Tips hur man förhindrar övertemp på motorn

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Tips hur man förhindrar övertemp på motorn

Post by Andreas E »

Med tanke på vad som hända Mats L på Kinnekulle vore det bra att lista vad man kan göra för att förhindra att motorn överhettar när man kör hårt och det är varmt ute (fyll gärna på listan).

Innan körning:
- Ta bort nummerplåt o dyl från luftintaget i fronten
- Se till att utsidan på kylaren är så ren som möjligt
- Se till att kylarvätskan är fräsch
- Montera tydlig varningslampa för övertemp (viewtopic.php?t=265)
- När det är riktigt varmt ute så justera luftflödet in genom luftintaget i fronten med kartong eller liknande så att maximalt med luft når kylaren
-

Under körning:
- Kör med max värme in i kupen (för att minska värmen i motorn)
- Håll koll på tempmätaren
-

Vad finns det mer man kan göra?

/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Anders Ohlsson
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 118
Joined: Sat 01 Mar 2008, 12:26

Post by Anders Ohlsson »

Är det någon som kör med oljekylare t.ex?

Det borde väl hjälpa att hålla motortemperaturen på rätt nivå? Generellt har väl de flesta race bilar oljekylare monterad?

Själv har jag en oljekylare liggande i garaget som jag fick köpa till "bra pris" av Bengt Hasslert på Setrab. Har dock inte monterat den då jag måste komplettera med diverse slangar och fästen. Kanske läge att göra det nu när bilen ändå ligger i delar i garaget.
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Med tanke på att grundproblemet är väl utrett och omdirigering av kylvattenflödet fungerar fint som enda åtgärd vid racing i Arizonaöknen så känns alla andra saker som symptompyssel. Kylvattnet kommer att vara rejält varmt runt 4ans cylinder oavsett om du kör med oljekylare.

Trots att jag inte har några problem så känns ett kylvattenkit som ett bra vinterpyssel (det är dags att byta kylvattnet i alla fall).
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Med tanke på att grundproblemet är väl utrett och omdirigering av kylvattenflödet fungerar fint som enda åtgärd vid racing i Arizonaöknen så känns alla andra saker som symptompyssel. Kylvattnet kommer att vara rejält varmt runt 4ans cylinder oavsett om du kör med oljekylare
Det tror jag med, grundproblement är ju att man har utgått från 323:an kylning och gjort om det för Miatan.
Jag tänke prova med att gör den lättare re-routen som inte kräver termostat flytten. Utvattnet från värme-paktet dras till toppen av kylet istället för att skickas in i motorn igen och blandas upp med kallt vatten.
Se denna länk kittet för $ 89 - delar finns att köpa på biltema för att fixa detta.
http://www.bellengineering.net/Pages/pr ... bosys.html

Blir det inte bättre så gör jag termostat-flytten med. Hoppas man kan få köpa endast adaptern från 949 racing för enkel frakt. Slangar går ju att fixa hemma.
Attachments
IMG_0568small.jpg
IMG_0568small.jpg (194 KiB) Viewed 554 times
Post Reply