Ljuddämpare

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Ljuddämpare

Post by Niklas Falk »

Här kommer ljuddämparetråden som ett massivt inlägg (det kanske fungerar).
Cyberoid wrote:Någon som testat bygga avgassystem med endast Simons "Handy" ljuddämpare? 125mm i diameter och 250mm lång. Jag hade tänkt att sätta den längst bak (vilket inte är optimalt med avseende på resonanser) med en "dieselpip". Dämpar det tillräckligt?

Simons universaldelar
Per Hammarsjö wrote:Jag har funderat på det..

Tror faktiskt den kan klara db kraven ändå... De bilar som ligger på gränsen vid i Roadsport låter sjuhelvetes mycket. Vad jag förstod så var det bland annat insugsljudet som var problem på ett par av A bilarna och inte spruttet i bak...

Så snart jag får tid ska jag skicka mitt dubbelpipiga as och och bygga om med något MYCKET enklare.. Typ detta..

Kan ju inte kosta så mycket bara för dämparen?

// Per
Niklas Falk wrote:Dra rakast möjliga från diffen till mitten bak. en liten dämpare och dieselpip borde bli perfekt. Har ditt systsem dessutom en "resonansburk mellan diffen och katten så minskar risken för andra kostigheter (rassel och drön).
Cyberoid wrote:
Niklas Falk wrote:Dra rakast möjliga från diffen till mitten bak. en liten dämpare och dieselpip borde bli perfekt. Har ditt systsem dessutom en "resonansburk mellan diffen och katten så minskar risken för andra kostigheter (rassel och drön).
Precis så. Resonansburken saknar jag. Eller tja, jag saknar den inte för jag har aldrig haft den. :wink:
Peter Sandström wrote:Jag ska byta ut min groteska 2,5 tums Simonsburk dia 140/220 (oval), L500 som har en en S-slinga inuti. Bilen är ganska ljudlig idag, då mest beroende på extraktor/sportkat/kompressor!

Jag tror dessvärre att det blir väldigt hög nivå med en dia 125/L250 trots dieselpipa, bygg systemet så att du enkelt kan öka till en 320 utifall...

Ska prova en "rak" L420, oval 115/185, alt dia 125. Finns även med L320, men det tror jag blir väl bra för min del då kompressorn puffar på en del också.....

Vad hade Josen för dämpare/tum på sin "Vita". Den var väl ganska högljudd har jag för mej!

EDIT: Hittade hans "gamla" bil på rejsa: http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=30230 Står om dämparen på nedre delen av sid 1..
Cyberoid wrote:
Peter Sandström wrote:Jag ska byta ut min groteska 2,5 tums Simonsburk dia 140/220 (oval), L500 som har en en S-slinga inuti. Bilen är ganska ljudlig idag, då mest beroende på extraktor/sportkat/kompressor!

Jag tror dessvärre att det blir väldigt hög nivå med en dia 125/L250 trots dieselpipa, bygg systemet så att du enkelt kan öka till en 320 utifall...

Ska prova en "rak" L420, oval 115/185, alt dia 125. Finns även med L320, men det tror jag blir väl bra för min del då kompressorn puffar på en del också.....

Vad hade Josen för dämpare/tum på sin "Vita". Den var väl ganska högljudd har jag för mej!

EDIT: Hittade hans "gamla" bil på rejsa: http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=30230 Står om dämparen på nedre delen av sid 1..
Fast tanken är att slippa de två 90 gradarna och då tror jag inte det får plats en 320mm dämpare? Jag har samma konfiguration som Josens gamla (typ orginal fast 2.5") dock hela vägen från katten. Han körde Simons och jag Apple och det skiljer en hel del i ljud. Så jag fruktar att det skulle kunna bli lite väl högt avgasljud med endast en liten Simonsburk. Dessutom då den sitter så långt bak. Men en dieselpip med kors i kanske kan få den på rätt sida 95dB. :twisted:
Josen wrote:
Cyberoid wrote:
Peter Sandström wrote:Jag ska byta ut min groteska 2,5 tums Simonsburk dia 140/220 (oval), L500 som har en en S-slinga inuti. Bilen är ganska ljudlig idag, då mest beroende på extraktor/sportkat/kompressor!

Jag tror dessvärre att det blir väldigt hög nivå med en dia 125/L250 trots dieselpipa, bygg systemet så att du enkelt kan öka till en 320 utifall...

Ska prova en "rak" L420, oval 115/185, alt dia 125. Finns även med L320, men det tror jag blir väl bra för min del då kompressorn puffar på en del också.....

Vad hade Josen för dämpare/tum på sin "Vita". Den var väl ganska högljudd har jag för mej!

EDIT: Hittade hans "gamla" bil på rejsa: http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=30230 Står om dämparen på nedre delen av sid 1..
Fast tanken är att slippa de två 90 gradarna och då tror jag inte det får plats en 320mm dämpare? Jag har samma konfiguration som Josens gamla (typ orginal fast 2.5") dock hela vägen från katten. Han körde Simons och jag Apple och det skiljer en hel del i ljud. Så jag fruktar att det skulle kunna bli lite väl högt avgasljud med endast en liten Simonsburk. Dessutom då den sitter så långt bak. Men en dieselpip med kors i kanske kan få den på rätt sida 95dB. :twisted:
Jag tror inte det går att köra med mindre Simons dämpare än vad som sitter på den vita/blå utan för högt ljud. Eller någon mindre burk innan ( blir nog svårt att få dit dock ) . Simons-burkarna är rätt bullriga av sig.
I nödfall går det ju att trycka in en db-reducerare. Jag har alltid med mig en db-reducerare om det blir gnäll.
Sen tycker jag att räser-bilar låta så mycket det går - lite barnlisgt kanske ;)
Cyberoid wrote:
Josen wrote:
Cyberoid wrote:
Peter Sandström wrote:Jag ska byta ut min groteska 2,5 tums Simonsburk dia 140/220 (oval), L500 som har en en S-slinga inuti. Bilen är ganska ljudlig idag, då mest beroende på extraktor/sportkat/kompressor!

Jag tror dessvärre att det blir väldigt hög nivå med en dia 125/L250 trots dieselpipa, bygg systemet så att du enkelt kan öka till en 320 utifall...

Ska prova en "rak" L420, oval 115/185, alt dia 125. Finns även med L320, men det tror jag blir väl bra för min del då kompressorn puffar på en del också.....

Vad hade Josen för dämpare/tum på sin "Vita". Den var väl ganska högljudd har jag för mej!

EDIT: Hittade hans "gamla" bil på rejsa: http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=30230 Står om dämparen på nedre delen av sid 1..
Fast tanken är att slippa de två 90 gradarna och då tror jag inte det får plats en 320mm dämpare? Jag har samma konfiguration som Josens gamla (typ orginal fast 2.5") dock hela vägen från katten. Han körde Simons och jag Apple och det skiljer en hel del i ljud. Så jag fruktar att det skulle kunna bli lite väl högt avgasljud med endast en liten Simonsburk. Dessutom då den sitter så långt bak. Men en dieselpip med kors i kanske kan få den på rätt sida 95dB. :twisted:
Jag tror inte det går att köra med mindre Simons dämpare än vad som sitter på den vita/blå utan för högt ljud. Eller någon mindre burk innan ( blir nog svårt att få dit dock ) . Simons-burkarna är rätt bullriga av sig.
I nödfall går det ju att trycka in en db-reducerare. Jag har alltid med mig en db-reducerare om det blir gnäll.
Sen tycker jag att räser-bilar låta så mycket det går - lite barnlisgt kanske ;)
Decibelreducerare? Förklara gärna mer.

Kanske ska jag ta och försöka packa in en 320mm burk efter subframen istället? Men som du säger - mer ljud och mindre motstånd i avgassystemet är barnsligt (men) kul. :P
Josen wrote:
Decibelreducerare? Förklara gärna mer.
Ett insats (rör) som man trycker in där bak finns att köpa på Ray för billig peng. Lite surt dock om man måste trycka in det - går det inte att få bort sen :(
Cyberoid wrote:
Josen wrote:
Decibelreducerare? Förklara gärna mer.
Ett insats (rör) som man trycker in där bak finns att köpa på Ray för billig peng. Lite surt dock om man måste trycka in det - går det inte att få bort sen :(
Ok, jag hittade den på hemsidan till slut.

En annan fråga. Vart kan man få tag på avgasflänsar som passar mot katten? Eller måste man tillverka nya?

(Sist sågade jag isär ett orginalsystem)
Josen wrote:
Cyberoid wrote:
Josen wrote:
Decibelreducerare? Förklara gärna mer.
Ett insats (rör) som man trycker in där bak finns att köpa på Ray för billig peng. Lite surt dock om man måste trycka in det - går det inte att få bort sen :(
Ok, jag hittade den på hemsidan till slut.

En annan fråga. Vart kan man få tag på avgasflänsar som passar mot katten? Eller måste man tillverka nya?

(Sist sågade jag isär ett orginalsystem)
Lättast är helt klart att såga isär org system eller kapa bort det och köra raka rör över katten och sen fram till down-pipen ( skarv-rör )
Cyberoid wrote:
Josen wrote:
Cyberoid wrote:
Josen wrote: Ett insats (rör) som man trycker in där bak finns att köpa på Ray för billig peng. Lite surt dock om man måste trycka in det - går det inte att få bort sen :(
Ok, jag hittade den på hemsidan till slut.

En annan fråga. Vart kan man få tag på avgasflänsar som passar mot katten? Eller måste man tillverka nya?

(Sist sågade jag isär ett orginalsystem)
Lättast är helt klart att såga isär org system eller kapa bort det och köra raka rör över katten och sen fram till down-pipen ( skarv-rör )
Det är väl inte OK att ta bort katten?
Anders Ohlsson wrote:
Cyberoid wrote: Det är väl inte OK att ta bort katten?
Nix, SBF godkänd racekat är vad som gäller fr.o.m. i år.

Originalkat kan också vara ok om hela avgassystemet i övrigt är original.
Det är väl knappast ditt av tråden att dömma :wink:
Josen wrote:
Det är väl inte OK att ta bort katten?
Nej jag menar att om man inte har ett org-system att jobba ifrån så får man skarva ihop det med att ta bort flänsar på katten.
Originalkat kan också vara ok om hela avgassystemet i övrigt är original.
Det är väl knappast ditt av tråden att dömma
Nja org-katt skall väl funka även om cat-back är bytat ?

Borde väl vara lika tillåtet som era JR-cold-intakes ? :twisted:
Cyberoid wrote:
Josen wrote:
Det är väl inte OK att ta bort katten?
Nej jag menar att om man inte har ett org-system att jobba ifrån så får man skarva ihop det med att ta bort flänsar på katten.
Originalkat kan också vara ok om hela avgassystemet i övrigt är original.
Det är väl knappast ditt av tråden att dömma
Nja org-katt skall väl funka även om cat-back är bytat ?

Borde väl vara lika tillåtet som era JR-cold-intakes ? :twisted:
Ja, vad har katten med systemet efter att göra? Den renar väl lika bra ändå?

Kan man hitta reglerna för kattar och avgassystem någonstans? Vad gäller för kontoll av kat? Hörde något om att man måste montera "titt-hål"?
Peter Sandström wrote:
Cyberoid wrote: Kan man hitta reglerna för kattar och avgassystem någonstans? Vad gäller för kontoll av kat? Hörde något om att man måste montera "titt-hål"?
http://web.sbf.se/regler/up/4/TR_Katalysator.pdf
Niklas Falk wrote:Nja, vi får väl se vad det blir för praktiskt kontroll vid besiktningen på Kinnekulle. Många tävlingsbilar monterar den ju längst bak så det är enkelt för besiktningsmännen att se om cellerna ser normala ut (inga hål eller ihopsmält). För oss med orginalmonterde kattar på orginalplats blir det ju lite svårare att inspektera. Även om man sätter dit en bung till så behövs det ju endoskop för att inspektera samt den sitter rätt illa till. Riktiga provmätningar enligt reglemente verkar bara fungera för Rally där besiktningarna ofta genomförs på bilprovningar. Det är inte så gott om mätare nämligen...

En möjlighet är att man så besikta med katten i handen och sen intyga att man monterar dit den innan man kör. Hmm, jag kanske får användning för min extrakat...

Jag kan väl meddela att vi tänker låta tävlingsbesiktarna jobba med kattarna och säkerhetsutrutsningen (och vagnböckerna) så tar vi hand om vagndeklarationer och "klassbesiktning" på egen hand.
Jag gick nämligen med på att bli klasspappa för Roadsport för ett par timar sen. Största jobbet blir att dra ihop alla till långbord på lördagskvällarna i depån.
Sen ska jag nog försöka att dra lite i jämkning av reglementestolkning (med hjälp av många gamlingar). Det kan ju vara bra att få lite enhetlig tolkning av programerbarhet, bromsar etc.
Men alla miator med omoddad motor kommer att hanteras ungefär som idag så det förändrar ingenting inbördes i Cupen.
Cyberoid wrote:
Peter Sandström wrote:
Cyberoid wrote: Kan man hitta reglerna för kattar och avgassystem någonstans? Vad gäller för kontoll av kat? Hörde något om att man måste montera "titt-hål"?
http://web.sbf.se/regler/up/4/TR_Katalysator.pdf
Tack Peter! (Vart hittade du den?)

ALLA måste alltså montera mätuttag på avgassystemet före kat? Även fast man kör orginalkar/orginalsystem?

För att det ska vara möjligt att mäta på samma sätt, på en original, till bilen homologerad katalysator, ska ett mätuttag monteras före katalysatorn även på dessa.
På bilar som i original har ett mätuttag, krävs det inget extra. Viktigt att påpeka är, att mätuttaget ska vara åtkomligt från motorutrymmet eller under bilen så att en anslutningsnippel kan monteras i mätuttaget.


Jag hittar dock inte något om SBF godkända kattar? Ligger det under något gemensamt reglemente?
Niklas Falk wrote:
Cyberoid wrote:Jag hittar dock inte något om SBF godkända kattar? Ligger det under något gemensamt reglemente?
http://www.google.se/search?q=katalysat ... e%3Asbf.se
Cyberoid wrote:
Niklas Falk wrote:
Cyberoid wrote:Jag hittar dock inte något om SBF godkända kattar? Ligger det under något gemensamt reglemente?
http://www.google.se/search?q=katalysat ... e%3Asbf.se
Säger ju en del när det är lättare att söka på google för att hitta dokumenten än via SBF´s egen sida. :wink:

Men där står ingenting om orginalkattar? Om man BYTER kat så måste man montera ASN/SBF eller FIA godkänd kat. Är det korrekt tolkat?

(OT: Hair Shop Europé: Tiger Cat 75-181 godkännande nr: SBF KAT 06-015 - Det är ju en lämplig kat att använda med tanke på vilka "frisörsräsers" som vi kör) :D
Cyberoid wrote:När vi ändå diskuterar reglementet. Nedanstående text borde innebära att man kan bygga eget avgassystem så länge man använder sig av orginalkat.

Följande modifieringar är tillåtna utan att motorn räknas som modifierad enligt alt. B nedan: Avgassystem inklusive grenrör, tändsystem, luftfilter, svänghjul, koppling (en relativt billig åtgärd som till skillnad från övriga tillåtna åtgärder ej påverkar motorns effekt), samt insugningstrattar är fritt. Torrsump och oljekylare får monteras. OBS! Inget annat på motorn får ändras om den ska räknas som EJ modifierad (bilar med lamdasond, katalysator och/eller wastegate måste bibehålla dessa i originalutförande).

Även cold air intake är ju OK då det är en insugningstratt med luftfilter. 8) :P
Anders Ohlsson wrote:När vi var på MGCC:s regelkväll inför 2007 hade de plockat dit en snubbe från SBF som redogjorde för kommande katkrav. Det är ju dock drygt ett år sedan så det vore ju bra om någon vet vad som kommer att gälla (dvs inte bara spekulationer).

Hur som helst det som sades på det regelmötet var att om man körde helt original avgassystem så var det ok med originalkat. Om systemet däremot var modifierat så skulle det vara krav på SBF godkänd kat.

Jag kan dock inte hitta någon text som styrker att det är så. Så är det någon som vet så vore det bra. Jag behåller gärna den kat jag har :D
Niklas Falk wrote:Det enda jag valt att tolka det som är Mazda helorginal eller SBFgodkänd (dvs antingen homologerad till bilen eller godkänd av SBF).
Men samtidigt är jag trotsig och ändrar inte på avgassystemet förrän jag får anmärkning i vagnboken. Jag ska ändå dit med en avgasbung för bredbandslambda (skadar inte att veta vad man kör med) och då kan man montera en till (för inspektion).
Varför annan avgaspip skulle påverka om du behöver SBFkat eller helorginal är ju bara snurrigt.
Josen wrote:Även cold air intake är ju OK då det är en insugningstratt med luftfilter.

Nä nä är väl ingen insugs-tratt ;) Filter fritt men inte ombyggndad av insug vilket JR-cold-intake är. Vet en bil som inte klarade JR på en bilprovning. Nu gör mig det inget att ni har dem ville bara spetsa till det lite :) Sitter mera fart i chassi än i ett JR :D
Niklas Falk wrote:
Josen wrote:Även cold air intake är ju OK då det är en insugningstratt med luftfilter.

Nä nä är väl ingen insugs-tratt ;) Filter fritt men inte ombyggndad av insug vilket JR-cold-intake är. Vet en bil som inte klarade JR på en bilprovning. Nu gör mig det inget att ni har dem ville bara spetsa till det lite :) Sitter mera fart i chassi än i ett JR :D
Efter diskussioner med Jan Warg och andra gamla stötar så kom vi fram till att den enda hållbara tolkningen är att en omodifierad motor skall vara helt enligt orginalspec från spjäll till avgasport, alla andra tolkningar blir så knöliga (får du måla insugsröret eller inte etc).

Jag som klassrepresentant skulle inte leda jakten på de som satt luftmätaren och ett filter direkt på spjället. Möjligen ger det lite mer effekt på toppen men du förlorar förmodligen på vägen dit.
Jag kör fortfarande med original insugsplast med utbytesfilter (och det skadar inte). Visserligen är snorkeln vänd för att få kallare luft men det är ju på andra sidan filterburken.
Anders Ohlsson wrote:
Josen wrote:Även cold air intake är ju OK då det är en insugningstratt med luftfilter.

Nä nä är väl ingen insugs-tratt ;) Filter fritt men inte ombyggndad av insug vilket JR-cold-intake är. Vet en bil som inte klarade JR på en bilprovning. Nu gör mig det inget att ni har dem ville bara spetsa till det lite :) Sitter mera fart i chassi än i ett JR :D
Nu trodde jag denna tråd handlade om ljuddämpare :?

Men eftersom du antyder att det inte skulle vara ok med JR kalluftsintag vill jag bara bemöta det.

Personligen är jag av den åsikten att finns det ett reglemente så bör man följa det. Vet inte om man kan känna sig stolt över att vinna KM med en bil som man vet är uppenbart felaktig. Ta t.ex. Bengt Metz för några år sedan. Ena stunden var den en original Fordmotor på 86 hkr i hans Caterham. Nästa gång pratade han själv om att det var både lättat svänghjul och formel-Ford kammar etc...

Av den anledningen har jag hela tiden kört med öppna kort och stämmt av med Patrik som brukar besikta på MGCC:s klubbtävlingar. Hans besked var att det är ok. Original luftmängdsmätare men modifierat luftfilter, vilket är inom ramen för de modifieringar som beskrivs i reglementet.

Samma besked fick jag av Johnny Thorsén i samband med att jag vagnboksbesiktade den röda förra våren.

M.a.o har två oberoende av varandra tekniska besikningsmän sagt ok till att JR intaget är inom ramen för tillåtna modifieringar.
Niklas Falk wrote:
Anders Ohlsson wrote:M.a.o har två oberoende av varandra tekniska besikningsmän sagt ok till att JR intaget är inom ramen för tillåtna modifieringar.
Tar du med mitt inlägg ovan så har du mao även SPVM's förarförening i ryggen.
Cyberoid wrote:ja, nu blev det lite OT som sagt och jag tycker vi tar den diskussionen på annat ställe om det finns fler frågetecken.
Det kanske inte vore så dumt att reda ut vad som är godkänt och vilka förändringar som kommit under vintern dock.

Nu är det dags att mäta bilen för att se om det går att packa in ett rakare avgassystem. Finns det någonstans man kan mäta ljudnivån enligt SBFs direktiv? Finns det andra ljuddämpare än Simons att tillgå och som dämpar mer? Gärna samma prisklass dock. :) Någon som testat att sätta ett kors i slutpipan
Josen wrote:Lite mera OT
Jag ger mig :)
Fritt fram till insug - kul nu kan man sätta på ITB då m.a.o ?
Snacka om att göra det dyrare ;)
Niklas Falk wrote:
Josen wrote:Lite mera OT
Jag ger mig :)
Fritt fram till insug - kul nu kan man sätta på ITB då m.a.o ?
Snacka om att göra det dyrare ;)
Hur får du med IRTB om du skall ha orginal från SPJÄLL (dvs trottelhus) till avgasport? Detta gör ju att plenum mm skall var oförändrat (knappt ens polerat på utsidan).
Du får naturligtvis placera fyra trattar utanför din MAF (placerad dikt an mot trottelhuset tex) om du tycker att det är snyggare.

Mäta ljud enligt SBF kan du strunta i, det är banäkarnas begränsningar som gäller (de är mycket lägre). 95dB vid maxbelastad förbifart är det vanligaste.
Bilarna låter dessutom olika mycket (enligt mätaren) på olika banor. Anderstorp och Falkenberg brukar vara jobbigast att klara.
Vårruset och Bankalaset kommer att ge dig möjligheter att veta om du låter för mycket.
Dennis Kullman wrote:
Niklas Falk wrote:Efter diskussioner med Jan Warg och andra gamla stötar så kom vi fram till att den enda hållbara tolkningen är att en omodifierad motor skall vara helt enligt orginalspec från spjäll till avgasport, alla andra tolkningar blir så knöliga (får du måla insugsröret eller inte etc).
Gott! Tänk om det kunde uttryckas så enkelt i reglementet också.
Cyberoid wrote:
Dennis Kullman wrote:
Niklas Falk wrote:Efter diskussioner med Jan Warg och andra gamla stötar så kom vi fram till att den enda hållbara tolkningen är att en omodifierad motor skall vara helt enligt orginalspec från spjäll till avgasport, alla andra tolkningar blir så knöliga (får du måla insugsröret eller inte etc).
Gott! Tänk om det kunde uttryckas så enkelt i reglementet också.
Jag trodde du hade en förkärlek till de där oförstårbara "lagtexterna". :wink: :D :D

Vi kanske skulle ta och skriva en "översättning" / tolkning av reglementet någongång för att undvika missförstånd.
Dennis Kullman wrote:
Cyberoid wrote:Jag trodde du hade en förkärlek till de där oförstårbara "lagtexterna". :wink: :D :D
Nu ska vi inte vara såna... :wink:
Reglementet är ofta skrivet luddigt och oprecist, d v s precis tvärtom mot lagtext som försöker undvika tvetydighet men är lite svår att ta till sig vid första genomläsningen.
Niklas Falk wrote:
Dennis Kullman wrote:
Cyberoid wrote:Jag trodde du hade en förkärlek till de där oförstårbara "lagtexterna". :wink: :D :D
Nu ska vi inte vara såna... :wink:
Reglementet är ofta skrivet luddigt och oprecist, d v s precis tvärtom mot lagtext som försöker undvika tvetydighet men är lite svår att ta till sig vid första genomläsningen.
Problemet är ju att man inte kan skriva ett reglemente som är stenhårt i texten och ändå skall fungera så att man kan rejsa rimligt lika med en Triumph TR2, amatörbyggda sevens, "omoddade" Miator etc.

På vissa bilar måste man flytta upphängningspunkter i hjulupphängningen för att det skall vara vettigt att köra med dem (lite negativ camber kan de väl få ha). Skulle man tillåta detta och liknande saker i reglementet så är det ingen större skillnad mellan en maxmoddad roadportbil och modsport.
Det är inte lätt iaf.
Möjligen kan man göra en tolkningsguide med specifika exempel som stöd till reglementet. Detta kan ju även vara en hjälp när det är dags att tänka på nästa version av reglementet (2010) (som skall jobbas fram under 2009).
En sak är säker, reglementet som det är hjälper inte till när man skall försöka hjälpa nykomlingar som vill maxoptimera från början (tex sevenåkare med S2000 motor). Vad är programerbart osv...

Ljuddämpare var det, Är det nån som är en fena på att svetsa tunt rostfritt (billigt) i gbgområdet. Metallbaren i Kba är ju nära mitt garage men det är ju inte alltid han har tid (och endast på vardagar). Just nu är det nog bara en lambdabung och kanske en inspektionsbung (nån som vet lämplig dimension?) som skall till framför katten.
Men det får bli nästa månad, när jag plockat fram servicebilen ur dvalan.
Cyberoid wrote:
Niklas Falk wrote: Ljuddämpare var det, Är det nån som är en fena på att svetsa tunt rostfritt (billigt) i gbgområdet. Metallbaren i Kba är ju nära mitt garage men det är ju inte alltid han har tid (och endast på vardagar). Just nu är det nog bara en lambdabung och kanske en inspektionsbung (nån som vet lämplig dimension?) som skall till framför katten.
Men det får bli nästa månad, när jag plockat fram servicebilen ur dvalan.
Simons säljer ju lambda hål & plugg men det framgår inte ifall de är i rostfritt? Borde väl funka med en sådan som inspektionsplugg antar jag? M18x1.5mm
Peter Sandström wrote:
Cyberoid wrote:
Niklas Falk wrote: Ljuddämpare var det, Är det nån som är en fena på att svetsa tunt rostfritt (billigt) i gbgområdet. Metallbaren i Kba är ju nära mitt garage men det är ju inte alltid han har tid (och endast på vardagar). Just nu är det nog bara en lambdabung och kanske en inspektionsbung (nån som vet lämplig dimension?) som skall till framför katten.
Men det får bli nästa månad, när jag plockat fram servicebilen ur dvalan.
Simons säljer ju lambda hål & plugg men det framgår inte ifall de är i rostfritt? Borde väl funka med en sådan som inspektionsplugg antar jag? M18x1.5mm
Nope, inte rostfria! Dom hade problem med gängorna i svetsmuttern enl dom själva. Jag beställde lite prylar därifrån igår nämligen, så jag kollade med dom!
Niklas Falk wrote:Jag har ju ca 100meter till RakaRör/A-Alt Avgas från jobbet så man får väl titta in och köpa två RF-bungar med plugg. Jag har en till bredbandaren men den verkar inte heller vara RF.
P-O Håkansson wrote:Josen, kör inte du med original system fast utan den bakre feta ljuddämparen? Jag vägde den till 12-13 kg när var tvungen att täta en liten läcka efter senaste besöket hos SBP.

Jag råkar nämligen ha några raka utblås liggande hemma men vill ju inte chansa och riskera att få åka hem från KM1 p.g.a. för mycket buller...

Mvh,
P-O
Josen wrote:
P-O Håkansson wrote:Josen, kör inte du med original system fast utan den bakre feta ljuddämparen? Jag vägde den till 12-13 kg när var tvungen att täta en liten läcka efter senaste besöket hos SBP.

Jag råkar nämligen ha några raka utblås liggande hemma men vill ju inte chansa och riskera att få åka hem från KM1 p.g.a. för mycket buller...

Mvh,
P-O
Jo orginal t.o.m katten - sen 2,5" och Ray-burk. Har också lindat OEM grenröret. Ni som har eftermarknads-grenrör/downpipe - tycker ni det ger något som känns ?
User avatar
Peter Sandström
Posts: 230
Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
Location: Urshult / Småland

Post by Peter Sandström »

Har monterat en 2,5 tums raktigenomburk L420, oval 115/185 från Simons i helgen! Lite pyssel men det blev ganska ok. "Originalburken" är en riktig klump som väger kilo och dämpar ganska mycket pga sin konstruktion, och jag vill bli av med värmen! Ljudmässigt blev det ganska ok på lägre varv/landsvägsfart, men när det varvar ut så blir det ganska högljutt. Har även en JR sportkat (2,5tums) och ett extraktorgrenrör som hjälper till att andas. Resten av systemet är också 2,5 tum.

Satte medvetet dämparen rakt för att slippa bygga om slutpipan. Innebar att böjen fick sättas lite vinklad mot dämparen, dock inte så mycket som bilden visar då det var i början av bygget! Inte helt optimalt flödesmässigt men vinkeln är ganska liten nu..

Det låter rejält mustigt och betydligt mer motor än en 1,6 l och kompressorn gör väl sitt till här... Den känns även betydligt rappare och varvar ut mycket snabbare än innan.

Som Josen säger ovan så tror jag inte att en mindre burk än denna klarar db-gränsen!

Staget bakom burken sattes dit då den gamla burken var så tung att systemet ville slå i diffen. Har förstärkt gummiupphängningarna längst bak med slangklämmor istället...
Attachments
jämförelse.JPG
jämförelse.JPG (36.69 KiB) Viewed 1355 times
ny böj.JPG
ny böj.JPG (35.9 KiB) Viewed 1355 times
klart.JPG
klart.JPG (50.1 KiB) Viewed 1355 times
NA -91, lite moddad konbaneracer, numera såld...
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
Post Reply