Byta bromsklossar

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
seuffert
Posts: 32
Joined: Tue 04 Jun 2013, 12:18

Byta bromsklossar

Post by seuffert »

Hej

jag har ca 3-4mm kvar på mina klossar bak, tror ni de klarar en bandag?
eller skall jag för säkerhetsskull byta innan, vill ju även ha bromsar på vägen hem från e-tuna!

Något särskillt jag bör tänka på vid bytet av bromsarna bak?
Kan jag bara pressa ut kollven eller skall den skruvas in?
Hinner inte få hem delar från mx5-parts, så jag funderarde på klossar från mekonomenm, det är väl ok?

mvh
johan
Mvh
Johan Seuffert
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Byta bromsklossar

Post by Lejban »

Köp bättre klossar än standard om bilen syfte är att åka bana med. Jag tycker bromsa hårt är bland det roligaste på trackdays, och det går inte utan bra bromsar ;)

Timmy kan rek bra belägg tror jag.
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
xtimmyx
Posts: 185
Joined: Thu 11 Nov 2010, 13:06
Location: Adelaide (AUS)

Re: Byta bromsklossar

Post by xtimmyx »

Jag har kört snart 3 år med EBC Redstuff (är inne på mitt andra set fram, och fortfarande mitt första bak, men snart dags att byta där också). De har gått säkert 20 bandagar utan några som helst problem varken på bana eller gata, inget gnissel heller.

Det enda var väl egentligen efter ett långt och extremt aggressivt pass på Sviestad som är notoriskt hård mot bromsarna där jag började känna lite fade, men absolut ingen fara.

Har inte testat Carbotech/Hawk på min bil men de är säkert ännu bättre för hård körning, men så kostar de ju mer än dubbelt så mycket också.

Beställer du idag från MX-5 Parts borde du hinna få hem dem, men det kan nog bli på håret.
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 1988 - Cheap and Nasty Edition
danielj
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 115
Joined: Tue 25 May 2010, 13:09
Location: Sthlm

Re: Byta bromsklossar

Post by danielj »

Det du kommer behöva kolla lite extra på är justerskruven på bak oken.

Finns lite mera information här (finns säkert någon annan bättre sida också)
http://www.miata.net/garage/brakepad.html
Daniel Jonsson
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: Byta bromsklossar

Post by chriss »

Med 3-4 mm kvar hadde inte jag oroat mig. Det är inte mycket bromsverkan bak. Bytte mina nu efter knutstorp och hadde 1 max 2 mm kvar, dvs precis innan slitage varnarn larmar. De har gått lite varma men fungerade bra.
Chriss Rice
Göteborg
seuffert
Posts: 32
Joined: Tue 04 Jun 2013, 12:18

Re: Byta bromsklossar

Post by seuffert »

chriss wrote:Med 3-4 mm kvar hadde inte jag oroat mig. Det är inte mycket bromsverkan bak. Bytte mina nu efter knutstorp och hadde 1 max 2 mm kvar, dvs precis innan slitage varnarn larmar. De har gått lite varma men fungerade bra.

Tack, synd att jag inte läst detta och kollat noggrannare innan demontering men det var ju rätt lätt så jag behåller de som satt på och beställer nya redstuff från mx5parts.

/johan
Mvh
Johan Seuffert
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Byta bromsklossar

Post by Niklas Falk »

Allt beror ju naturligtvis på men när jag hade 03an (de stora sportbromsarna) så fungerade Mazdas Originalbelägg kanon till trackdays (ingen fadning och inget extremt slitage av varken belägg eller skiva).
Med mindre bromsar och okänt innehåll i beläggen (pressad kamelskit) kan det vara annorlunda.

ECB *stuff är det väl ingen som varit nöjd med efter att ha testat bättre (förutom priset) :?:
40% billigare när de räcker mindre än hälften av tiden är ju inte ekonomi.
User avatar
xtimmyx
Posts: 185
Joined: Thu 11 Nov 2010, 13:06
Location: Adelaide (AUS)

Re: Byta bromsklossar

Post by xtimmyx »

Niklas Falk wrote:ECB *stuff är det väl ingen som varit nöjd med efter att ha testat bättre (förutom priset) :?:
40% billigare när de räcker mindre än hälften av tiden är ju inte ekonomi.
Hur "färsk" är den infon? Att jag frågar är för att EBC-beläggen sas prestera riktigt dåligt för en bunt år sen, och de sägs ha ändrat beläggen ganska markant sen dess om man får tro vad som sägs på nätet.

"This material is a Kevlar fibre based brake compound enhanced with ceramic particles. If you have previously tried EBC redstuff (pre-ceramic compound) this material is light years ahead. It lasts longer, it brakes better and is quieter."

Får man dåligt rykte en gång är det lätt att det hänger kvar och folk kommer säkert snacka ner EBC *stuff de körde med på 90-talet om 20 år också, om du hajar vad jag menar. :)

Men bases det på erfarenheter av relativt färska belägg så för all del, jag har ju inte testat med dyrare belägg på just min Miata så kan inte jämföra rakt av. :think2:

Men håller de dyrare beläggen 4-5 år av gatkörning och 50+ bandagar så ska jag absolut överväga dem nästa gång. :)
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 1988 - Cheap and Nasty Edition
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Byta bromsklossar

Post by Niklas Falk »

xtimmyx wrote:Men bases det på erfarenheter av relativt färska belägg så för all del, jag har ju inte testat med dyrare belägg på just min Miata så kan inte jämföra rakt av. :think2:
Det var senast på Anderstorp förra året som vi bytte från Yellowstuff till Carbotech (XP12/XP10) med mycket gott resultat, men i det fallet var det mera prestandan som var fokus (men jag har för mig att Yellowstuff hade problem att klara mer än en racehelg för det ekipaget).

Det finns andra belägg i liknande pris, Ferrodo tror jag har nåt som fungerar (förutom de klassiska Hawk, Carbotech, ...). PFC minns jag inte om de har Miatabelägg på hyllan. Allt går ju att custombeställa om man vill.
User avatar
FWH
Posts: 74
Joined: Wed 01 Aug 2012, 14:32
Location: Kgl Hufudstaden
Contact:

Re: Byta bromsklossar

Post by FWH »

Det var väl någon som hade EBC belägg som havererade på Malmby om jag inte minns fel?
// Fredrik Hesse

Svart NBFL 1,8 Sport för banåka
Svart NA och svart ND för gatåka.

Vad är det för motorevenemang som händer i Stockholmsområdet?
http://www.fredrikhesse.com
Sonett7
Posts: 46
Joined: Mon 01 Jul 2013, 22:00
Location: Landskrona

Re: Byta bromsklossar

Post by Sonett7 »

Jag körde med EBC's svarta belägg dvs deras "standardbelägg" på Anderstorp 6/6 med min MX5 1.6 -91 och även om detta var min första banträff med bilen och därför körde lite lugnare för att lära känna den så måste jag säga att beläggen faktiskt imponerade på mig. Bilen i fråga är lättad till ca 1040 kg inkl förare och jag körde med R-däck i pass upp mot 40 minuter utan problem. :up:
M a t s K l i n g l ö f
f.d. Mazda MX-5 1.6 1991, nu MGB GT Mk1 1967
målning
Posts: 6
Joined: Mon 15 Jul 2013, 17:12

Re: Byta bromsklossar

Post by målning »

Tjenare!

Behöver byta mina bromsbelägg då det låter riktigt illa när jag bromsar efter att ha varit på banträff... Skrapande lixom...

Vart brukarr ni beställa från? Tips på bra sidor? Är ute efter något med lite bättre prestanda än standard-belägg..
User avatar
Miatamannen
Spanjoren
Posts: 556
Joined: Wed 05 Mar 2008, 18:59
Location: Sjöbo

Re: Byta bromsklossar

Post by Miatamannen »

målning wrote:Tjenare!

Behöver byta mina bromsbelägg då det låter riktigt illa när jag bromsar efter att ha varit på banträff... Skrapande lixom...

Vart brukarr ni beställa från? Tips på bra sidor? Är ute efter något med lite bättre prestanda än standard-belägg..
Här har jag köpt mina:
http://www.peansweden.com/belagg.htm

Jag kör på XP8 och är helnöjd
Janne Bergman-Bengtsson - Sjöbo
FD Sekreterare MX-5 Racing Club

1:a plats Sprint Cup 2011 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2012 gatdäck
3:e plats Sprint Cup 2014 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2015 gatdäck, (Priade Spanien)
2:a plats Sprint Cup 2016 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2017 gatdäck
12:e plats Sprint Cup 2018 gatdäck, körde 1 race
5:e plats Sprint Cup 2019 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2020 gatdäck
6:e plats Sprint Cup 2021 gatdäck
målning
Posts: 6
Joined: Mon 15 Jul 2013, 17:12

Re: Byta bromsklossar

Post by målning »

Miatamannen wrote:
målning wrote:Tjenare!

Behöver byta mina bromsbelägg då det låter riktigt illa när jag bromsar efter att ha varit på banträff... Skrapande lixom...

Vart brukarr ni beställa från? Tips på bra sidor? Är ute efter något med lite bättre prestanda än standard-belägg..
Här har jag köpt mina:
http://www.peansweden.com/belagg.htm

Jag kör på XP8 och är helnöjd

aah låter intressant! Får du något gnissel med dom? Vad betalade du för belägg runt om? Står pris "från 1280" så tänkte höra för MX5 :)
User avatar
Miatamannen
Spanjoren
Posts: 556
Joined: Wed 05 Mar 2008, 18:59
Location: Sjöbo

Re: Byta bromsklossar

Post by Miatamannen »

målning wrote:
Miatamannen wrote:
målning wrote:Tjenare!

Behöver byta mina bromsbelägg då det låter riktigt illa när jag bromsar efter att ha varit på banträff... Skrapande lixom...

Vart brukarr ni beställa från? Tips på bra sidor? Är ute efter något med lite bättre prestanda än standard-belägg..
Här har jag köpt mina:
http://www.peansweden.com/belagg.htm

Jag kör på XP8 och är helnöjd

aah låter intressant! Får du något gnissel med dom? Vad betalade du för belägg runt om? Står pris "från 1280" så tänkte höra för MX5 :)
Är lite gnissel till och från när dom inte är varma men det händer ju mest på gata bara.
Bytte bara fram vad jag kommer ihåg eftersom jag hade riktigt bra belägg bak sedan förut.
Kommer inte ihåg vad jag betalade för 1 år sedan men kontakta Per Stacke på info@peansweden.com, han brukar vara snabb att svara.
Ser nu att det kan ta lite längre tid för honom att svara.
"Semestertider innebär begränsade öppettider under vecka 29. Stängt vecka 30-31. Trevlig sommar!"
Janne Bergman-Bengtsson - Sjöbo
FD Sekreterare MX-5 Racing Club

1:a plats Sprint Cup 2011 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2012 gatdäck
3:e plats Sprint Cup 2014 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2015 gatdäck, (Priade Spanien)
2:a plats Sprint Cup 2016 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2017 gatdäck
12:e plats Sprint Cup 2018 gatdäck, körde 1 race
5:e plats Sprint Cup 2019 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2020 gatdäck
6:e plats Sprint Cup 2021 gatdäck
målning
Posts: 6
Joined: Mon 15 Jul 2013, 17:12

Re: Byta bromsklossar

Post by målning »

Hmm okey.. får kanske bli något annat då för behöver änna byta dom snarast. Men tack ändå!
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Byta bromsklossar

Post by Lejban »

Härifrån har jag handlat bromsbelägg:

http://www.cambridgemotorsport.com/

Jag mailar och får alltid supersupport via e-mail.
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
målning
Posts: 6
Joined: Mon 15 Jul 2013, 17:12

Re: Byta bromsklossar

Post by målning »

Tänkte fråga hur ni brukar göra om dom där "fjädrarna", som ska fjädra tillbaka beläggen inte passar på icke standard belägg?
Post Reply