Byte av koppling i Stockholm

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
User avatar
Stefan Hemström
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 113
Joined: Sat 01 Mar 2008, 18:48
Location: Ekerö

Byte av koppling i Stockholm

Post by Stefan Hemström »

Hej

Nu har kopplingen till slut gett upp på min Miata. Den har tidigare slirat vid tuffa starter.
Nu går pedalen i botten och det går inte att koppla ur.

Är det någon som har tips om bra verkstad eller privatperson i Stockholmstrakten som kan byta koppling för en rimlig peng?

Jag har en ny koppling hemma (Exedy stage 1).

/Stefan
Hälsningar
Stefan Hemström
--------------------------------------------------------------------------------
"Grönt är skönt", NB, 1,8l, Gula Koni, FM-fjädrar, R-däck ibland
SÅLD
I'll be back...
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Byte av koppling i Stockholm

Post by Lejban »

Om pedalen går i botten låter det som slavcylindern gett upp. Lätt att byta, och mycket billigare än att byta koppling.

När kopplingen går sönder är symptomen att man inte längre får kraften till hjulen, du beskriver tvärt om ;)
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
Stefan Hemström
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 113
Joined: Sat 01 Mar 2008, 18:48
Location: Ekerö

Re: Byte av koppling i Stockholm

Post by Stefan Hemström »

Tack Tobias, det kanske är bäst att kolla slavcylindern först även om lamellen så småningom även den bör bytas.
Hälsningar
Stefan Hemström
--------------------------------------------------------------------------------
"Grönt är skönt", NB, 1,8l, Gula Koni, FM-fjädrar, R-däck ibland
SÅLD
I'll be back...
Myran
Posts: 409
Joined: Wed 20 Jan 2010, 22:58
Location: örebro

Re: Byte av koppling i Stockholm

Post by Myran »

Stefan Hemström wrote:Tack Tobias, det kanske är bäst att kolla slavcylindern först även om lamellen så småningom även den bör bytas.
Väldigt väldigt vanlig med trasiga slavcylindrar på miatorna. Kostar under 200kr från IL-motorsport/Mx5parts.

Blir trögväxlat och den frikopplar inte ordentligt när den ger sig. Skulle tro att halva jobbet o byta slavcylinder är att hissa upp bilen i rätt arbetshöjd om man inte råkar ha tillgång till lyft.
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Byte av koppling i Stockholm

Post by Niklas Falk »

Myran wrote:Skulle tro att halva jobbet o byta slavcylinder är att hissa upp bilen i rätt arbetshöjd om man inte råkar ha tillgång till lyft.
Domkraft, en pallbock och plocka av högre framhjul så kommer man åt allt man behöver.
Att svära över rullen med bromsrör (som jag inte bytt till stålomspunnet, än) tar halva tiden däremot :D.
Post Reply