Regler för att tävla med ST och inte HT

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
User avatar
peter dahlqvist
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 68
Joined: Fri 29 Feb 2008, 08:01

Regler för att tävla med ST och inte HT

Post by peter dahlqvist »

Jag deltog i Lazzat RS Challenge i helgen. De har börjat följa SBF reglementet och besiktigar bilar och förarutrustning innan start. Vid min besiktning blev jag tillsagd att köra med ST uppe. I värmen som var i helgen skulle det varit skönt med den nerfälld. Han kunde inte säga hur regeln är utan menade att jag då skulle slippa diskussioner från tävlingsledningen.
När jag tittar på bilderna från cupen verkar ni alla köra med HT eller helt utan både ST och HT. Alltså ingen kör med ST. Är det med någon anledning (mer än ökad vikt och vindmotstånd med ST) som det är så?
Om det nu är ok att ha ST, får man köra med den nerfälld? Jag vet att det är mot allt vett med tanke på minskad toppfart. Speciellt på min där ST inte göms längre efter jag monterade bågen.
------------------------------------------------------
Peter Dahlqvist, Åkersberga (NA 1994 och NBFL 2001)
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Post by Per Hammarsjö »

Visst får du köra med den nedfälld i Roadsport!
MR2:an i Roadsport C gör det. Bara bågen är ok..
SBF säger inte att man måste ha tak på bilen.
Däremot kräver vissa klubbar det. Tror BMW Sport Club till och med kräver HT för att få köra bana ifall bilen välter i sandfållan..

Det blir lite snurrigt sånt där för i vissa lägen hänvisar SBF till klubbarnas regler istället för sina egna. Ex är ju licenskursen på Sviestad där inga båglösa bilar var välkomna. Men jag har inte kunnat hitta någonstans att du måste ha båge i bilen vid licenskurs. SBF hänvisade till att BMW klubben kräver det.. ?!?
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Post by Per Hammarsjö »

Tillägg... Mats Lundin kör med ST..

// Per
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Varje arrangör har sina egna säkerhetsregler (klassindelningar etc). SBF lägger sig inte i det så mycket egenterligen (utan försöker möjligtvis lotsa fram till informationen).
SBF som organisationsenhet arrangerar ingenting själva, det är klubbarna som arrangerar (och väljer hur saker skall tolkas vid besiktningar etc).

Teorin bakom uppcabbat är att armar och andra kroppsdelar hålls inom kupéutrymmet vid rullningar etc. En Hardtop gör det ännu bättre och står även emot viss penetration av förmål utifrån. Att få armen i kläm mellan ruta och mark vid rullning ger förmodligen lite mer än ett skrubbsår...

Att köra öppet har sina risker även om man inte lämnar asfalten. På Mantorp fick jag en gummiklump på gissningsvis nåt hekto i skallen (den sprättes upp av bilen framför). Nu tog den visserligen på ovansidan hjälmen men jag skulle inte velat få den i ansiktet med en öppen hjälm (förklarar lite varför man ska ha integralhjälm i öppen bil).
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

ag tror att det generellt är säkare med HT om man inte har fullbur.
Den står emot lite mera och styvar upp bilen lite.
Att rulla med ST och få sylvassa cab-ställning tryckt i kroppen är ingen hit :( Heller att åka med den nere då tycker jag. MGCC är lite slappa på detta tycker jag. Där får folk åka nedcabbat och inga rutor behöver vara uppe :shock: ?
User avatar
Mats Lundin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 518
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Nynäshamn

Post by Mats Lundin »

Jag kör ju som alla vet med soft top uppfälld för luftflödet, som jag inbillar mig blir bättre med tak än utan. Har funderat på nedfällt men då ligger ju suffletten "löst", den ligger nere bara av sin egen tyngd, ingen säkring finns. Kan inte vara roligt att rulla en sådan med lös sufflett som kommer farande.
M.
User avatar
peter dahlqvist
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 68
Joined: Fri 29 Feb 2008, 08:01

Post by peter dahlqvist »

Tack för svaren!
det är alltså bara att följa varje tävlings regler. Sen får man bestämma vilken säkerhet man vill ha i sin bil. Eftersom jag har bilen även till att glida runt i så skulle jag vilja behålla ST. Kanske jag kan lossa ST i frankant på bakre delen så att den kan fällas ner längre och stagen inte blir i vägen för HTn. Det kan vara värt att göra till de tävlingar som kommer.

En flytt med förlust av garage har gjort att jag kom av mig och inte hinner starta i cupen (serien) i år men nu har jag snart ett nytt garage klart och kan fortsätta. Jag passar på att öva upp mig på att köra. Tänkte köra Lazzat RS Challenge och liknande i år. Har anmält mig till Driftopia i helgen. Var det inte någon som sa att man sladdar mindre när man lärt sig sladda...
------------------------------------------------------
Peter Dahlqvist, Åkersberga (NA 1994 och NBFL 2001)
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Sprint/Slalom är bra träning för stående start och första varvet. Sen gäller det att kunna hushålla med koncentrationen så man inte tacklar av efter fem varv (vilket brukar vara där jag börjar tappa fokus).
När man lyckats tråckla sig förbi sin motståndare är det kämpigt att se att det är fem varv kvar, speciellt eftersom det ger mer fokus att jaga (och den jagade gör oftast ännu mer misstag).
Post Reply