Bort med tempmätare in med fet röd lampa!?

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Bort med tempmätare in med fet röd lampa!?

Post by Per Hammarsjö »

Tänkte på det som hände Mats i helgen.

Man tittar ju inte speciellt mycket på tempmätaren under ett race. Frågan är, hur enkelt skulle det vara att montera en röd lampa som tänds om tempen går upp till en viss gräns?

Samma gäller kanske oljetrycket. Tror jag och Niklas snackade om det förra året och att den mätare som sitter egentligen bara är på eller av. Dvs den skulle man lätt kunna koppla lampa till..

// Per
User avatar
Crazy Ivan
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 218
Joined: Thu 28 Feb 2008, 18:38
Location: Västerås/Skallberget

Re: Bort med tempmätare in med fet röd lampa!?

Post by Crazy Ivan »

Per Hammarsjö wrote:Tänkte på det som hände Mats i helgen.

Man tittar ju inte speciellt mycket på tempmätaren under ett race. Frågan är, hur enkelt skulle det vara att montera en röd lampa som tänds om tempen går upp till en viss gräns?

Samma gäller kanske oljetrycket. Tror jag och Niklas snackade om det förra året och att den mätare som sitter egentligen bara är på eller av. Dvs den skulle man lätt kunna koppla lampa till..

// Per
Smart tanke vad gäller temperaturen !!
Men på NA har du faktiskt en mätare som VISAR oljetrycket och om man tappar oljetrycket helt tänds väl originallampan både på NA och NB och NC ??
Eller??

PS Kanske en switch som bryter tändningen oxå? (FoolProof !)
Last edited by Crazy Ivan on Wed 28 May 2008, 21:08, edited 1 time in total.
Ib Gyllinger
Medl. nr: 8
Porsche Boxster S 2002 med Tiptronic.
(260 hk och lika många km per timme..)
User avatar
Mats Lundin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 518
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Nynäshamn

Post by Mats Lundin »

Här är jag också på. Vill ju inte göra samma misstag igen. Vore kanon med två lampor som visar olje- respektive värmelarm, eller varför inte båda i samma lampa.
Men jag behöver hjälp för att få det rätt.
M.
User avatar
Crazy Ivan
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 218
Joined: Thu 28 Feb 2008, 18:38
Location: Västerås/Skallberget

Post by Crazy Ivan »

Mats Lundin wrote:Här är jag också på. Vill ju inte göra samma misstag igen. Vore kanon med två lampor som visar olje- respektive värmelarm, eller varför inte båda i samma lampa.
Men jag behöver hjälp för att få det rätt.
M.
Detta går säkert att utveckla - se mina lösa ideer ovan Mats!
Ib Gyllinger
Medl. nr: 8
Porsche Boxster S 2002 med Tiptronic.
(260 hk och lika många km per timme..)
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Bort med tempmätare in med fet röd lampa!?

Post by Niklas Falk »

Crazy Ivan wrote:Men på NA har du faktiskt en mätare som VISAR oljetrycket och om man tappar oljetrycket helt tänds väl originallampan både på NA och NB och NC ??
Eller??
NC har både lampa och fejkad mätare (datorn fejkar till en rörlig mätare mha ojetryckskontakt och varvtal). NA och NB har ingen lampa alls (du förväntas glo på mätaren som 95-05 styrs av en oljetryckskontakt, 89-94 har analog givare).

Lite uppslag:
http://www.pegasusautoracing.com/group. ... D=COOLWARN
User avatar
Crazy Ivan
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 218
Joined: Thu 28 Feb 2008, 18:38
Location: Västerås/Skallberget

Re: Bort med tempmätare in med fet röd lampa!?

Post by Crazy Ivan »

Niklas Falk wrote:
Crazy Ivan wrote:Men på NA har du faktiskt en mätare som VISAR oljetrycket och om man tappar oljetrycket helt tänds väl originallampan både på NA och NB och NC ??
Eller??
NC har både lampa och fejkad mätare (datorn fejkar till en rörlig mätare mha ojetryckskontakt och varvtal). NA och NB har ingen lampa alls (du förväntas glo på mätaren som 95-05 styrs av en oljetryckskontakt, 89-94 har analog givare).

Lite uppslag:
http://www.pegasusautoracing.com/group. ... D=COOLWARN
Du är insatt som vanligt, Niklas ...... :lol:
(Jag brukar inte heller sitta och glo på panelen, utan mer på vägen så jag har inte saknat någon oljelampa....)

Men då är det BARA att greja en lampa eller två för dessa vitala felfunktioner.......måste gå att fixa.

Men Niklas, vore inte en brytning av tändningen eller insprutningen något att satsa på?
Ib Gyllinger
Medl. nr: 8
Porsche Boxster S 2002 med Tiptronic.
(260 hk och lika många km per timme..)
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Re: Bort med tempmätare in med fet röd lampa!?

Post by Per Hammarsjö »

Crazy Ivan wrote: PS Kanske en switch som bryter tändningen oxå? (FoolProof !)
Det har vi redan! - Huvudströmbrytaren..
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Post by Per Hammarsjö »

Ska se om jag hinner undersöka saken till Mantorp...
User avatar
Peter Sandström
Posts: 230
Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
Location: Urshult / Småland

Post by Peter Sandström »

Det finns kombiinstrument som kan visa både vatten och oljetemp, samt har även separata varningslampor som är programmerbara för vardera mätområde..

Exempel på en dyr sak.. Har sett betydligt billigare, ska leta lite..

http://www.khmotorsport.se/shop/page1.htm

Betydligt billigare i England.

http://www.spa-uk.co.uk/design/temperaturegauges.asp

Finns även med singelmätare för tex enbart vattentemp...

(Är förvisso ingen jättelampa som tänds, men en extern diodlampa borde vara lätt att komplettera)
NA -91, lite moddad konbaneracer, numera såld...
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Bort med tempmätare in med fet röd lampa!?

Post by Niklas Falk »

Crazy Ivan wrote:Men Niklas, vore inte en brytning av tändningen eller insprutningen något att satsa på?
Det går att pilla med massor av options men det får gärna konkurrenterna pyssla med. Allt hackande i original kabelhärva innebär felkällor. Om inte motorn går så kommer man inte i mål...

Det vanligaste är att bryta bränslepump eller tändning om oljetrycket försvinner en längre stund (> 2 sek tex). Då får man ha en overrideknapp att använda när man startar. Om det är manuellt kan jag ge mig på att man inte får igång motorn när man fått stopp efter en 180grads snurr (inte ens Hamilton klarar av att resetta växellådan under race...).

Coolant ReRoute och sen tuta och kör som det aldrig fanns nåt problem.

Men DL1 och Dash2 är ju ett kit som tillsammans med egna sensorer (parallellt med original) så har man många options parallellt (Dash2 har varningsnivåer för allt).
User avatar
Jari Olavison
Posts: 137
Joined: Sun 02 Mar 2008, 22:12
Location: Skövde

Post by Jari Olavison »

Själv fick jag en tanke: Undrar hur gammal och sunkig kylvätskan är i min bil. Själv har jag inte bytt den under de snart 4 år jag har ägt den. Kanske läge att byta. Ny och fräsch vätska utan föroreningar (förutsatt rätt konc. m.m.) påverkar väl kokpunkten ganska mycket, eller? :roll:
Röd -93, öppet filter, luftintag, 4-2-1 Header, 2 1/4" Cat back, GAZ Pro, Hard dog Hard Core Ht, Mockaratt, OZ Super Tourismo 16 med Conti sport contact (Kosei Penta RT + Toyo 888 15")
Gelleråsen 2010: 1:23.85 Kinnekulle 2012: 1:06.38
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Post by Dennis Kullman »

Jari Olavison wrote:Själv fick jag en tanke: Undrar hur gammal och sunkig kylvätskan är i min bil. Själv har jag inte bytt den under de snart 4 år jag har ägt den. Kanske läge att byta. Ny och fräsch vätska utan föroreningar (förutsatt rätt konc. m.m.) påverkar väl kokpunkten ganska mycket, eller? :roll:
Jag vet inte hur det påverkar temperaturen, men det påverkar definitivt vattenpumpen och man kan ju ana att om kylaren beläggs med ett skikt, så kanske den blir mindre effektiv. Jag fick spola länge innan den brunsvarta sörjan blev klar...
Post Reply