Bättre känsla i pedaler - "Heel and Toe" ?

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Bättre känsla i pedaler - "Heel and Toe" ?

Post by Josen »

Jag retar mig på att min känsla i gas-pedalen har försvunnit.
Detta året har jag nya racing-skor, kan vara att de gamla med hål i ;) mjuka förmedlade mera känsla. Har också en biltema gaspedal för att lättare kunna nå gasen med höger-delen av foten.

Någon som kan tipsa på bra pedal-tillägg som funkar med miatan och 45:or ?
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Bort med allt extrakrafs och på med halktejp. Om gaspedalen är för lågt till höger, böj den lite till vänster.
Jag körde utan gummi eller alugrunk förra året och broms och koppling var lite diffusa. Nu med en bit halktejp på koppling och broms så är känslan distinkt (foten rör sig inte på pedalen som förr). Tricket är att ta en bit som är lite mindre än pedalen, då slipper man att tejpen lossnar i kanten. Helst skulle jag vilja göra det med gaspedalen också men det är ju ingen slät yta med alla sina hål.
Jag skulle behöva blästra upp eller halktejpa min "diamantalu"-platta på golvet också. Tro det eller ej, den är knashalkig på nåt vis. Hälarna halkar i små diagonala "steg/hopp" så det är inte alls så bra som det ser ut (Bling med bara lite funktion).
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Post by Dennis Kullman »

Jag har ingenting på golvet och har inga halkproblem.
Jag har satt en biltema-pedal även på bromsen, men förskjutit den så långt till höger som möjligt så att gas och broms är väldigt nära varandra.
Post Reply