Godkänd stol och fäste

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
User avatar
mickeh
Posts: 90
Joined: Thu 05 Jun 2008, 09:02

Godkänd stol och fäste

Post by mickeh »

Hej!
Jag har precis gott in i rookie-fållan som nyägare av en MX5 NA samt nyreggad som medlem i klubben.

Jag har således planer på att bygga om bilen för racingbruk.
Men jag har några funderingar kring stolen. Dels undrar jag om alla stolar som är märkta "FIA-godkända"(på rallyimport.se) fungerar för att få bilen godkänd hos SBF?

Sen skulle jag vilja behålla glidskenorna (alternativt köpa några som passar) så man kan glida bak och och ut på stan å köpa glass ;-) samt att frun även kan köra den då... Är det möjligt?

Ha det gott!

/Micke
User avatar
Anders Ohlsson
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 118
Joined: Sat 01 Mar 2008, 12:26

Post by Anders Ohlsson »

Kravet för att tävla är "FIA-godkänd" stol så teoretiskt så är alla "FIA-godkända" stolar ok. Däremot är det långt från alla stolar som får plats i Miatans trånga förarplats. Generellt är det de stolar som är smalast över axelstöden som går att pressa ned. T.ex. Sparco Rev som jag använder.
Läs gärna mina byggtips både här på mx5racingclub sidan eller min hemsida enligt nedan.

Det går att montera stolen på befintligt underrede för att kunna skjuta stolen. Blir dock inte speciellt bra då stolen hamnar högt. Känns inte så raceigt och inte bra ur säkerhetssynpunkt. Det är en fördel om man har huvudet under störtbågen vid en ev rullning t.ex.
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Hur lång är du och hur långa ben har du (tummåttet på jeansen säger en hel del)?
Om du inte har problem med takhöjden går det fint att modifiera originalskenorna till botten eller sidomontage av en FIAstol (man hamnar aldrig riktigt nära golvet med originalskenorna).

Det viktigaste är att hitta en stol som passar dig och som får plats i bilen utan att man måste karva i stolen (modda stolen och FIA-märkningen är värdelös).
Alla FIAstolar accepteras vid vagnboksbesiktningen men om du har några specifika frågor är det alltid bästa att ta upp det med din vagnboksbesiktare (det är trots allt han som skall stämpla vagnboken).
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Post by Andreas E »

För SBF gäller det att stolen är FIA godkänd samt att monteringen av stolen uppfyller de tekniska kraven (t.ex 3 mm stål eller 5 mm alu fäste). Mer info om de tekniska reglerna hittar du här (TR 5-16):
http://web.sbf.se/regler/up/4/TR_Regler.pdf

En sak att tänka på är att en Miata har smal sittbrunn vilket gör att det inte är många stolar som passar. Det är dessutom lite klurigt att med hjälp av måtten som ges på stolen bedömma om det går fritt eller tar i någonstans. Själv kötpe jag en Sparco Sprint V från rallyimport i våras och den tycker jag är mycket prisvärd (passar mig som är 181 cm bra).

När det gäller stolsinfästning har jag bockat till ett fast fäste men jag har sett de som har skjutbara racestolar. Var beredd på lite mätande och borrade för att få till det bara.

/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
mickeh
Posts: 90
Joined: Thu 05 Jun 2008, 09:02

Post by mickeh »

Låter som det finns hopp!
Jag är ganska kort, 175cm och har cirka 32" på benlängd i "levismått" mätt ;-)
Men om det inte är så bra med orginalskenorna så kanske dessa kan passa och vara lite lägre än orginalet: http://rallyimport.jetshop.se/ShowProdu ... 56&cat=141

Det är ju ganska praktiskt att kunna ändra om man tex lånar ut bilen eller om polaren vill provköra...

Men det kanske inte är någon av er som kör med justerbar stolskena?
User avatar
Mats Lundin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 518
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Nynäshamn

Post by Mats Lundin »

Min stol sitter både lågt och kan justeras :D , men jag har inte monterat den själv och kan inte redogöra för hur det är gjort :( . Dessutom är det nästan tjugo år sedan och grejorna har nog ändrats.
M.
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Post by Dennis Kullman »

mickeh wrote: Det är ju ganska praktiskt att kunna ändra om man tex lånar ut bilen eller om polaren vill provköra...

Men det kanske inte är någon av er som kör med justerbar stolskena?
Jag gör det inte; bilen ska passa mig. 8)
Allvarligt talat: i mitt fall har jag fått kompromissa mellan stolens lutning och hur långt bak den ska sitta, eftersom den till slut tar i bågens bakåtsträva. Jag skulle vilja sitta längre bak (jag är ungefär i din storlek), men då blir positionen alltför upprätt. Som jag sitter nu är avståndet till ratten lagom med snap-off (ca 3-4 cm närmare mig än utan).
Magnus Pettson
Posts: 466
Joined: Fri 29 Feb 2008, 00:07
Location: Finnerödja

Post by Magnus Pettson »

För närvarande sitter det en rörstol (lånad från busmiatan) som ofta (?) är smalare nertill och dessutom sitter man som i en hängmatta vilket gör att man kommer längre ner, den är monterad på orginalskenor vilket jag tycker är bra när man ska i och ur med 6-punktsbälte; man behöver inte röra inställningen på bältena utan man skjuter stolen bakåt och när man då ska i så går det skitlätt att sätta ihop bältet, som ju ska sitta så tajt som möjligt, och sen trycker man sej och stolen framåt så hårt man kan.
Sen är ju rätt ofta lite stressigt just när man ska spänna fast sej och hjälm ska på osv. och är hjälmen på så är det jä.. svårt att se vad man gör med bältet, om det är tajt alltså :? Sen är det ju så att skenorna väger..
Köpte skalstolar som ska i, men hann inte i bråttskan på grund av att de är lite besvärligare att få plats med, men den (de) ska i, förmodligen inte före Knutstorp då det är annat som ska bytas som känns viktigare.. 8)
För & nackdelar med allt, Lycka till vad det nu blir :D
De e mycke nu...
User avatar
mickeh
Posts: 90
Joined: Thu 05 Jun 2008, 09:02

Post by mickeh »

Uj! Vet inte om jag blev så mycket klokare... :?

Men jag tror jag kommer testa att montera på orginalskenor i första hand, sedan på tredjeparts-skenor och i sista hand, om inget annat blev bra, på fasta fästen... (Gissa om man blir dissad av sina provkörningssugna kompisar då som väger in på ett par extra pannor gentemot en själv...)

Men vilken stol kan ni rekommendera som dels får plats i brunnen, dels passar en kille på 175cm och väger lätt(60kg) samt passar ovan nämnda hysteri om skenor hit och dit :lol: ?
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

mickeh wrote:Men vilken stol kan ni rekommendera som dels får plats i brunnen, dels passar en kille på 175cm och väger lätt(60kg) samt passar ovan nämnda hysteri om skenor hit och dit :lol: ?
Lyxproblem, det finns flera när man är liten som en italienare :). Sparco REV som nämnts (kan vara smal beroede på höftmått) är en.
Hitta lämpligt ställe där du kan provsitta ett antal olika. Sen får man ha med måttbandet och mäta bredd vid öronen och vid framkanten.
Det går även att sätta stolen lite offset inåt mot tunneln och även lite snett, man vänjer sig.
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Lyxproblem, det finns flera när man är liten som en italienare . Sparco REV som nämnts (kan vara smal beroede på höftmått) är en.
Verkligen ! Själv har jag slagit bort stolfästen, bultat genom golvet, bankat ut kardan-tunnel, kladdat med egna fästen och letat fram en special-sto för att sitta hyffsat :(

Kommer alltid ett vikt/placerings-handikapp mot er små-växta 8)
User avatar
JOnas
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 776
Joined: Fri 23 May 2008, 11:51
Location: Kungsbacka

Post by JOnas »

Ursäkta, men jag bara måste ta tillfället i akt.
Kommer alltid ett vikt/placerings-handikapp mot er små-växta
That´s right! :wink: (men det gör inget för hade du varit tunnis som jag så hade ingen haft en suck mot dej!)
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
User avatar
mickeh
Posts: 90
Joined: Thu 05 Jun 2008, 09:02

Post by mickeh »

Hehe, alltid lika kul med sporter/idrotter där man har fördel av vikt/längd :)
Som tävlingscyklist i 10 år har man alltid blivit dissad för viktfördelarna i klättringarna 8)

Fast jag lär nog inte behöva så mycket tillägg eftersom jag är rookie på det här med bankörning...

Josen: Det är inte Osbäck som jobbar med lite HVAC mot Pettersson på VCE? Vi träffades som hastigast vid en fika när du var på besök tror jag?
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

mickeh wrote: Josen: Det är inte Osbäck som jobbar med lite HVAC mot Pettersson på VCE? Vi träffades som hastigast vid en fika när du var på besök tror jag?
Jodå fast det var ju telematiken som jag jobbade med :) HVAC är ju Volvo Tec som kladdar med ;)

Kul att du kommer med, nu vet jag vilken fördel du kommer att ha :D
User avatar
mickeh
Posts: 90
Joined: Thu 05 Jun 2008, 09:02

Post by mickeh »

Ja just ja, så var det! Jag har avverkat några projekt här redan så jag blandar ihop dem...


Hoppas nu bara att jag får tillåtelse av frun att bygga i ordning denna. :wink: Kanske det är för höga förhoppningar om att bli klar denna sommar, men till nästa säsong så.

Hoppas dock att man kan få avverka några bra banträffar fram till dess som inte ställer så stora säkerhetskrav/vagnsbok mm.
Magnus Pettson
Posts: 466
Joined: Fri 29 Feb 2008, 00:07
Location: Finnerödja

Post by Magnus Pettson »

Sellholm i Köping (nära dej) har stolar: Magnum i komposit-matreal. 3 storlekar ska det finnas men den smalaste fanns inte att få tag på när jag var där sist, 14 dgr sen. De är lite smalare över axel-vingarna än de flesta. C:a 4.000:-/st. Har en medium och en större hemma på golvet, och i bilen sitter rörstolen på orginal.skenor och du är välkommen och testa :D Jag finns 1 mil söder Örebro, ring 070-6245417 först. Vill du provköra får du snabba på: hela drivlinan ska ur, med början imorron förhoppningsvis :?
De e mycke nu...
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Magnus Pettson wrote:Sellholm i Köping (nära dej) har stolar: Magnum i komposit-matreal. 3 storlekar ska det finnas men den smalaste fanns inte att få tag på när jag var där sist, 14 dgr sen. De är lite smalare över axel-vingarna än de flesta. C:a 4.000:-/st. Har en medium och en större hemma på golvet, och i bilen sitter rörstolen på orginal.skenor och du är välkommen och testa :D Jag finns 1 mil söder Örebro, ring 070-6245417 först. Vill du provköra får du snabba på: hela drivlinan ska ur, med början imorron förhoppningsvis :?
Gott att du satsar Magnus - du lär väl köra skjortan av oss alla nu med mera pulver och chassi 8)
User avatar
mickeh
Posts: 90
Joined: Thu 05 Jun 2008, 09:02

Post by mickeh »

Magnus Pettson wrote:Sellholm i Köping (nära dej) har stolar: Magnum i komposit-matreal. 3 storlekar ska det finnas men den smalaste fanns inte att få tag på när jag var där sist, 14 dgr sen. De är lite smalare över axel-vingarna än de flesta. C:a 4.000:-/st. Har en medium och en större hemma på golvet, och i bilen sitter rörstolen på orginal.skenor och du är välkommen och testa :D Jag finns 1 mil söder Örebro, ring 070-6245417 först. Vill du provköra får du snabba på: hela drivlinan ska ur, med början imorron förhoppningsvis :?
Tackar för erbjudandet!! Vore finfint att komma och kolla, får se om jag kommer ha vägarna förbi åt det hållet någon dag för en titt!

Ska nog ta en titt hos Sellholm, verkar intressant.
Men prio ett efter dagens repa blir att gå igenom bromsarna, den ena låg emot på höger bak och det var inte förknippat med handbromsen. Hoppas att det blev bättre efter rengöring och uppsmörjning... Dock ligger en uppgradering nära till hands där.
Peter Ennerfelt
Posts: 80
Joined: Mon 12 May 2008, 09:08

Post by Peter Ennerfelt »

Anders Ohlsson wrote: Det går att montera stolen på befintligt underrede för att kunna skjuta stolen. Blir dock inte speciellt bra då stolen hamnar högt. Känns inte så raceigt och inte bra ur säkerhetssynpunkt. Det är en fördel om man har huvudet under störtbågen vid en ev rullning t.ex.
Menar du med hamna högt att man sitter högre än i orginalstolen? Jag har inte för avsikt att köra racing bara köra på våra banträffar och vill sitta fast lite bättre än i orginalstolen. Att vara passagerare i A-sprinten i orginalstol är ju inget man vill uppleva mer än en gång. Demarco har en stol som vad jag förstår passar i Miatan och de verkar inte så dyra vilket är bra för jag vill ha två stycken.

Finns det någon säkerhetsaspekten när man jämför mot orginalstolen när man tittar på "racingstolar".

Nån som vet någon bra affär i Stockholmsområdet där man kan titta?
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Post by Cyberoid »

Peter Ennerfelt wrote:
Finns det någon säkerhetsaspekten när man jämför mot orginalstolen när man tittar på "racingstolar".
I jämförelse med orginalstolen är nog det mesta bättre. Vissa föredrar plaststolar gentemot rörramstolar med motiveringen att man kan bli spetsad / fastklämd i en rörramsstol. Har aldrig hört talas om något verkligt fall dock. Det viktigaste kriteriet med stolen tycker jag personligen är att den håller fast i överkroppen ordentligt. Det är den som rör på sig i kurvorna och inte rumpan. I kombination med ett flerpunktsbälte så sitter kroppen still så man kan styra bilen istället för att hänga i ratten. Höjden på bälteshålen bör hamna i höjd med eller över axlarna för att inte komprimera kroppen om olyckan är framme. Dessutom är det naturligtvis oerhört viktigt att stolen sitter ordentligt fast. Det blir stora krafter på infästningarna när det tar tvärstopp!

Det mesta är ju ren logik och sunt förnuft kommer man långt med. Hitta något som passar (form och plånbok) och bygg något robust men lätt. :D
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Det blir stora krafter på infästningarna när det tar tvärstopp!
Nu är det ju inte stolen som skall hålla dig kvar utan bältet.
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Josen wrote:
Det blir stora krafter på infästningarna när det tar tvärstopp!
Nu är det ju inte stolen som skall hålla dig kvar utan bältet.
Med en stol som lossnar så har bältet inget att klämma fast dig emot, dvs du sitter lös.
Det är sällan en krash endast är en smäll rakt framifrån, ofta är det snett bakifrån följt av rotation i godtycklig ledd.

Billiga glasfiberstoler utan FIAgodkännande har i en del fall endast fri M8mutter ingjuten i glasfibern (dvs utan förstärkningsbricka). En sån mutter tar det inte mycket att slita loss.
Även FIAgodkända saker fallerar ibland. Ravilas BMW backade in i ett räcke på Kinnekulle vill jag minnas och stolen lossnade och hamnade i baksätet. Hjälmen spräcktes mot burrören... I det läget kan inte bälet göra sitt jobb (och även HANS slutar fungera som tänkt).

Men i Miatans kupéutrymme kommer man inte så långt och om olyckan är framme så kan allt hända oavsett. Det gäller bara att minska riskerna lagom mycket (och reglementen etc är ett sätt att sätta en grundnivå).
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Jo klart att stolen skall sitta fast - men det är väl bältet som skall hålla kvar vid smäll och rull ? Har sett FIA-stolar på SSK-bilar som har lossnat men inte bälten. Bälten brukar väl strykas från vagnsboken efter smäll men inte stolar ?
Peter Ennerfelt
Posts: 80
Joined: Mon 12 May 2008, 09:08

Post by Peter Ennerfelt »

Jag kan inte sätta dit stol själv. Jag ska för att uppnå en bättre säkerhet låta Sportvagnskonsult i Hässleholm sätta dit en båge enligt den annons som finns under köp/sälj här på forumet. Tänkte eventuellt passa på att sätta i nya stolar samtidigt. Ska jag tolka Niklas såsom att jag bör satsa en FIA godkänd från början? :?:
Last edited by Peter Ennerfelt on Thu 12 Jun 2008, 14:42, edited 2 times in total.
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Josen wrote:Jo klart att stolen skall sitta fast - men det är väl bältet som skall hålla kvar vid smäll och rull ? Har sett FIA-stolar på SSK-bilar som har lossnat men inte bälten. Bälten brukar väl strykas från vagnsboken efter smäll men inte stolar ?
Bältet skall naturligtvis ta den stora smällen men med lös stol få fungerar det inte som tänkt.
Lös stol ger dig inte starttillstånd men visst kan den vara murken och fortfarande se ok ut.
Gissa varför Kirkeystolarna endast accepteras av SCCA med ryggstödsplatta? Alustolen klarar inte av att hålla emot utan viker sig bakåt vid olyckor (ryggstödsplattan hjälper till att skapa en stabil plattform för bältet att klämma emot).

Kostnadsskillnaden mellan en FIAstol och en utan märkning är inte så enormt stor (det finns billiga FIAmärkta också). Men kom ihåg att FIAmärkningen är en minimistandard och ingen garanti.
Post Reply