Godkänd stol och fäste

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Peter Ennerfelt
Posts: 80
Joined: Mon 12 May 2008, 09:08

Post by Peter Ennerfelt »

Det mesta är ju ren logik och sunt förnuft kommer man långt med. Hitta något som passar (form och plånbok) och bygg något robust men lätt. :D
Ja, här blev det fart på debatten. Ovanstående verkar inte så dumt med reservation för själva byggandet, men det räknar jag med att få hjälp med :D
Peter Ennerfelt
Posts: 80
Joined: Mon 12 May 2008, 09:08

Post by Peter Ennerfelt »

Hej!
En 00:a har tydligen en ett helbilsgodkännande som inte omfattar båge vilket skulle innebära att man kan få problem med besiktningen (även stolarna är inte att säkert att de går att byta).

Nu ska jag ringa och kolla med bilprovningen men i tidigare debatter i andra forum så har jag förstått att det förekommer att svaren kan variera en del därifrån.

Det borde väl egentligen innebär att en NB inte skulle kunna tävla i någon klass med gatreggade biler antar jag.

Eller har jag bara missförstått rubbet?
User avatar
Anders Ohlsson
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 118
Joined: Sat 01 Mar 2008, 12:26

Post by Anders Ohlsson »

Peter Ennerfelt wrote: Det borde väl egentligen innebär att en NB inte skulle kunna tävla i någon klass med gatreggade biler antar jag.

Eller har jag bara missförstått rubbet?
Att besikta hos bilprovningen och att tävlingsbesikta är inte samma sak. D.v.s för tävling så är det så att bilen ska klara reglementet inkl. störtbåge, FIA-godkänd stol etc. Även motoreffekten är ju undantagen att klara en besiktning hos Bilprovningen.

Det kan alltså innebära att du får plocka ur båge och stol när du besiktar hos Bilprovningen och återmontera inför tävling. Reglementet säger inte att du måste besikta bilen hos Bilprovningen i tävlingsskick om du förstår vad jag menar :D

Solklart?? :shock:
Peter Ennerfelt
Posts: 80
Joined: Mon 12 May 2008, 09:08

Post by Peter Ennerfelt »

Jo bortsett från att jag inte har tänkt mig att tävla utan mest åka på banträffar och höja säkerheten med hjälp av båge så är jag med på vad som gäller och jag har min taktik klar. Besiktiga nu i orginalskick, i med båge och stolar i sommar och sen besiktiga så sent som möjligt nästa år och om de inte tycker om båge och stolar så har jag ju tid på mig att fixa tillbaka till orginalskick.

Bågen är ju beställd så den börjar jag med.

Det är krångligt att höja säkerheten i bilen! :?
User avatar
mickeh
Posts: 90
Joined: Thu 05 Jun 2008, 09:02

Post by mickeh »

Såg nån som körde omkring i en Sparco Sprint 5 (1900:- på Rallyimport). Är denna skön och bra? (Jag är ju som sagt liten i massan :) ) Får den plats i brunnen utan större problem?

Eller är man dumsnål? Ska man satsa på en Evo, Rev eller dylikt?
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Post by Andreas E »

mickeh wrote:Såg nån som körde omkring i en Sparco Sprint 5 (1900:- på Rallyimport). Är denna skön och bra? (Jag är ju som sagt liten i massan :) ) Får den plats i brunnen utan större problem?

Eller är man dumsnål? Ska man satsa på en Evo, Rev eller dylikt?
Jag har en Sparco Sprint 5 i min NA och tycker den är helt OK. Har visserligen inte mycket att jämföra med en har inte haft några problem med komforten hittills (kört på 3 banträffar och transportsträckor på upp till 15 mil åt gången). Utrymmesmässigt fungerar den bra. Det är inte mycket marginal men det går bra att få den på plats utan att karva någonstans. Tillsammans med 6-punktsbälte är det en grym skillnad jämfört med standardstolen när man kör på bana. Tycker den är helt klart prisvärd.

/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
mickeh
Posts: 90
Joined: Thu 05 Jun 2008, 09:02

Post by mickeh »

Kommer man kunna använda sig av sitt vanliga 3-p bälte efter man monterat in en ny stol med 6p bälten? Eller kommer man alltid efter det behöva använda 6p bältet?
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Post by Dennis Kullman »

mickeh wrote:Kommer man kunna använda sig av sitt vanliga 3-p bälte efter man monterat in en ny stol med 6p bälten? Eller kommer man alltid efter det behöva använda 6p bältet?
Man kan och jag gör det, men det borde egentligen inte vara tillåtet... om man som jag INTE drar in det genom hålen i sidan. Midjeremmen hamnar över mjukdelarna istället för över bäckenbenet.
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Post by Andreas E »

På min NA med Sparco Sprint 5 stol fungerare det inte med 3-punkt bälte med den position jag har på stolen. Midjeremmen vilar på stolssidorna och inte på mig och dessutom blir det mjukdelarna som skulle ta upp kraften vid en eventuell krock.

Min lösning är att köra med orginalstolen och 3-punkt normalt och byta till racestol och 6-punkt inför bankörning. Byte av stol, bälte och däck tar ca 30 minuter per gång så det är inget större besvär.

/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
mickeh
Posts: 90
Joined: Thu 05 Jun 2008, 09:02

Post by mickeh »

Uja... Byta stol inför race låter som ännu en sak som tar tid i detta tidspressade liv ;-)

Dennis: Vilken stol använder du?
User avatar
Anders Ohlsson
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 118
Joined: Sat 01 Mar 2008, 12:26

Post by Anders Ohlsson »

Jag kör med en Sparco Rev. Där fungerar det faktiskt utmärkt med 3-punkt till vardags. Stolsidan är inte så hög just vid höftdelen utan bältet ligger bra an mot kroppen och på rätt ställe. Annars kan man göra som Dennis beskriver att dra 3-punktsbältet genom hålet i stolen på vänstersidan för ännu bättre passform mot kroppen.

En annan fördel med glasfiberstolen är att du har ett skyddande glasfiberskal runt kroppen i händelse av en smäll från sidan eller bakifrån. Borde vara en fördel jämfört med stålrör runt kroppen.
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Post by Dennis Kullman »

mickeh wrote:Uja... Byta stol inför race låter som ännu en sak som tar tid i detta tidspressade liv ;-)

Dennis: Vilken stol använder du?
Momo Start heter den om jag minns rätt.
User avatar
peter dahlqvist
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 68
Joined: Fri 29 Feb 2008, 08:01

Post by peter dahlqvist »

Jag har besiktigat min NB (2001) med CC båge i Sollentuna Stockholm. Jag hade cabben uppe (=svårare att se bågen men jag hade 6p axelremmar etc som sitter i bågens tvärsträva kvar). Man sade ingenting om bågen. Jag har även klistermärken till bogseröglor och huvudbrytare på bilen som indikerar vad den är tänkt att användas till och som borde göra att de kollar sådana ändringar. Bältet rullar knappt tillbaka vilket borde också ha gjort att de borde kollat extra noga. Bältet sitter ju i bågen med ett nytt övre fäste. Jag kommer i fortsättnigen att försöka besiktiga med bågen i. Det känns som att det inte är någon större risk att få nerslag.

Jag har en Sparco Sprint V (jag besiktigar inte med den i). Den passar jätte bra i bilen. Stolen är enkel att montera i och ur. Det är ju bara fyra bultar. Då har jag ändå gjort eget stolsfäste som gör att stolen är fastmonterad och inte kan skjutas fram och bak för att bättre komma åt bultarna.
Tänk på att på NB sitter bälteslåset i stolen och det går därför inte att använda orginalbältet med ny stol utan orginalstolen måste sitta i.
------------------------------------------------------
Peter Dahlqvist, Åkersberga (NA 1994 och NBFL 2001)
Post Reply