Erfarenhet av EBC Kevlar bromsbelägg

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
User avatar
Svederud
Posts: 88
Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:34
Location: Stockholm

Erfarenhet av EBC Kevlar bromsbelägg

Post by Svederud »

Efter att gjort slut på ett par Mintex belägg per banträff så funderar jag på något som håller lite längre. Endast plåten kvar fram.

Någon som har erfarenhet av EBC Kevlar bromsbelägg

Eller klarar man sig en säsong på Greenstuff beläggen?
Röd Mazda MX-5 -91
http://kattpensionatupplandsvasby.se - Kattpensionat Upplands Väsby
User avatar
Jari Olavison
Posts: 137
Joined: Sun 02 Mar 2008, 22:12
Location: Skövde

Post by Jari Olavison »

Menar du dessa: http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... cts_id/270

Har sådana runt om sedan -05, fortfarande samma dvs. Finns fortfarande mycket kvar :shock:
Har gått några banträffar (7 kanske), men mest på gata. Tja, man bromsar väl kanske inte så mycket :shock: :lol:

Har inte så mycket annat att jämföra med vad gäller bettet i dem, säkert bättre bett i Green stuff men livslängden är det iaf inget fel på :wink:
Röd -93, öppet filter, luftintag, 4-2-1 Header, 2 1/4" Cat back, GAZ Pro, Hard dog Hard Core Ht, Mockaratt, OZ Super Tourismo 16 med Conti sport contact (Kosei Penta RT + Toyo 888 15")
Gelleråsen 2010: 1:23.85 Kinnekulle 2012: 1:06.38
User avatar
Svederud
Posts: 88
Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:34
Location: Stockholm

Post by Svederud »

jo, det är dom jag menade.
Har sådana runt om sedan -05, fortfarande samma dvs. Finns fortfarande mycket kvar :shock:
Har gått några banträffar (7 kanske), men mest på gata. Tja, man bromsar väl kanske inte så mycket
:shock: :D
Låter ju lovande, får be brorsan ta hem ett kit från England.
Hållbarheten är det primära just nu, jobbigt att hela tiden byta belägg innan hemresan efter banträffarna.
Röd Mazda MX-5 -91
http://kattpensionatupplandsvasby.se - Kattpensionat Upplands Väsby
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Post by Per Hammarsjö »

Om du inte ska köra jättehårt så håller dom väl..

Själv förkolnade ju mina EBC (redstuff) på Mittsverige banan och jag for av i sandfållan i 100 km/h. Ingen bromsverkan där inte.

Nu kommer jag inte ihåg vad dom kostar EBC, men jag skulle ändå rekomendera att kontakta Per på PEAN AB. Det blir lite dyrare med ex Carbotech men det är 10 gr bättre grejor.
User avatar
Svederud
Posts: 88
Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:34
Location: Stockholm

Post by Svederud »

Eftersom det bara blir banträffar :( i år så provar jag EBC GreenStuff + EBC Kevlar i år.
Får kanske prova Carbotech nästa år när det blir på allvar :)

Prismässigt så kostar EBC GreenStuff + EBC Kevlar 700:- på Mx5Parts,
slipper moms+tull+frakt :D .
Vi får väl se om man är dumsnål, eller inte? (hoppas beläggen håller hela sommaren)
Röd Mazda MX-5 -91
http://kattpensionatupplandsvasby.se - Kattpensionat Upplands Väsby
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Post by Andreas E »

Per Hammarsjö wrote:Om du inte ska köra jättehårt så håller dom väl..

Själv förkolnade ju mina EBC (redstuff) på Mittsverige banan och jag for av i sandfållan i 100 km/h. Ingen bromsverkan där inte.

Nu kommer jag inte ihåg vad dom kostar EBC, men jag skulle ändå rekomendera att kontakta Per på PEAN AB. Det blir lite dyrare med ex Carbotech men det är 10 gr bättre grejor.
Är snart dags att byta bromsbelägg på min NA. Ni som kör med Carbotech, kan man köra med orginal/Mekonomen bromsskivor eller behöver är det läge att byta upp sig?
Kör med Green stuff idag och tycker det funkar OK (dammar en del men har inte haft problem med fading - kör kankse inte hårt nog...), men om Carbotech är så bra som det sägs kan det vara värt att investera (ca 2000 kr för Carbotech jämfört med 1000 kr för Green Stuff)

/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Mats Lundin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 518
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Nynäshamn

Post by Mats Lundin »

Har kört Björkvik och Kinnekulletävlingen på Carbotech XP8 i fram och det funkar jättebra på Mekonomen-skivor. Skitar dessutom mycket mindre än mina tidigare PFC97.
M.
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Post by Dennis Kullman »

Jag upplever stor skillnad i bett mellan EBC green/red och Carbotech XP8.
XP8 funkar fint med originalskivor.
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Läste någonstans att miatan från 94 och framåt har ganska bra bromsar som det är. Jag kör med orginalskivor och orginalbackar och tycker bilen stannar ganska bra med dessa prylar. Är jag för feg i körningen tro? :? Finns det mkt att plocka när d gäller varvtider här eller är det mer känsla och enstaka tiondelar vi pratar om?
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
JOnas
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 776
Joined: Fri 23 May 2008, 11:51
Location: Kungsbacka

Post by JOnas »

Jag körde FERODO (minns inte exakt just nu vad dom hette) å Josen har kört dom nån gång med. Nåt långloppsteam (kommer nu inte ihåg vem) testade massor och föll för dessa att köra med på sin S40(WOW!). Körde dessa Ferodo ihop med Brembo orginal skivor. Finns på Mekonomen.

Josen din brunsås :lol: , hur upplevde du dom?
Last edited by JOnas on Mon 09 Jun 2008, 16:30, edited 2 times in total.
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Fredrik Henriksson wrote:Finns det mkt att plocka när d gäller varvtider här eller är det mer känsla och enstaka tiondelar vi pratar om?
För varvtiderna är det viktigare att ha exakt rätt hastighet in i kurvan och snabbast möjliga ut. För att säkerställa detta kan man gott bromsa tio meter tidigare än max.
Ska man däremot försvara placering i en bromsduell så gäller det att inte bromsa tidigare än nödvändigt ibland (dvs offra varvtid för placering).
På Knutan så finns det ett antal ställen där tio meter senare (kontrollerad) bromsning möjliggör många fler omkörningstillfällen.
Ibland kan man tom lura ut motståndaren i gräset/sandfållan och då har man det enklare resten av racet.
Se till att ha fasta punkter som referenser, inte bromsljusen på den framför.
På Knutans långaraka är 50meterskylten en riktmärke, men om det kniper så verkar det gå att bromsa vid 45 (ABS som jobbar vid turn-in iofs) med en Miata, men inte med en 924a :).
Olika belägg ger olika friktion, detta ger skillnad i möjligheterna till kontroll. Rent friktionsmässigt för en inbromsning skulle det räcka med möjlighet att låsa upp hjulen, men det är kontroll vid upprepade inbromsningar under en kvart som gäller för vår del.

Bettigare belägg samt kylning till frambromsarna är allt som behövs för att klara sig bra med original bromsar (tom 1.6ans uppenbarligen).
Vette katten om inte bantid för pengarna av en bromsstorleksuppgradering ger mer i varvtid :).
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Niklas Falk wrote: Vette katten om inte bantid för pengarna av en bromsstorleksuppgradering ger mer i varvtid :).
Bra, då väntar iaf jag och uppgraderar när bromsarna är slut... :)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Skillnade mellan XP- och gat-belägg är enorm tycker jag. Helt klart värt pengen. Det går att åka med gat-belägg också men det finns en säkerhet att ha race-belägg då man vet att de pallar för värmen/belastningen. Det är gott att veta när man ger sig in i broms-fajter ;)

För gata kombinerat bana tycker jag FERODO har fungerat bäst vs pris och prestanda. EBC-beläggen tycker jag faktiskt suger som belägg :shock:
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Post by Andreas E »

Finns det någon nackdel med XP-belägg om man kör blandat gata (inklusive vinter) och bana förutom priset?

/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Post by Per Hammarsjö »

sliter mer på skivorna
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Niklas Falk wrote: På Knutans långaraka är 50meterskylten en riktmärke, men om det kniper så verkar det gå att bromsa vid 45 (ABS som jobbar vid turn-in iofs) med en Miata, men inte med en 924a :).
Super! :D
Fasen, ett skäl till att välja Miata som rejssugen nybörjare är ju att alla hjälper alla. Ingen håller igen på info som tar andra framåt. :) 8)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Post by Per Hammarsjö »

Fredrik Henriksson wrote: Super! :D
Fasen, ett skäl till att välja Miata som rejssugen nybörjare är ju att alla hjälper alla. Ingen håller igen på info som tar andra framåt. :) 8)
Iallafall innan tävling.. Men under tävling dyker ju en del lögner upp.. Soppatorsk Fredrik? ;)
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Per Hammarsjö wrote:Iallafall innan tävling.. Men under tävling dyker ju en del lögner upp.
Inte lögner, bara svar som man frågar :D
Som tävlande har man ganska selektiv fokusering vid en del tidpunkter (som när det bara är 20minuter att pusta ut på).
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Hehehe, jo frågan var väl egentligen retorisk, men Per stod ju där så jag slapp prata med mig själv... :roll: :lol:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Post by Andreas E »

Josen wrote:Skillnade mellan XP- och gat-belägg är enorm tycker jag. Helt klart värt pengen. Det går att åka med gat-belägg också men det finns en säkerhet att ha race-belägg då man vet att de pallar för värmen/belastningen. Det är gott att veta när man ger sig in i broms-fajter ;)

För gata kombinerat bana tycker jag FERODO har fungerat bäst vs pris och prestanda. EBC-beläggen tycker jag faktiskt suger som belägg :shock:
Tack för era tips. Har nu ringt och beställt XP-belägg från PEAN Sweden AB (riktigt trevlig och service-vänlig kille). Får se på Kinnekulle om de är så bra som ni säger...

/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Post by Cyberoid »

Andreas K wrote:
Josen wrote:Skillnade mellan XP- och gat-belägg är enorm tycker jag. Helt klart värt pengen. Det går att åka med gat-belägg också men det finns en säkerhet att ha race-belägg då man vet att de pallar för värmen/belastningen. Det är gott att veta när man ger sig in i broms-fajter ;)

För gata kombinerat bana tycker jag FERODO har fungerat bäst vs pris och prestanda. EBC-beläggen tycker jag faktiskt suger som belägg :shock:
Tack för era tips. Har nu ringt och beställt XP-belägg från PEAN Sweden AB (riktigt trevlig och service-vänlig kille). Får se på Kinnekulle om de är så bra som ni säger...

/Andreas K
Carbotech rekommenderar nya skivor eller en ordentlig rengörning av ytan om man ska köra med gamla skivor. Det står mer på hemsidan och i instruktionerna som följer med. Om/hur mycket det påverkar friktionen vet jag inte men kanske värt att följa om möjligt.
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Post by Dennis Kullman »

Per Hammarsjö wrote:sliter mer på skivorna
men skivor är billigare än belägg. :D
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Post by Cyberoid »

Dennis Kullman wrote:
Per Hammarsjö wrote:sliter mer på skivorna
men skivor är billigare än belägg. :D
Ja, skivorna är billiga! Jag kör på eftermarknadsskivor från Mx5parts samt Carbotech utan problem.

Priset på framskivorna har t.o.m. gått ner med £3 sedan jag beställde. :) Totalt £73 (~880:-) för en uppsättning fram+bak!
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Post by Per Hammarsjö »

Dennis Kullman wrote:
Per Hammarsjö wrote:sliter mer på skivorna
men skivor är billigare än belägg. :D
Jupp.. Verkar som man köra 2 omgångar PFC 97:or på en uppsättning skivor iaf.. Man får nöta in de nya beläggen ett par mil extra bara sa herr Stacke..

Nya PFC på väg med posten.. Håller kvar vid dom.. Varför byta när man är 100% nöjd?

// Per
Post Reply