Använd era pallbockar!

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Använd era pallbockar!

Post by gokarting.nu »

http://www.expressen.se/nyheter/domkraf ... man-avled/


Vet inte hur många gånger jag...: -Ska ju bara....det går snabbt...
Speciellt på rejsen.



:sorry:
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: Använd era pallbockar!

Post by chriss »

Detta är alltid sorgligt.

Ett jätte bra tips som min far har lärt mig är att hjulet man monterar av bilen skjuter man in under bilen.
En fälg är lättare att ersätta.
Chriss Rice
Göteborg
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Använd era pallbockar!

Post by Torkel k »

Ska man anförto sitt liv åt en pryl du köpt på Feltema eller dylikt hjälper det ju liksom om mekanismen är så idiotsäker som möjligt (typ, en pallbock), inte ett mekaniskt system med rörliga komponenter, som en domkraft är.

Att skjuta in hjulen under bilen, som chris skriver, är också ett enkelt och bra knep. :up:

En god vän till mig satt med korslagda ben bredvid sin bil och bytte bromsar. En annan man lutade sig mot bilen, vilket var nog för att den skulle glida av den billiga domkraften. Bilen landade nästan i knät på honom, med bromsskivan mellan hans fötter, bara centimeter från hans skrev. :shock:

Själv låg jag under bilen och bänkpressade en växellåda på plats då Kyra skulle kolla vad jag gjorde... och klev rakt på min pung. :x Då är man glad man inte har en Sankt Bernard!
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Använd era pallbockar!

Post by Lejban »

Förutom att aldrig vara under nån del av bilen när den står på domkraft, så försöker jag också att inte vara under bilen när jag är ensam i garaget. Jag litar inte på pallbockar heller...
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
Myran
Posts: 409
Joined: Wed 20 Jan 2010, 22:58
Location: örebro

Re: Använd era pallbockar!

Post by Myran »

Lejban wrote:Förutom att aldrig vara under nån del av bilen när den står på domkraft, så försöker jag också att inte vara under bilen när jag är ensam i garaget. Jag litar inte på pallbockar heller...

Har som vana att alltid ställa bilen på bockar.. sen tar jag tag i karossen och rycker och sliter o knuffar lite.. står den kvar så är det bara krypa in under.


Har flera gånger varit med om att domkrafter gett upp och rasat ihop.. lite skrämmande faktiskt att folk ens funderar på att lita på enbart en domkraft.
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
User avatar
Kimmen
Posts: 66
Joined: Wed 07 Jul 2010, 10:52

Re: Använd era pallbockar!

Post by Kimmen »

Det var en kille här i Eskilstuna som i våras klämdes ihjäl på samma sätt :(
Jag tror att dessa Kina domkrafter kommer att öka antalet olyckor med domkraft... tyvärr.
Joakim Granfors www.modsport.se
User avatar
Anders S
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 185
Joined: Sun 05 Jun 2011, 00:01
Location: Täby

Re: Använd era pallbockar!

Post by Anders S »

För mig spelar det ingen roll om domkraften kostar några hundralappar eller flera tusen, jag skulle aldrig krypa under en bil som står på bara en pryl (domkraft, pallbock eller annat). Använder jag pallbockar så är det oftast åtminstone två stycken, och då ska det vara så att en kan ge vika och den andra hålla upp bilen tillräckligt ändå. Om man inte är på ett betonggolv måste också vara noga med att inte underlaget lutar, eller att ett ben på pallbocken kan sjunka ner i marken. Ett löst hjul under bilen är bra, också ett väldigt praktiskt ställe att bli av med hjulet om det är trångt i garaget. Även om bilen står på pallbockar låter jag oftast domkraften stå kvar lite löst som en extra säkerhet om den inte är i vägen.
Anders Söderlund
NB 1.8 -00, Twilight Blue Mica, Track Day Edition
User avatar
CG Leijonhufvud
Posts: 1197
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Laxne

Re: Använd era pallbockar!

Post by CG Leijonhufvud »

Bra ämne att ta upp, vill ju inte bli av med några medlemmar på detta sätt!

kanske ett alternativ till pallbockar och taskiga domkrafter, fast med tömd tank och olja i motor...


http://www.verktygsboden.se/karossnurror
CG Leijonhufvud
Post Reply