallafall)
Post Reply