Tävlingsnummer...

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Tävlingsnummer...

Post by Fredrik Henriksson »

...ska ju sitta på bilen oxå... Fasen vad man frågar mkt... Läste några mått som gäller för den vita cirkeln/rutan tävlingsnumret skall sitta på men kan inte hitta vart jag läste det.

Har bestämt mig för att köra på en cirkel. Vad är den minsta diametern på cirkeln man får ha? Det skall sitta en på vardera dörr, men måste det sitta en på huven oxå? Och isf, minsta storlek på den samt får den sitta i mitten av huven eller måste den sitta i framkant av huven som den gör på era bilar?

(Jagar ersättare för mig bland kollegor i hopp om att kunna ta mig till Kullen ändå.)

Fredrik
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Mats Lundin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 518
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Nynäshamn

Post by Mats Lundin »

Jag kollade nyss upp detta och fann att det behövs tävlingsnummer på framkant dörrar, där vita fältet ska vara 50x50 cm med svart ram. Siffrorna 25 cm höga och 5 cm tjocka. - Jag har valt rätt sifferstorlek men sagt till att jag vill ha vita runda. Det är så många som kör med det att det inte kan vara något problem. Dekalkillen får sätta diametern så det blir bra.

Det stod inget om nummer på huven men om sex cm höga siffror i övre högra hörnet av vindrutan, även där på vit bakgrund. Sådana dekaler har jag också beställt, blir bra att märka brandsläckare coh press med.

Det blir spännande att hämta dekalerna på torsdag och sedan åka hem och klistra dit dom.

Hittade texten i SBF RA 6.1
"Siffrorna ska vara placerade på bilens båda sidor, i framkant av främre dörren. Siffrornas höjd ska vara minst 25 cm med en stapelbredd av minst 5 cm. Siffrorna ska placeras på en vit yta 50 x 50 cm. Motsvarande siffror, svarta (Höjd = 6 cm) på vit botten, placeras i övre högra hörnet av framrutan."

Fredrik:
Jag hoppas verkligen att du tar dig till Kullen på lördag. Vore skönt att ha en rockie till i tävlingen.

M.
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Mats Lundin wrote:Jag kollade nyss upp detta och fann att det behövs tävlingsnummer på framkant dörrar, där vita fältet ska vara 50x50 cm med svart ram. Siffrorna 25 cm höga och 5 cm tjocka. - Jag har valt rätt sifferstorlek men sagt till att jag vill ha vita runda.


Mao, din cirkel kommer att ha 50cm i diameter? Eller måste en 50cm kvadrat få plats i den vita cirkeln?

Framkant på dörren? Tycker det ser ut som de flesta satt sina cirklar mitt på dörren, hur ska du göra?
Mats Lundin wrote: Fredrik:
Jag hoppas verkligen att du tar dig till Kullen på lördag. Vore skönt att ha en rockie till i tävlingen.
Jag jobbar som en tok på d, lägger ut krokar åt alla håll...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Peter Sandström
Posts: 230
Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
Location: Urshult / Småland

Post by Peter Sandström »

Numret ska väl avlägnsas vid färd på väg också, eller räcker det att kryssa dom med tejp?

Sid 22: gemensamma regler!

http://web.sbf.se/regler/up/99/Gemensam ... r_2007.pdf
NA -91, lite moddad konbaneracer, numera såld...
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Peter Sandström wrote:Numret ska väl avlägnsas vid färd på väg också, eller räcker det att kryssa dom med tejp?

Sid 22: gemensamma regler!

http://web.sbf.se/regler/up/99/Gemensam ... r_2007.pdf
Sett att andra tejpat över, så d tänker jag köra på... :)

Lite lustig regel detta, om numret hetsar andra trafikanter vad gör då inte uppenbarelsen av en Ferarri/porsche i bakspegeln. Borde dom förbjudas också måne?... *huvudkli*
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Nummercirkel är mycket snyggare, diameter 40-50cm passar bra.

Det räcker att kryssa siffrorna symboliskt, det är en symbolgest mot SBF för att visa att vi inte "tävlar på allmän väg". Polisen bryr sig inte (Statoils hyrbilar tex etc).
User avatar
Mats Lundin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 518
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Nynäshamn

Post by Mats Lundin »

Fredrik Henriksson wrote: Mao, din cirkel kommer att ha 50cm i diameter? Eller måste en 50cm kvadrat få plats i den vita cirkeln?

Framkant på dörren? Tycker det ser ut som de flesta satt sina cirklar mitt på dörren, hur ska du göra?
Jag vet inte säkert vilken diameter min cirkel får. Har lämnat det till en dekalkille (reklamare) över telefon. Ska hämta på torsdag.

Ska försöka sikta på främre mitten av dörren (om det finns nåt som heter så). Problemet är väl att få dit hela dekalen rakt och snyggt utan alltför mycket bubblor.

M.
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Mats Lundin wrote:Ska försöka sikta på främre mitten av dörren (om det finns nåt som heter så). Problemet är väl att få dit hela dekalen rakt och snyggt utan alltför mycket bubblor.
http://www.dekaltrim.nu/monteringsanvis ... amruta.htm
User avatar
Mats Lundin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 518
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Nynäshamn

Post by Mats Lundin »

Niklas Falk wrote:
Mats Lundin wrote:Ska försöka sikta på främre mitten av dörren (om det finns nåt som heter så). Problemet är väl att få dit hela dekalen rakt och snyggt utan alltför mycket bubblor.
http://www.dekaltrim.nu/monteringsanvis ... amruta.htm
Inser att jag har att göra på torsdag kväll.

M.
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Mats Lundin wrote:Inser att jag har att göra på torsdag kväll.
Fredag kväll är mycket roligare, då kommer du ha flera som "ger goda råd" iaf :D

Blomspruta med vatten, lite vax och trasor räcker långt för att punkttvätta en bil i depån. Jag minns inte vart spolplattan är på Kinnekulle.
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Post by Per Hammarsjö »

Ja vi brukar ju hjälpas åt att vaxa bilarna i depån.. Niklas var flitig med min bil på Anderstorp..

Vad gör man inte för att bilen ska gå några 10-dels km snabbare på rakan... :shock: :lol: :roll:
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

5cm stapelbredd... Stapelbredd? *huvudkli* Måste väl vara ok att "stapeln" är 5cm men med viss flexibilitet vad gäller mått i övrigt.

Jag vill att det skall se ut så här, tror ni d e ok?...
Attachments
94.jpg
94.jpg (19.84 KiB) Viewed 940 times
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Per Hammarsjö wrote:Ja vi brukar ju hjälpas åt att vaxa bilarna i depån.. Niklas var flitig med min bil på Anderstorp..

Vad gör man inte för att bilen ska gå några 10-dels km snabbare på rakan... :shock: :lol: :roll:
Bara för att du har mattsvart dekor måste ju inte resten av bilen vara mattguld. Det fanns ju lite glans långt därunder (men jag orkade bara ett par punktområden, mest för att tvinga dig att fortsätta (jag trodde fel... :)))
Post Reply