Ställa tändningen

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
User avatar
Max
Posts: 65
Joined: Thu 10 Apr 2008, 09:17

Ställa tändningen

Post by Max »

Det står i min verkstadshandbok (och jag har läst samma på andra ställen) att man ska öppna diagnosboxen, sammankoppla två uttag och koppla in sin lampa. Något sånt. Jag tycker att det verkar något omständigt och med min Biltemalampa, så kan man inte koppla in den på det sättet. Är det något som hindrar att man kör på the old fashioned way - att koppla lampan till + och - samt till en av tändkablarna (ettans, tror jag)? För övrigt, finns det något särskilt lämpligt ställe att koppla +? Jag är ju van vid engelska stenåldersteknik, så jag vill inte göra bort mig.
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Ställa tändningen

Post by Josen »

Max wrote:Det står i min verkstadshandbok (och jag har läst samma på andra ställen) att man ska öppna diagnosboxen, sammankoppla två uttag och koppla in sin lampa. Något sånt. Jag tycker att det verkar något omständigt och med min Biltemalampa, så kan man inte koppla in den på det sättet. Är det något som hindrar att man kör på the old fashioned way - att koppla lampan till + och - samt till en av tändkablarna (ettans, tror jag)? För övrigt, finns det något särskilt lämpligt ställe att koppla +? Jag är ju van vid engelska stenåldersteknik, så jag vill inte göra bort mig.

Du på det old-fashioned-way men du måste ta bort förtändingen/skicka in ECU:n i ställa-in-läge och det gör du genom att bygla TEN och GND. Tycker det är bus-enklet att ställa den :)

- Lossa CAS så den är vridbar
- Bygla TEN och GND med en lite sladd/gem
- Starta motorn
- Ställ tomgång till runt 800 - 900 rpm
- Blinka med lampan och ställ tänding dit du vill ha den ( 14 - 18 )
- Stäng av och dra fast CAS

/Joachim
User avatar
Mats Lundin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 518
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Nynäshamn

Post by Mats Lundin »

Här hoppar jag på och frågar.
TEN och GND? Vart?

Har ju tändinställning framför mig endera dagen. :?
M.
User avatar
Peter Sandström
Posts: 230
Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
Location: Urshult / Småland

Post by Peter Sandström »

Mats Lundin wrote:Här hoppar jag på och frågar.
TEN och GND? Vart?

Har ju tändinställning framför mig endera dagen. :?
M.
I diagnosuttaget på vänster inneskärm. +12v (på tändning) finns i det blå kontaktstycket framför diagnosen...
NA -91, lite moddad konbaneracer, numera såld...
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
User avatar
Max
Posts: 65
Joined: Thu 10 Apr 2008, 09:17

Re: Ställa tändningen

Post by Max »

Josen wrote:Du på det old-fashioned-way men du måste ta bort förtändingen/skicka in ECU:n i ställa-in-läge och det gör du genom att bygla TEN och GND. Tycker det är bus-enklet att ställa den :)

- Lossa CAS så den är vridbar
- Bygla TEN och GND med en lite sladd/gem
- Starta motorn
- Ställ tomgång till runt 800 - 900 rpm
- Blinka med lampan och ställ tänding dit du vill ha den ( 14 - 18 )
- Stäng av och dra fast CAS

/Joachim
Tackar!
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Post by Cyberoid »

Glöm inte att varmköra motorn först samt att dubbelkolla tändningen efter det att ni dragit CAS:en.
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
Post Reply